Možnosti realizácie ranných kruhov v rámci školského vzdelávacieho programu a školského poriadku
Ranné kruhy sa už dnes na mnohých školách realizujú a sú zapracované do vyučovania.
Vedenie školy má viacero možností, ako ranné kruhy do vyučovania zapracovať tak, aby to vyhovovalo kontextu školy. V prípade, že chcete ako vedenie školy zapracovať ranné kruhy do školského poriadku a hľadáte spôsob ako na to, nižšie ponúkame dve z možností, ako to urobiť.
Zavedenie ranných kruhov je možné buď ako iniciatíva konkrétneho učiteľa (zákon 138/2019, §3 ods. 1 písm. f), alebo ako súčasť školského vzdelávacieho programu s následným zapracovaním do školského poriadku v časti organizácie vyučovania.
Možnosti zapracovania do školského vzdelávacieho programu:
1. V rámci nového štátneho vzdelávacieho programu ako súčasť vyučovania VO človek a spoločnosť:
- Hodina predmetu z oblasti človek a spoločnosť bude v rozvrhu zaradená ako prvá v danom dni, pričom učiteľ vedie prvých 10 – 15 minút formou ranného kruhu, zvyšných 30 – 35 minút môže zvoliť inú organizačnú formu vyučovacej hodiny.
- Jedna hodina predmetu z VO človek a spoločnosť bude rozdelená do kratších časových úsekov viackrát v priebehu týždňa.
2. Ako nový predmet z disponibilných hodín – dotácia jedna vyučovacia hodina týždenne, rozdelená do kratších časových úsekov viackrát v priebehu týždňa. Spôsob rozdelenia do kratších časových úsekov viackrát v priebehu týždňa možno realizovať napríklad týmto tromi spôsobmi:
- Každý deň v týždni 8:00 - 8:09 ranný kruh (9x5=45 min.), 8:09 – 8:10 prestávka, 8:10 – 8:55 ďalšia vyučovacia hodina
- Trikrát v týždni po 8:00 – 8:15 ranný kruh, 8:15 – 8:16 prestávka, 8:16 – 9:01 ďalšia vyučovacia hodina, 9:01 – 9:10 prestávka, 9:10 – 9:55 vyučovacia hodina
- Jedenkrát do týždňa 15 minút – ako alternatíva k inému predmetu
Ranné kruhy je možné zapracovať do organizačnej časti školského poriadku.
Realizáciou aktivít v príručke môžete prispieť k napĺňaniu niektorých cieľov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť z nového štátneho vzdelávacieho programu (2023), ako aj cieľov vzdelávacích oblastí Človek a spoločnosť a Človek a hodnoty zo štátneho vzdelávacieho programu (2015).