Navigácia

Rok 2025 bude v slovenskom školstve rokom pravdy

Prioritami ministerstva školstva v roku 2025 bude lepšie ohodnotenie zamestnancov v školstve, zníženie veku povinnej predškolskej dochádzky na tri roky, optimalizácia siete základných a stredných škôl a vytvorenie plánu na integráciu umelej inteligencie do vzdelávacieho systému. Podľa ministra školstva Tomáša Druckera rezort navrhne opatrenia, o ktorých sa na Slovensku roky hovorí, ale chýbala politická vôľa ich presadiť.

„Stojíme pred rozhodujúcim rokom. Budeme v ňom musieť viesť poctivú a pravdivú diskusiu o tom, či je naozaj vzdelávanie na Slovensku takou spoločenskou prioritou, o akej zvykneme rečniť v slávnostných príhovoroch,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker. Vopred upozornil, že riešenia, ktoré v priebehu roka 2025 navrhne, si budú vyžadovať širokú politickú podporu, zodpovednosť a spoločenskú dohodu.

Minulý rok bol rokom zmien, ktoré ministerstvo nazvalo „Nežná revolúcia vo vzdelávaní“. Krok za krokom zlepšujú podmienky pre deti, učiteľov a školy na Slovensku. Rok 2025 bude náročnejší. Riešenia, s ktorými prídeme, sa budú týkať viacerých citlivých oblastí. Budú si vyžadovať peniaze, možno aj ďalšie zvyšovanie daní. Som však presvedčený, že ak chceme slovenské školstvo naozaj zlepšiť, nemáme na výber, musíme ich urobiť,“ zdôraznil minister.

Prvou prioritou ministerstva je dosiahnutie spoločenskej dohody o lepšom finančnom ohodnotení zamestnancov školstva. Slovenskí učitelia patria medzi najhoršie platených v Európskej únii. Cieľom je dohoda medzi vládou a školskými odbormi, ktorá zabezpečí udržateľné zvyšovanie platov. Minister je otvorený aj diskusii o platovom automate, ktorý navrhujú odbory. No automatické zvyšovanie miezd musí byť spojené so zlepšením kvality vzdelávacích výsledkov.

Druhou prioritou je zníženie veku povinnej predškolskej dochádzky na tri roky. Slovenské školstvo dlhodobo čelí problému nerovností, ktoré ovplyvňujú životné šance detí. Analýzy aj medzinárodné porovnania ukazujú jasný trend: Deti z chudobnejších rodín majú horšie výsledky, čo im sťažuje budúci úspech. Kľúčom k zmene je kvalitné predškolské vzdelávanie. Rozšírenie kapacít materských škôl a zavedenie povinnej dochádzky od troch rokov môžu zásadne zlepšiť šance detí zo znevýhodneného prostredia.

Tretia priorita sa týka optimalizácie siete základných a stredných škôl a efektívnejšieho financovania ich prevádzky. Kvalitné vzdelanie pre všetky deti si vyžaduje moderné a dobre riadené školy vo všetkých regiónoch. V súčasnosti ministerstvo posudzuje optimalizačné projekty stredných škôl, ktoré predložili zriaďovatelia. Tento rok plánuje začať diskusiu so samosprávami o úpravách siete základných škôl. „Uvedomujeme si, že ide o citlivú tému, ale ak sa chceme pohnúť dopredu, musíme nájsť riešenia, ktoré budú efektívne a dlhodobo udržateľné,“ povedal T. Drucker.

Štvrtou prioritou je príprava plánu integrácie umelej inteligencie (AI) do vzdelávacieho systému tak, aby uľahčila prácu učiteľom, podporila žiakov a zvýšila efektivitu celého systému. V roku 2025 bude pokračovať historicky najväčšia digitalizácia základných a stredných škôl, do ktorej smeruje 225 miliónov eur. Zabezpečí aj technické podmienky na zavedenie AI nástrojov.

Slovensko má šancu stať sa lídrom v oblasti využívania umelej inteligencie vo vzdelávaní,“ zdôraznil minister školstva. Na jeseň tohto roka bude hostiť prestížne svetové vzdelávacie fórum OECD, ktorého hlavnou témou bude práve AI vo vzdelávaní. Podľa ministra Druckera je cieľom pripraviť do tohto termínu jasný a realizovateľný plán, ako technológiu efektívne začleniť vzdelávacieho systému.

Okrem štyroch hlavných priorít predstaví rezort aj ďalšie opatrenia, ktoré sú súčasťou plnenia programového vyhlásenia vlády a programu zmien vo vzdelávaní. Medzi nimi bude aj nová učebnicová politika, reforma maturitných skúšok, nový zákon o vysokých školách, podpora pre deti so špeciálnymi potrebami, otázky duševného zdravia, kurikulárna reforma, nový zákon o odbornom vzdelávaní či desegregácia školstva. 

„Školy sa nedajú zmeniť príkazom z Bratislavy. Nepotrebujeme ďalšie veľkolepé plány bez konkrétneho výsledku. To, čo školstvo potrebuje, sú poctivé opatrenia, ktoré budú mať reálny vplyv na život žiakov, učiteľov a celej spoločnosti. S podporou všetkých – od vlády cez samosprávy až po zamestnancov školstva – máme jedinečnú šancu tieto zmeny konečne urobiť,“ dodal minister školstva.


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky