Navigácia

Výzva "Čítanie pre budúcnosť"

MŠVVaM SR hľadá partnerské školy do projektu Čítanie pre budúcnosť

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR hľadá partnerské školy, ktoré budú spolupracovať na implementácii projektu Čítanie pre budúcnosť, realizovaného v spolupráci s OECD. Projekt sa zameriava na rozvoj kritického myslenia a ďalších kľúčových kompetencií prostredníctvom práce s knihami u detí v predškolskom veku a u žiakov prvého ročníka základných škôl.

Cieľom projektu je spoločne vytvoriť metodickú príručku, ktorá bude učiteľom slúžiť ako praktický sprievodca pri využívaní kníh a digitálnych vzdelávacích materiálov na rozvoj kritického myslenia a ďalších kľúčových kompetencií.

Do spolupráce hľadáme materské a základné školy, ktoré aktívne podporujú rozvoj kritického myslenia detí a žiakov prostredníctvom čítania a majú záujem zdieľať svoje skúsenosti. Vybrané školy sa budú podieľať na tvorbe metodickej príručky a overovaní inovatívnych vzdelávacích metód a aktivít zameraných na rozvoj kritického myslenia a ďalších kompetencií detí a žiakov prostredníctvom práce s knihami.

Výzva prostredníctvom ktorej môžu školy podať žiadosť o spoluprácu je otvorená od 16. do 29. júna 2025. Do výzvy sa prihlasuje prostredníctvom online formulára.

Škola získa zapojením sa do projektu:

  • Knižné balíčky pre deti v rámci jednej triedy povinného predprimárneho vzdelávania materskej školy a žiakov v rámci jednej triedy 1. ročníka základnej školy (celkovo ide o 4 materské školy a 4 základné školy),
  • praktické skúsenosti získané počas spolupráce s odborníkmi z MŠVVaM SR a OECD na tvorbe a overovaní metodickej príručky v praxi zameranej na rozvoj kritického myslenia a ďalších kľúčových kompetencií prostredníctvom práce s knihami,
  • metodickú podporu pri práci s knihami vo výučbe,
  • možnosť stať sa súčasťou pilotnej siete škôl, ktoré budú inšpiráciou pre ďalších učiteľov na Slovensku.

Priebeh realizácie projektu:

Metodická príručka bude tvorená v spolupráci s OECD a štyrmi vybranými školami (2 materské školy a 2 základné školy, ďalej len „pilotné školy“). Aplikáciu metodickej príručky budú následne overovať v praxi a hodnotiť štyri ďalšie školy (2 materské školy a 2 základné školy, ďalej len „partnerské školy“).

Aktivity projektu budú realizované počas školského roka 2025/2026. Overovanie vzdelávacích metód a realizácia aktivít bude prebiehať v triedach povinného predprimárneho vzdelávania v materských školách a triedach 1. ročníka základných škôl v tomto školskom roku.

Tvorbu, overovanie a hodnotenie metód a aktivít budeme realizovať v úzkej spolupráci s učiteľmi týchto tried, ktorí budú aktívne zapojení do implementácie a poskytovania spätnej väzby. Tento prístup nám umožní vypracovať metodiku, ktorá bude priamo aplikovateľná v praxi a reflektuje potreby detí a pedagógov.

Súbory na stiahnutie

Skočiť na začiatok stránky