Príprava na krízové udalosti
Príprava na krízovú udalosť je kľúčová pre zaistenie efektívnej a rýchlej reakcie pri ochrane detí, žiakov a zamestnancov školy. Dobre pripravené plány a pravidelné cvičenia prispievajú ku kontrole nad situáciou a zároveň posilňujú bezpečné prostredie. V tejto sekcii nájdete informácie k plánu evakuácie, krízovému intervenčnému plánu pre riaditeľov a zamestnancov školy, prehľad legislatívy a vzorovú dokumentáciu civilnej ochrany.
Nižšie v časti „Súbory na stiahnutie“ nájdete vzorové dokumenty civilnej ochrany, ktoré zahŕňajú opatrenia a postupy na ochranu detí, žiakov a zamestnancov školy počas krízových udalostí. Slúžia ako praktická pomôcka pri vypracovaní vlastnej dokumentácie, pričom obsah dokumentov je možné prispôsobiť špecifikám školy. Ich cieľom je uľahčiť prípravu a zaistiť vyššiu úroveň pripravenosti každej školy na krízové udalosti.
V dokumente „Postup škôl pri vzniku mimoriadnej udalosti“ nájdete odporúčania, ktoré pomôžu lepšie sa pripraviť a zvládať krízové udalosti vo vašej škole.
Riaditeľ školy má kľúčovú úlohu pri príprave na krízové udalosti a vypracovaní dokumentov na ochranu detí, žiakov, zamestnancov a majetku školy. Vypracovanie dokumentácie civilnej ochrany zabezpečuje jasné a zrozumiteľné pokyny pre efektívnu reakciu na krízové udalosti. Riaditeľ zároveň koordinuje všetky potrebné postupy počas krízovej udalosti a prijíma rozhodnutia, ktoré minimalizujú riziká a znižujú dopady. Dôkladná príprava preto výrazne zvyšuje bezpečnosť a pripravenosť školy na zvládanie neočakávaných situácií.
Plán evakuácie
Každá škola je povinná vypracovať plán evakuácie, na základe ktorého bude postupovať v situácii, ktorá si vyžaduje evakuáciu. Za plánovanie, riadenie a kontrolu tohto procesu zodpovedá riaditeľ.
Evakuácia sa vyhlasuje na základe vzniku mimoriadnej udalosti a v škole ju vyhlasuje riaditeľ, ktorý o tejto situácii bezodkladne informuje obec.
Pre vypracovanie evakuačného plánu je potrebná analýza územia, ktorú na požiadanie vypracuje okresný úrad. Ministerstvo školstva vydalo metodické usmernenie č. 65/2015, ktoré upravuje postup pre plánovanie a zabezpečenie evakuácie detí, žiakov a zamestnancov školy. Plán evakuácie je potrebné každoročne aktualizovať.
Plán evakuácie by mal obsahovať:
- Grafický plán evakuácie
- Pokyny kto je za čo zodpovedný a aké materiálne a technické zabezpečenie je potrebné na evakuáciu
- Prehľad počtu evakuovaných žiakov a ostatných osôb
- Prehľad materiálu, techniky a prostriedkov, ktoré je tiež potrebné presunúť
- Ako sa postupuje pri organizovanom opúšťaní školy a presune na bezpečné miesto
- Zoznam kontaktov v čase evakuácie pre rýchlu a efektívnu komunikáciu
- Dokumenty pre evakuačnú komisiu, správy a hlásenia o evakuácii
Zamestnancov školy oboznámte s postupmi pri krízových udalostiach a plánom evakuácie.
Pravidelné cvičenia plánu evakuácie
Pravidelný nácvik evakuácie zaisťuje, že všetci vedia, čo majú robiť, čím sa znižuje reakčný čas a minimalizuje panika. Pravidelný tréning udržiava zamestnancov, deti a žiakov informovaných o postupoch evakuácie a bezpečnostných opatreniach. Zároveň, cvičenia budujú pocit kontroly a znižujú stres a psychickú záťaž.
Krízový intervenčný plán
Krízové udalosti môžu mať traumatizujúci dopad na deti a žiakov. Preto je dôležité, aby každá škola mala vypracovaný krízový intervenčný plán, ktorý zabezpečí zmiernenie negatívnych dopadov na žiakov po krízovej udalosti. Potrebu zaistenia ochrany pred sociálnopatologickými javmi zdôrazňuje školský zákon v ustanovení § 153 o školskom poriadku. Úlohou riaditeľa školy je takýto plán vypracovať, pripraviť odborný personál školy na jeho používanie a koordinovať krízovú intervenciu v čase potreby.
Úlohou krízového intervenčného plánu školy je:
- určiť jasný postup kto, čo, kedy a ako má robiť pri krízovej udalosti,
- zabrániť prehĺbeniu vzniknutej krízovej situácie,
- zmierniť negatívne dopady na deti a žiakov,
- pomáhať budovať dôveru v školu ako bezpečnej inštitúcie.
Krízový intervenčný plán môže byť spracovaný ako samostatný interný dokument školy, napríklad ako smernica.
Krízový intervenčný plán by mal obsahovať:
- Výpis krízových udalostí, ktoré si môžu vyžadovať krízovú intervenciu, napr. strata blízkej osoby, násilie, šikana, pandémia, prírodné katastrofy, násilný útok a pod.
- Povinnosti riaditeľa, pedagogických a odborných zamestnancov
- Spôsoby poskytovania krízovej intervencie
- Zoznam poskytovateľov krízovej intervencie (školský psychológ, odborní zamestnanci školy, školský podporný tím, zariadenie poradenstva a prevencie a ďalší poskytovatelia krízovej intervencie)
- Ako predchádzať krízovým javom
- Kontakty na ďalších poskytovateľov krízovej intervencie a iných relevantných aktérov
Užitočné odkazy:
Metodické usmernenie pre CPPPaP a CŠPP ku krízovej intervencii a prevencii rizikového správania (radikalizácia, šikanovanie) – súbor podporných materiálov, ktoré je možné využiť pri realizácii odbornej činnosti v školách, poradenských zariadeniach v súvislosti s krízovou intervenciou.
Krízová intervencia – krízová intervencia v školskom prostredí je odborná pomoc a podpora pri zvládaní dopadov krízovej udalosti. Cieľom je zaistenie psychologického bezpečia a posilnenia zvládacích a adaptačných mechanizmov.
Pedagogickí a odborní zamestnanci zohrávajú nezastupiteľnú úlohu pri zvládaní krízových udalostí. Budete tí, ktorí budú deti a žiakov koordinovať a v prípade potreby upokojovať. Preto sa pre rýchlu a adekvátnu reakciu dôkladne odoznámte s postupmi pri krízových udalostiach a plánom evakuácie. Tieto informácie vám poskytne vedenie školy.
Okrem toho je dôležité deťom a žiakom poskytnúť prvú psychosociálnu pomoc a pomôcť im vyrovnať sa s potenciálnou traumou spôsobeniu krízovou udalosťou. Oboznámte sa so zásadami psychosociálnej prvej pomoci, aby ste vedeli pracovať s deťmi a žiakmi už počas krízovej udalosti. Metodické príručky a ďalšie materiály nájdete v sekcii Prvá psychosociálna pomoc.
Užitočné odkazy:
Krízová intervencia – Krízová intervencia v školskom prostredí je odborná pomoc a podpora pri zvládaní dopadov krízovej udalosti. Cieľom je zaistenie psychologického bezpečia a posilnenia zvládacích a adaptačných mechanizmov.
Zákon č. 245/2008 Z. z. Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov – Školský zákon v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia vo výchove a vzdelávaní upravuje povinnosť škôl a školských zariadení zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí a žiakov.
Metodické usmernenie č. 65/2015 pre plánovanie a zabezpečovanie evakuácie v školách a školských zariadeniach v Slovenskej republike – Metodické usmernenie upravuje postup pri plánovaní a zabezpečovaní evakuácie školy.
Vyhláška 24/2022 Z. z. MŠVVaM SR o zariadeniach poradenstva a prevencie – Centrá poradenstva a prevencie môžu poskytovať psychologickú pomoc deťom, pedagogickým a odborným zamestnancom školy okrem iného aj v prípade, že krízová situácia alebo evakuácia má traumatizujúce následky.
Zákon NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov – Zákon definuje mimoriadnu udalosť a mimoriadnu situáciu, upravuje podmienky na ochranu života, zdravia a majetku pred následkami mimoriadnych udalostí a ustanovuje práva a povinnosti škôl ako právnických osôb pri zabezpečovaní civilnej ochrany.
Zákon č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov – Zákon definuje krízovú situáciu, upravuje riadenie štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu, ustanovuje práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pri príprave na krízové situácie mimo času vojny a vojnového stavu.
Ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu – Ústavný zákon upravuje bezpečnosť štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu a stanovuje právomoci a povinnosti orgánov verejnej moci, právnických osôb a fyzických osôb.