1. Zákon o školskej správe
V prvom rade, správnym orgánom už nie je riaditeľ, ale škola. Rozhodovanie je upravené práve v § 37, pričom strednej školy sa týkajú odseky 3 a 2.
Je potrebné rozlišovať, kedy má ZŠ povinnosť dieťa prijať a kedy „môže“. Právne predpisy nebránia tomu, aby škola „mohla“ dieťa prijať bez ohľadu na zoznam obcí, ak má kapacitné možnosti. Právne predpisy upravujú, kedy je ZŠ povinná dieťa prednostne prijať.
Členom výberovej komisie je podľa § 11 ods. 1 písm. e) zákona č. 321/2025 Z. z. zástupca regionálneho úradu; to neplatí, ak je zriaďovateľom školy regionálny úrad. Teda aj malá súkromná MŠ má prizvať na výberové konanie zástupcu regionálneho úradu.
Zákon č. 138/2019 Z. z. nebráni tomu, aby supervízor pôsobil aj v materskej škole.
Novela zákona č. 138/2019 Z. z. výslovne neustanovuje povinnosť aktualizovať pracovný poriadok. Avšak z povahy veci je zrejmé, že pracovný poriadok má byť v súlade s právnymi predpismi.
Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 211/2000 Z. z. „Osobami povinnými podľa tohto zákona sprístupňovať informácie (ďalej len „povinné osoby“) sú štátne orgány, obce, vyššie územné celky ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti.“ Teda cirkevná škola ako nezisková organizácia je povinnou osobou len v rozsahu rozhodovacej činnosti. Rozhodovanie školy ako správneho orgánu upravuje § 37 zákona č. 321/2025 Z. z.
Podľa § 40 ods. 1 zákona č. 321/2025 Z. z. „Každá škola a každé školské zariadenie, ktoré je právnickou osobou, vypracúva výročnú správu za predchádzajúci školský rok.“ Ustanovenie sa vzťahuje na školy bez ohľadu na zriaďovateľa, teda aj na cirkevné školy.
Voľby sa podľa § 20 ods. 1 zákona č. 321/2025 Z. z. vyhlasujú pre každú kategóriu voličov. V nadväznosti na samostatných zástupcov, je potrebné to vnímať tak, že samostatnou kategóriou sú rodičia za MŠ, samostatnou rodičia za ZŠ, samostatnou zamestnanci MŠ a samostatnou zamestnanci ZŠ.
ZŠ s MŠ je v novom zákone vnímaná ako spojená škola (t.j. škola s organizačnými zložkami). Znamená to, že podľa § 18 ods. 9 zákona č. 321/2025 Z. z. má mať zástupcov (za rodičov aj zamestnancov) každá organizačná zložka.
Členom rady školy za žiakov má byť prioritne predseda školského parlamentu. Teda voľby zástupcu za žiakov sa konajú až v prípade, ak v škole školský parlament nepôsobí. Aj toto má školy motivovať k tomu, aby v nich vo väčšej miere ako doposiaľ pôsobili školské parlamenty.
Predseda rady školy je predsedom výberovej komisie z titulu svojej funkcie, nie z titulu členstva v odborovej organizácii. Zároveň v prípade odborovej organizácie – ide o „zástupcu“ odborovej organizácie, teda nemusí to byť predseda odborovej organizácie, ale hocijaký člen, ktorého odborová organizácia poverí. Vzhľadom na to, že zákon č. 321/2025 Z. z. neupravuje žiaden vzťah medzi predsedom rady školy a zástupcom odborovej organizácie, možno dospieť k záveru, že nič nebráni tomu, aby odborová organizácia delegovala ako svojho zástupcu inú osobu.
Pri opakovaných voľbách podľa § 20 ods. 4 zákona č. 321/2025 Z. z. „Voľby do rady školy možno pre príslušnú kategóriu voličov uskutočniť, ak je v mieste ich konania prítomná nadpolovičná väčšina príslušnej kategórie voličov. Inak zriaďovateľ vyhlási za príslušnú kategóriu voličov opakované voľby; pri opakovaných voľbách sa podmienka účasti nadpolovičnej väčšiny príslušnej kategórie voličov nevyžaduje.“ Teda zákon nebráni tomu, aby opakované voľby nemohli byť v deň konania prvých volieb.
Podľa § 20 ods. 6 zákona č. 321/2025 Z. z. „Voľby do rady školy možno uskutočniť aj elektronicky, ak sú zabezpečené podmienky podľa odsekov 1 až 5 a § 21.“
Nie je zrejmé, koho rozumieť štvrtým delegovaným členom. Vo všeobecnosti platí, podľa § 22 ods. 3 zákona č. 321/2025 Z. z., že „Zriaďovateľ alebo vecne príslušná stavovská organizácia alebo profesijná organizácia môže odvolať delegovaného zástupcu bez uvedenia dôvodu; odvolanie musí byť písomné a zriaďovateľ alebo vecne príslušná stavovská organizácia alebo profesijná organizácia listinu o odvolaní člena rady školy doručuje rade školy.“
Ak ide o gymnázium, ktoré je samostatnou právnickou osobou (t.j. nie organizačnou zložkou) a má najmenej 16 zamestnancov, podľa § 18 ods. 6 zákona č. 321/2025 Z. z. „Členmi rady školy v plnoorganizovanej základnej škole, plnoorganizovanej základnej škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, gymnáziu, strednej športovej škole, škole umeleckého priemyslu alebo v konzervatóriu, ktorá má 11 členov, sú
a) traja zvolení zástupcovia zamestnancov školy,
b) štyria zvolení zástupcovia zákonných zástupcov,
c) predseda školského parlamentu; ak školský parlament v škole nepôsobí, členom rady školy je zástupca žiakov zvolený žiakmi, a
d) traja delegovaní zástupcovia zriaďovateľa.“
V tejto situácii sa nemení právna úprava oproti súčasnému stavu. Podľa § 21 ods. 1 zákona č. 321/2025 Z. z. „Zoznam kandidátov vo voľbách do rady školy za príslušnú kategóriu voličov zostavuje predseda rady školy. Do zoznamu kandidátov možno zapísať len osobu, ktorá na zápis do zoznamu udelila písomný súhlas a navrhol ju najmenej jeden volič z príslušnej kategórie voličov.“ Teda ak za ktorúkoľvek príslušnú skupinu nie je žiaden kandidát, objektívne nie je možné nikoho zvoliť, pretože nikto nemá povinnosť dať súhlas s kandidovaním.
Štatút rady školy si schvaľuje konkrétna rada školy na základe svojich potrieb a špecifík (podľa toho, o aký typ rady školy ide).
Zákon č. 321/2025 Z. z. nerozlišuje pri zložení rady školy v ZŠ, či ide o „bežnú“ školu, alebo o školu pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Zákon vyžaduje vytvorenie mandátu. Je ale na žiakoch, či niekto bude kandidovať, a či niekoho zvolia – to platí pre voľby do rady školy všeobecne.
Podľa § 20 zákona č. 321/2025 Z. z. voľby vyhlasuje zriaďovateľ zverejnením na webe školy. Organizačne ich ale zabezpečuje riaditeľ. Na uskutočnenie volieb (ako aj pre ostatné skupiny voličov) sa vyžaduje prítomnosť nadpolovičnej väčšiny voličov v mieste konania volieb. Uskutočniť sa musia v jeden deň.
Podľa § 18 ods. 6 zákona č. 321/2025 Z. z. je členom rady školy aj zvolený zástupca žiakov. To predpokladá (rovnako ako pri ostatných volených členoch), že niekto bude mať záujem kandidovať, a že bude riadne zvolený.
ZŠ s MŠ je v novom zákone vnímaná ako spojená škola (t.j. škola s organizačnými zložkami). Podľa prechodného ustanovenia § 81 ods. 2 zákona č. 321/2025 Z. z. sa to vzťahuje aj na ZŠ s MŠ, ktoré nemali organizačné zložky. Podľa § 18 ods. 9 zákona č. 321/2025 Z. z. členom rady školy v spojenej škole je „predseda školského parlamentu; ak v spojenej škole, ktorej organizačnou zložkou je plnoorganizovaná základná škola, plnoorganizovaná základná škola pre žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo stredná škola, nepôsobí školský parlament, členom rady školy je jeden spoločný zástupca žiakov zvolený žiakmi týchto organizačných zložiek.“.
Podľa § 82 ods. 1 zákona č. 321/2025 Z. z. „Funkčné obdobie rady školy ustanovenej do 31. decembra 2025, ktorej zloženie nie je k 30. júnu 2026 v súlade s predpismi účinnými od 1. januára 2026, sa skončí najneskôr 31. augusta 2026. Rada školy ustanovená do 31. decembra 2025, ktorej zloženie je v súlade s predpismi účinnými od 1. januára 2026, vykonáva činnosť v zložení podľa predpisov účinných do 31. decembra 2025 do skončenia funkčného obdobia.“.
Na základe vyššie uvedeného, dôležitou skutočnosťou je, že či rada školy je ustanovená v súlade s právnymi predpismi účinnými od 1. januára 2026, alebo nie. Ak má teda aktuálna RŠ funkčné obdobie napríklad do roku 2028 a jej zloženie je v súlade s novou právnou úpravou, pôsobí až do roku 2028.