Navigácia

Aktuálne kroky ministerstva v oblasti desegregácie

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR považuje problematiku predchádzania a odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní za jednu zo svojich strategických priorít na obdobie rokov 2023 – 2027. Ministerstvo prijatím Stratégie inkluzívneho vzdelávania a Plánu obnovy a odolnosti SR (POO SR) od roku 2021 zásadným spôsobom zintenzívnilo svoju činnosť v tejto oblasti. Realizuje viacero synergických aktivít, ktoré na seba nadväzujú a postupne prispievajú k odstráneniu vylučovania a neprípustného oddeleného vzdelávania a eliminácii ich negatívnych dopadov na detí a žiakov pochádzajúcich z odlišného etnického a sociálne znevýhodneného prostredia vo vzdelávacom systéme na Slovensku.

Realizované kroky ministerstva
Deseg_kroky

Jún 2021 – Plán obnovy a odolnosti SR
Vypracovaný a schválený národný Plán obnovy a odolnosti SR, v ktorom sa postoj vlády k segregácii posunul k akceptácii jej existencie a k rozvoju vzájomne prepojených opatrení smerujúcich k jej odstráneniu. 

December 2021 – Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní
Bol predstavený rámcový strategický dokument, ktorý prostredníctvom prioritných oblastí vymedzuje smerovanie verejných politík k dosiahnutiu zmeny v oblasti vzdelávania detí, žiakov a študentov k inkluzívnemu vzdelávaniu. V rámci Stratégie je definovaných šesť prioritných oblastí pre dlhodobý rozvoj inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní v SR, pričom jednou z nich je desegregácia s globálnym cieľom: Prijať opatrenia na desegregáciu vo výchove a vzdelávaní a rovnosť príležitostí pre všetky deti, žiakov a študentov bez rozdielu, s rešpektovaním ich individuálnych osobitostí a rozmanitých výchovno-vzdelávacích potrieb, vo všetkých typoch škôl a školských zariadení na úrovni štátu, samosprávnych krajov, miest a obcí na Slovensku. Vládou Slovenskej republiky bola schválená uznesením vlády SR č. 732 z 8. decembra 2021.

Máj 2023 – Definícia segregácie vo výchove a vzdelávaní
Zavedenie legislatívnej definície segregácie vo výchove a vzdelávaní do školského zákona s okamžitým nadobudnutím účinnosti. 

September 2023 – Systém podporných opatrení
Vytvorený Systém podporných opatrení adresná podpora vyrovnávania šancí pre všetky deti a žiakov, ktorá má potenciál pomôcť ku kultivácii interetnických a medziľudských vzťahov v rámci školy, ale aj v rámci celej komunity.

September 2023 – Štandardy odborných činností v systéme poradenstva a prevencie
Schválenie nových Štandardov odborných činností v systéme poradenstva a prevencie, ktoré zahŕňajú aj prácu s rómskymi deťmi a žiakmi v systéme poradenstva a nové postupy pri diagnostikovaní týchto detí a žiakov (napríklad aj špecifikum materinského jazyka ako diagnostického nástroja).

December 2023 – Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní
Vytvorenie a publikovanie Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní, ktorá poskytuje širší právny výklad právnej definície segregácie vo výchove a vzdelávaní a stanovuje typológiu segregačných situácií vo vzdelávacom procese v SR konkrétny popis jednotlivých situácií, ktoré predstavujú segregáciu vo vzdelávacom procese a návrhy ich riešení podľa stanovej typológie. V roku 2022 bol z dôvodu urgentnosti ešte predtým, než bola v zákone zakotvená právne záväzná definícia segregácie vo výchove a vzdelávaní vydaný metodický materiál Spolu v jednej lavici. Metodická príručka vydaná v roku 2023 naň nadviazala.

December 2023 - Základný rámec segregácie pri výstavbe škôl a školských zariadení
Pripravený interný materiál ministerstva „Základný rámec v téme segregácie pri výstavbe škôl a školských zariadení“, ktorý zjednotil stanoviská ministerstva v tejto oblasti a zakázal výstavbu základných škôl vo fyzicky segregovanom prostredí, vrátane už rozpracovaných projektov z POO SR (podmienka dodržania tzv. 3D princípu (desegregácia, destigmatizácia a degetoizácia), ktorej splnenie kontroluje nezávislý tím na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity).

December 2023 – Desegregácia ako prioritná téma MŠVVaM SR
Tlačová beseda ministra školstva, na ktorej tému desegregácie zaradil medzi prioritné témy ministerstva a prezentoval smerom k partnerom odhodlanosť rezortu riešiť ju systematickým spôsobom.

Január 2024 – Systém monitorovania rizika segregácie
Zavedenie systému monitorovania segregácie ako nástroja identifikácie príznakov a rizík segregácie vo vzdelávaní a jej predchádzania. Bol publikovaný Koncept monitorovania rizika segregácie, ktorý je prvým krokom k vytvoreniu monitorovacieho systému rizika segregácie na školách. Prvá monitorovacia správa z monitorovania rizika segregácie na základných školách je už pripravená a bude publikovaná v nasledujúcich týždňoch.

Február 2024 – Odbor podpory inklúzie marginalizovaných skupín
Výrazne posilnenie personálnej kapacity ministerstva k riešeniu problematiky desegregácie vytvorením osobitného Odboru podpory inklúzie marginalizovaných skupín a personálnym posilnením vecne príslušnej Sekcie národnostného a inkluzívneho vzdelávania.

Apríl 2024 – Národný projekt Príležitosť pre všetkých
Schválený zámer národného projektu Príležitosť pre všetkých. Cieľom je pilotne overiť aplikované riešenia v oblasti segregácie vo výchove a vzdelávaní v najviac 15 vybraných lokalitách.

Júl 2024 – Desegregačné štandardy
Príprava desegregačných štandardov ako princípov a postupov predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Povinnosť ich uplatňovania bude stanovená v školskom zákone jeho novelizáciou najneskôr od januára 2025.

Október 2024 – Výsledky pilotného monitorovania rizika segregácie na základných školách za šk. rok 2022/2023
MŠVVaM SR sa v Pláne obnovy a odolnosti SR zaviazalo zaviesť jednotný systém monitorovania desegregácie a do konca roka 2025 zverejniť komplexnú monitorovaciu správu o segregácii na všetkých stupňoch vzdelávania na základe novej metodiky. Metodika a výsledky, zverejnené v októbri 2024 sú pilotným monitorovaním rizika segregácie v bežných triedach ZŠ. Monitorovanie bude postupne rozšírené aj na ostatné stupne vzdelávania a špeciálne školstvo, prebiehať  bude na ročnej báze.

Kľúčovým východiskovým dokumentom je zverejnená Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní. Samotný proces monitorovania je popísaný v už zverejnenom Koncepte monitorovania rizika segregácie. Aktuálne zverejňovaný dokument popisuje podrobnú metodiku pre ZŠ a predstavuje výsledky pilotného monitorovania.

Nepriamy, ale veľmi pozitívny dopad na odstraňovanie segregácie vo výchove a vzdelávaní majú aj intervencie ako:

Skočiť na začiatok stránky