Navigácia

Finančná gramotnosť nie je iba o matematike

     Spočítať peniaze v peňaženke je jednoduché. Zložitejšie je už zaobchádzanie s nimi, pochopenie princípu bohatstva a chudoby či súvislostí spojených s bankou alebo poisťovňou. To všetko a omnoho viac v sebe skrýva téma finančnej gramotnosti. Metodicko-pedagogické centrum (MPC) v uplynulých dňoch vzdelávalo v tejto oblasti viac ako 130 učiteľov zo Žilinského a Trnavského kraja.
    Seminár k finančnej gramotnosti v Žiline organizovalo MPC 8. a 9. marca 2016 v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom a tešil sa skutočne enormnému záujmu. Vzdelávať sa prišlo až 110 učiteľov.
     Podľa lektorky seminára Moniky Reiterovej je v súvislosti s finančnou gramotnosťou najväčším problémom nezodpovednosť mladých ľudí nielen vo vzťahu k narábaniu s financiami, ale všeobecne vo všetkých oblastiach. Za ideálne riešenie tohto problému považuje práve kombináciu vyučovacích hodín zameraných na finančnú gramotnosť so správnym vedením mladých zo strany rodiny.
MPC_FG_2016     Seminár bol rozdelený na šesť oblastí. Okrem teórie o vreckovom, výdavkoch, nákupoch, výmennom obchode či bankovkách boli učitelia zapojení aj do aktivít, ktoré môžu využívať na svojich vyučovacích hodinách. Išlo napríklad o hru na stredoveké trhovisko, v ktorej si mohli zážitkovou formou vyskúšať, ako fungoval v minulosti výmenný obchod, alebo sa zahrali na poisťovňu. Na vlastnej koži si tiež vyskúšali aktivitu zameranú na ochranu osobných údajov na sociálnych sieťach.
      „Interaktívny seminár mi ponúkol portfólio pestrých aktivít, ktoré budem vo väčšej miere využívať pri práci s deťmi,“ potvrdila účastníčka Ivana Valientíková.
Medzi učiteľmi rezonuje mylná predstava o tom, že finančná gramotnosť súvisí iba s matematikou. Finančná gramotnosť má prieniky s mnohými vyučovacími predmetmi, prioritne však s etickou výchovou, občianskou náukou, vlastivedou i ďalšími prierezovými témami, najmä s environmentálnou a mediálnou výchovou.
 
Nadchli sa
     Finančná gramotnosť bola v tomto týždni témou seminára aj v Trnavskom kraji. Zorganizovali ho regionálne pracovisko Metodicko-pedagogického centra v Trnave, Mestský úrad Skalica a Spoločný školský úrad v Skalici 8. marca 2016. Zúčastnilo sa ho 22 riaditeľov a zástupcov základných škôl z okresov Skalica a Senica. Učitelia si osvojili a prehĺbili informácie z problematiky finančnej gramotnosti i spôsob, ako  v praxi implementovať tému do jednotlivých predmetov a tematických celkov.
     Finančná gramotnosť je schopnosť využívať poznatky, zručnosti a skúsenosti na efektívne riadenie vlastných finančných zdrojov s cieľom zaistiť celoživotné finančné zabezpečenie seba a svojej domácnosti. Národný štandard finančnej gramotnosti vymedzuje, akými poznatkami, zručnosťami a skúsenosťami musia pedagogickí zamestnanci a žiaci disponovať, aby mohli nepretržite rozširovať svoje vedomosti o osobných financiách podľa toho, ako sa budú meniť ich zodpovednosti a príležitosti.
     Semináre a vzdelávania k finančnej gramotnosti organizujú pracoviská Metodicko-pedagogického centra na základe záujmu zo strany škôl, ale i požiadavky zo strany Národného štandardu finančnej gramotnosti.

Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky