Navigácia

Krízové linky psychologickej podpory a pomoci

Ministerstvo školstva zriadilo krízové linky psychologickej podpory pre deti, rodičov a pedagogických zamestnancov. Bezplatná psychologická pomoc je dostupná pre všetkých, ktorí boli touto tragédiou priamo či nepriamo zasiahnutí. Okrem toho pripravilo stručný postup, ako sa s deťmi o krízovej situácii rozprávať.

Krízové linky:

Linka dôvery Nezábudka (Liga za duševné zdravie)

0800 800 566 (nonstop)

0800 222 450 v ukrajinskom jazyku -Телефонна лінія довіри НЕЗАБУДКА

IPčko - internetová poradňa pre mladých

Krízová linka pomoci: 0800 500 333 (nonstop)

Online chat na ipcko.sk

Linka detskej istoty (pre deti a mládež do 18 rokov)

116 111 (nonstop)

Krízová linka pre rodičov a pedagogických zamestnancov (VÚDPaP)

0911 969 725 (08:00 – 18:00)

AKO SA ROZPRÁVAŤ S DEŤMI O KRÍZOVEJ UDALOSTI?

Dnešné tragické udalosti na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi hlboko zasiahli nás všetkých. V týchto náročných chvíľach je dôležité venovať pozornosť nielen fyzickej bezpečnosti, ale aj psychickému zdraviu detí, učiteľov a všetkých zasiahnutých.

Ako poskytnúť prvú psychosociálnu pomoc *deťom, ktoré nie sú priamo zasiahnuté udalosťou?*

1️. Buďte tu pre deti

Ak deti tému otvoria, vypočujte ich, nechajte ich vyjadriť svoje emócie a pocity bez hodnotenia. Rešpektujte, ak dieťa nechce hovoriť.

2️. Pomenujte, čo sa stalo

Ak deti majú otázky, poskytnite jasné a vekovo primerané informácie o situácii, aby deti rozumeli, čo sa udialo.

3️. Posilňujte pocit bezpečia

Uistite ich, že máme spoločný záujem, a to aby škola bola bezpečným miestom, a bezpečnosť detí aj zamestnancov je našou prioritou.

4️. Podporujte prirodzené prejavy emócií

Strach, smútok alebo hnev sú normálne reakcie na krízové udalosti. Je v poriadku prejaviť emócie, ale len spôsobom, ktorý neublíži iným.

+ Upozornenie na zmeny v správaní:

Ak spozorujete u vášho dieťaťa akékoľvek zmeny v správaní, ktoré by mohli naznačovať úzkosť alebo strach, neváhajte kontaktovať psychológov alebo linky pomoci.

Na čo si dať pozor:

  • Presnosť informácií: Informujte len o potvrdených faktoch, aby ste predišli panike a šíreniu nepravdivých informácií.
  • Pokojný tón: Používajte neutrálny a pokojný jazyk, aby ste znížili úzkosť rodičov.
  • Neposkytujte podrobnosti, ktoré by mohli ohroziť vyšetrovanie alebo vyvolať napodobňovanie.
  • Dôraz na bezpečnosť: Zdôraznite, že situácia je pod kontrolou a bezpečie detí je prioritou.

Ak sa ako učiteľ/učiteľka alebo rodič obávate o zdravie dieťaťa, môžete sa obrátiť na školský podporný tím, centrum poradenstva a prevencie alebo krízové linky pomoci:

Vaše spádové centrum poradenstva a prevencie nájdete tu: https://datawrapper.dwcdn.net/qsvdc/6/

Na našej webovej stránke nájdete praktické odporúčania a kroky, ako pomôcť zvládnuť krízovú situáciu a jej následky: https://www.minedu.sk/39295-sk/po-krize-prva-psychosocialna-pomoc/

 


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky