Komentár 02/2024 - Zostaň doma, zostaň pozadu? Vývoj nerovností vo vzdelávaní a dopady pandémie COVID-19 na výsledky škôl
Pandémia COVID-19 výrazne obmedzila prezenčné vzdelávanie na Slovensku. Dlhšie dištančné vzdelávanie nemalo jednoznačne negatívny dopad na výsledky škôl na štandardizovaných testovaniach (Testovanie 5, Testovanie 9, maturita). Negatívne dopady sledujeme hlavne na T9. Zatiaľ čo výsledky 8-ročných gymnázií na T9 sa s dlhším dištančným vzdelávaním nemenili, výsledky základných škôl výrazne utrpeli. Na druhej strane, dlhší čas na dištančnom vzdelávaní súvisí so zlepšením výsledkov školy na maturite z angličtiny na úrovni B2. V prípade ostatných testovaní sú dopady nízke alebo nejednoznačné. Identifikujeme trend zvyšujúcich sa nerovností vo vzdelávaní. Čím ďalej, tým viac zaostávajú výsledky žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a detí rodičov s nižším vzdelaním. Navrhujeme viaceré odporúčania pre prípravu na budúce krízy a lepšie monitorovanie stavu slovenského školstva.
The COVID-19 pandemic has significantly influenced face-to-face learning in Slovakia. Longer distance learning did not have a clear negative impact on school performance on standardised tests (Testovanie 5, Testovanie 9, matriculation). We observe negative impacts mainly on T9 where the impact varies based on school type. Whereas 8-year grammar schools' results on T9 did not change with longer distance learning, elementary schools' results suffered significantly. On the other hand, longer distance learning is associated with an improvement in school performance on English matriculation exam at B2 level. On other tests, the impact is small or ambiguous. We identify a trend of increasing inequalities in pupil performance. Pupils from socially disadvantaged backgrounds and children of parents with lower educational attainment are falling further behind. We propose a number of recommendations to prepare for future crises and to better monitor the state of Slovak education.