Školský digitálny koordinátor
Náplň práce
Úlohou školského digitálneho koordinátora (ŠDK) je koordinovať informatizáciu a vzdelávanie prostredníctvom digitálnych technológií s cieľom podporiť transformáciu vzdelávania a školy pre 21. storočie, resp. digitálnu budúcnosť.
Z hľadiska potrieb digitálnej transformácie vzdelávania má ŠDK pôsobiť v troch základných oblastiach:
- vízia školy,
- škola ako komunita aktérov,
- škola ako vzdelávacie prostredie.
V zmysle § 21, ods. 4 školský digitálny koordinátor zabezpečuje:
- poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania,
- spätnú väzbu pedagogickým zamestnancom školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód, foriem a didaktických prostriedkov vo výchove a vzdelávaní,
- vzdelávanie zamestnancov v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,
- aktuálny digitálny materiál ku vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,
- pravidelnú informovanosť o aktuálnych možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
- poradenstvo v rámci digitálnych technológií,
- administráciu online testovaní,
- dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov.
Náplňou práce ŠDK nie je to isté ako to, čo tvorí náplň správcu siete IKT.
Financovanie
Od roku 2023 financovanie pre zapojené školy zabezpečuje národný projekt Podpora pomáhajúcich profesií 3 (POP3), ktorého prijímateľom je NIVAM. Aktuálne je rozpočet projektu schválený do 31. 8. 2026.
Stav financovaných pozícií z NP POP3 k 31. 12. 2024 je nasledovný:
- Počet plných úväzkov: 413
- Počet osôb v pozícii ŠDK: 832
Viac informácií o NP POP3 sa nachádza na stránke NIVAM.
Školy, ktoré nie sú zapojené do NP POP3, ale majú záujem o pozíciu, môžu ju zaviesť na škole aj bez financovania z projektu, avšak náklady na jej zavedenie musia pokryť z vlastného rozpočtu.
Vzdelávanie
Vzdelávanie ŠDK je dôležitým aspektom práce v rámci tejto pozície. Počas vzdelávania ŠDK zisťujú, čo sa od nich očakáva, a získavajú potrebné zručnosti a vedomosti na efektívne plnenie svojich úloh.
Odporúčané vzdelávania pre ŠDK sú nasledovné:
- inovačné vzdelávanie (min. 50 hod.) – „Digitálna transformácia vzdelávania a školy“ (poskytovateľ Univerzita Pavla Jozefa Šafarika) - viac informácií na stránke NCDTV,
- inovačné vzdelávanie (min. 50 hod.) –„Program koordinátorov digitálnych kompetencií (PKDK)“ (poskytovateľ JA Slovensko) - viac informácií na stránke JA Slovensko.