Navigácia

Usmernenie k doručovaniu rozhodnutí riaditeľov škôl a riaditeľov školských zariadení

Na výkon verejnej moci sa vzťahuje zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o eGovernmente) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 305/2013 Z. z.“), pričom výkonom verejnej moci sa rozumie „konanie orgánu verejnej moci v rozsahu podľa osobitných predpisov, vo veciach práv, právom chránených záujmov a povinností fyzických osôb alebo právnických osôb“.

Podľa § 17 ods. 1 zákona č. 305/2013 Z. z. je orgán verejnej moci povinný „uplatňovať výkon verejnej moci elektronicky“.

Podľa zákona č. 596/2003 Z. z. rozhodujú o právach a povinnostiach vo veciach práv, právom chránených záujmov a povinností fyzických osôb aj riaditelia škôl, ktorí sú pri rozhodovaní v postavení orgánu verejnej moci, a zároveň na niektoré rozhodnutie majú lehotu, ktorá vyplýva zo zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – ide napr. o rozhodnutia o prijatí podľa § 68, resp. 69 zákona č. 245/2008 Z. z., kde je lehota piatich pracovných dní, resp. troch kalendárnych dní od konania prijímacej skúšky.

Na to, aby orgán verejnej moci mohol právne účinne doručiť rozhodnutie v rámci výkonu verejnej moci elektronicky je podstatné, aby mal účastník konania svoju elektronickú schránku aktivovanú.

Zo žiadneho právneho predpisu pre zákonných zástupcov neplnoletých žiakov, resp. pre plnoletých žiakov nevyplýva povinnosť aktivácie elektronických schránok. Teda aktivácia elektronickej schránky je právom plnoletého žiaka, resp. zákonného zástupcu, ktoré môže, ale nemusí využiť. Povinná aktivácia elektronickej schránky sa týka právnických osôb.

Vzhľadom na to, že aktivácia elektronickej schránky zákonného zástupcu, resp. žiaka nie je povinná, veľký počet zákonných zástupcov žiakov alebo plnoletých žiakov, nemá aktivované elektronické schránky.

Keďže rozhodovanie podľa zákona č. 596/2003 Z. z. nie je vyňaté v rámci § 17 ods. 1 zákona č. 305/2013 Z. z., riaditeľ školy pri rozhodovaní musí povinne postupovať podľa zákona č. 305/2013 Z. z. Na druhej strane sú však pri rozhodovaní riaditeľov škôl podstatné lehoty, ktoré vyplývajú zo zákona č. 245/2008 Z. z., pričom z dlhodobej aplikačnej praxe vo vzťahu k zákonným zástupcom neprichádza do úvahy predĺženie týchto lehôt. V nadväznosti na tieto dve skutočnosti, uvedený postup v množstve prípadov objektívne znemožňuje dodržať lehotu ustanovenú zákonom a vystavuje riaditeľa školy ako orgánu verejnej moci do postavenia nečinného orgánu bez zavinenia na jeho strane.

Podľa § 17 ods. 4 zákona č. 305/2013 Z. z. „Ak z technických dôvodov nie je orgán verejnej moci objektívne schopný vykonať právny úkon pri výkone verejnej moci elektronicky a tieto technické dôvody trvajú po takú dobu, že by na strane orgánu verejnej moci mohlo dôjsť k porušeniu povinnosti konať v lehotách podľa zákona, je oprávnený vykonať tento úkon aj inak ako elektronicky, ak mu to zákon nezakazuje.“.

Keďže ide o objektívnu nemožnosť konať v lehote, na základe citovaného ustanovenia možno do pominutia technických dôvodov, pre ktoré nie je možné vykonať právny úkon elektronicky, riaditeľom školy využiť inštitút listinného doručovania aj priamo, t. j. bez potreby doručiť elektronický dokument do elektronickej schránky. Je však potrebné individuálne posúdenie konkrétnych situácií príslušným riaditeľom školy, či sú preukázateľne splnené požiadavky na uplatnenie výnimky podľa § 17 ods. 4 zákona č. 305/2013 Z. z.

Ak sa ale začne konanie na návrh účastníka konania podaný prostredníctvom elektronickej schránky, riaditeľ bude pokračovať v konaní elektronicky, teda aj doručovať dokumenty (napr. rozhodnutie) bude prostredníctvom elektronickej schránky.

Súbory na stiahnutie

Skočiť na začiatok stránky