Materské školy
Dotáciu na stravu pre deti plniace PPV neposkytuje MŠVVaM SR, poskytuje ju MPSVaR SR. To, či bude MPSVaR SR poskytovať túto dotáciu aj pre štvorročné a následne aj pre trojročné deti nateraz nie je ustanovené zákonom o poskytovaní dotácií v pôsobnosti MPSVaR SR.
Od 1.1.2027 bude platiť nová právna úprava: „Výšku mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy môže určiť orgán miestnej štátnej správy v školstve, ktorý je jej zriaďovateľom. Príspevok sa určuje mesačne jednotnou sumou pre všetky deti prijaté do materskej školy. Orgán miestnej štátnej správy v školstve môže príspevok určiť najviac sumou neprevyšujúcou 15 % sumy životného minima pre jedno nezaopatrené dieťa podľa osobitného predpisu.29) Tento príspevok sa uhrádza vopred do desiateho dňa v kalendárnom mesiaci.“
V tomto prípade je potrebné vychádzať z toho, aké rozhodnutie má vydané dieťa. Ak má dieťa vydané rozhodnutie o oslobodení od povinnosti dochádzať do materskej školy a povolení individuálneho vzdelávania podľa § 28b ods. 2 písm. B) školského zákona, teda o povolení individuálneho vzdelávania na žiadosť rodiča, vzťahuje sa na neho ustanovenie § 28b ods. 6 školského zákona.
Toto dieťa má materskou školou určený obsah individuálneho vzdelávania. Zákonný zástupca dieťaťa alebo zástupca zariadenia je povinný v čase a rozsahu určenom kmeňovou materskou školou zabezpečiť účasť tohoto dieťaťa na povinnom predprimárnom vzdelávaní v kmeňovej materskej škole v priebehu mesiaca marec; kmeňová materská škola v tomto čase posúdi či sa pri individuálnom vzdelávaní plní obsah individuálneho vzdelávania. Bližšie informácie sú dostupné v časti 2.3 Manuálu Predprimárne vzdelávanie.
Ak sú v prevádzke len triedy s poldennou výchovou a vzdelávaním, o zmene formy výchovy a vzdelávania z poldennej na celodennú “rozhodne” len zriaďovateľ, na základe podnetu zákonných zástupcov detí a riaditeľa materskej školy.
Na to, aby sa mohla poldenná výchovy a vzdelávanie v konkrétnych triedach zmeniť na celodennú, musia existovať vhodné priestorové podmienky (ktorých zabezpečenie patrí do výhradnej kompetencie zriaďovateľa) a, samozrejme, daná skutočnosť sa musí premietnuť aj do prevádzkového poriadku príslušnej materskej školy, ktorý po splnení hygienicko-epidemiologických podmienok schvaľuje príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva. Zmena poldennej výchovy a vzdelávania na celodennnú nepodlieha schvaľovaniu príslušným regionálnym úradom školskej správy ani ministerstva školstva. Zmena sa vyznačí prostredníctvom školského informačného systému v rezortnom informačnom systéme.
Podľa § 28 ods. 16 školského zákona sa predprimárne vzdelávanie v materskej škole môže uskutočňovať so súhlasom riaditeľa aj s priamou účasťou zákonných zástupcov alebo nimi splnomocnenej osoby na výchove a vzdelávaní. Vydanie súhlasu riaditeľa materskej školy zákon nepodmieňuje predchádzajúcim súhlasom ostatných zákonných zástupcov, napriek tomu sa odporúča o takomto súhlase vopred informovať všetkých ostatných zákonných zástupcov a v písomnom súhlase jednoznačne určiť podmienky účasti konkrétneho zákonného zástupcu alebo inej ním splnomocnenej osoby na výchove a vzdelávaní.
V nadväznosti na zmeny školského zákona, zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch, ako aj v nadväznosti na prijatie nového zákona o školskej správe bude vypracovaná novela vyhlášky o materskej škole. O schválení novely vyhlášky o materskej škole budú materské školy informované prostredníctvom príslušných regionálnych úradov školskej správy.
S účinnosťou od 1. januára 2026 bude platiť nasledujúce ustanovenie § 59 ods. 14 školského zákona: “(14) Riaditeľ základnej školy požiada do 15. septembra riaditeľa príslušnej materskej školy o poskytnutie kópie dokumentácie dieťaťa v rozsahu podľa § 28d ods. 3. Riaditeľ príslušnej materskej školy kópiu dokumentácie poskytne do 15 dní od doručenia žiadosti riaditeľa základnej školy.”
Materská škola teda riaditeľovi ZŠ, na jeho požiadanie, bude povinná o dieťati poskytnúť:
- kópiu dokumentácie dieťaťa vrátane pedagogickej dokumentácie (t. J. kópiu osobného spisu dieťaťa),
- kópiu ďalšej dokumentácie (konkretizovanej riaditeľom ZŠ, ale len v rozsahu ustanovenom v § 3 ods. 1 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 339/2023 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii),
- podklady k poskytovaniu podporných opatrení,
- informácie podľa § 144 ods. 7 písm. d) teda informácie o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania alebo na výkon odborných činností, a
- doklady od orgánu sociálnoprávnej ochrany detí.
Musí mať zriadenú vlastnú webstránku. Zároveň platí, že môžu mať aj webovú stránku, ak slúži aj pre verejnosť.
Každá materská škola, bez ohľadu na to, koľko má tried, musí mať zriadené svoje vlastné webové sídlo, aby na ňom mohla uverejniť schválený školský vzdelávací program, školský poriadok a ďalšie dokumenty, ktorých zverejnenie materskej škole vyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov.
Vzhľadom na to, že EduPage možno považovať za webové sídlo, jeho využívanie je dobrovoľné, no zároveň aj praktické. EduPage môže slúžiť ako komplexný systém, ktorý má aj verejne prístupnú časť aj interné časti.
Mesačný príspevok zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy nie je totožný so “školným” vyberaným v súkromných alebo cirkevných materských školách, to je osobitný príspevok.
Dieťa vo veku 4 a následne aj 3 rokov bude môcť plniť povinné predprimárne vzdelávanie formou domáceho vzdelávania len ak zákonný zástupca preukáže obci, že má najmenej stredné odborné vzdelanie. V rámci domáceho vzdelávania zo zákona nevyplýva možnosť, aby ho zabezpečovala iná osoba ako zákonný zástupca dieťaťa.