Po kríze: prvá psychosociálna pomoc
Krízová udalosť prinesie rôzne silné emočné reakcie zasiahnutých. Obzvlášť, keď pominie bezprostredné nebezpečenstvo a opadne prvotný stres. Môžete očakávať strach či úzkosť, súcit a solidarita sa môže striedať s hnevom a obviňovaním. Pre deti a žiakov sú takéto situácie obzvlášť náročné, a preto je potrebné im poskytnúť hneď po udalosti psychosociálnu prvú pomoc.
Krízová intervencia v školskom prostredí nastupuje spravidla 36-48 hodín po udalosti, dovtedy sa pedagógovia môžu riadiť týmito základnými princípmi:
Princíp 3P (podľa Svetovej zdravotníckej organizácie):
1. Pozeraj
- Kontrolujte, či je prostredie už bezpečné.
- Vyhľadajte deti a žiakov, ktorí potrebujú naliehavo naplniť základné fyziologické potreby.
- Vyhľadajte deti a žiakov so závažnými úzkostnými reakciami.
2. Počúvaj
- Oslovte deti a žiakov, ktorí môžu potrebovať vašu podporu.
- Pýtajte sa ich na potreby a obavy.
- Počúvajte ich, pomôžte im upokojiť sa.
3. Prepájaj
- Pomôžte im riešiť základné potreby a získať prístup k službám.
- Spojte ich s blízkymi.
- Prepojte ich na širšiu sociálnu podporu.
- Poskytnite kontakty, na koho sa môžu obrátiť.
Týmito princípmi sa riaďte pri poskytovaní psychosociálnej prvej pomoci. Detailnejší návod, ako realizovať jednotlivé kroky, nájdete nižšie.
Pred tým, než začnete s poskytovaním psychosociálnej prvej pomoci:
- Uistite sa, že nepotrebujete lekársku starostlivosť.
- Naplňte svoje fyziologické potreby, ktoré sú nevyhnutné na to, aby ste boli schopní poskytnúť pomoc iným.
- Upokojte najprv seba – pomaly a hlboko dýchajte a pripomínajte si, že nebezpečenstvo pominulo.
Základné potreby dieťaťa po krízovej udalosti:
- Bezpečie – deti a žiaci zo závažnými úzkostnými reakciami presuňte do čo najbezpečnejšieho a najkľudnejšieho prostredia.
- Kontrola – snažte sa chrániť deti a žiakov pred ďalšími situáciami, ktoré im navodzujú pocit bezmocnosti.
- Predvídateľnosť – komentujte a vysvetľujte svoje kroky dieťaťu, nech vie, čo sa bude diať.
- Dbajte na fyzický komfort – ak je to možné, zabezpečte zasiahnutým vodu, deku...
Dychové cvičenie:
Pomôžte zasiahnutým deťom pomocou nasledujúcich stabilizačných techník. Pri ich vykonávaní používajte tieto upokojujúce frázy:
- Zatvor oči, precíť a uvedom si svoje telo.
- Hlboký nádych nosom na 4 doby – všímaj si, ako sa ti rozširuje hrudník a zdvíha brucho.
- Zadrž dych na 4 doby.
- Hlboký výdych ústami na 8 dôb.
Pomoc pri úzkosti a panike:
Začni pomaly dýchať a uvedomuj si veci okolo seba. Môžeš použiť nasledujúce techniky:
- Pozri sa okolo seba a pomenuj 5 vecí čiernej farby, 5 veci bielej farby, 5 vecí žltej farby, atď.
- Odpočítavaj od 100 do 1.
- Urob 20 krokov a počítaj ich.
Pomoc pri napätí, zlosti a hneve:
- Vezmi si hárok papiera, pokrč ho do guličky a roztrhaj ho.
- Silno tlieskaj 30 sekúnd.
- 10 sekúnd dup, skáč alebo bež na mieste.
- Utiahni sa do súkromia a zatancuj si svoj tanec zlosti.
Ďalšie návody nájdete na tomto linku.
- Prispôsobte komunikáciu veku detí a žiakov.
- Buďte pravdiví a nepopierajte situáciu – vysvetlite, čo sa stalo a upokojte deti a žiakov, že dospelí situáciu riešia.
- Držte sa faktov, vyhnite sa hoaxom a nepodloženým domnienkam – upozornite ich, že nie všetko na sociálnych sieťach je pravdivé.
- Chráňte menšie deti pred zbytočnými informáciami.
- Rešpektujte, ak dieťa/žiak nechce hovoriť – uistite ho, že ste tu pre neho, keď bude pripravené.
- Prejavte záujem a počúvajte – opýtajte sa, ako sa cíti a čo potrebuje.
- Buďte fyzicky prítomní a pokojní.
- Normalizujte emócie – vysvetlite im, že je normálne cítiť rôzne pocity a je v poriadku ich prejaviť bezpečným spôsobom. Je dobré ukázať, ako sa cítia, ale tak, aby neubližovali nikomu inému.
- Zdieľanie pomáha – dajte priestor na vyjadrenie všetkým deťom a žiakom, ktorí o to majú záujem, kľudne aj v skupine.
- Informujte o dostupnej pomoci – povedzte im, na koho sa môžu obrátiť.
- Ak to situácia povoľuje, podporujte fyzickú aktivitu a hru – pomáha to spracovať náročné udalosti.
Čo NErobiť:
- Neotvárajte tému s deťmi a žiakmi, ktorých sa to netýka.
- Netlačte na rozhovory o tom, čo sa stalo.
- Nebagatelizujte problém.
- Nevykonávajte aktivity, na ktoré nemáte kvalifikáciu – prvá psychosociálna pomoc nie je terapia ani plnohodnotná krízová intervencia.
Ďalšie návody nájdete na tomto linku.