Navigácia

Mobily

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v apríli 2024 predstavilo rámec regulácie mobilov a obdobných zariadení na základných školách. Reguláciu upravuje zákon č. ..., ktorý je platný od ... . Bližšie informácie k tomu, ako môžu školy zaviesť opatrenia do praxe nájdete v usmernení (hyperlink).

 

Nové pravidlá sú založené na medzinárodných analýzach, odporúčaniach UNESCO a vedeckých poznatkoch z oblasti psychológie a pedagogiky. Pri tvorbe usmernenia boli zohľadnené odporúčania odborníkov z oblasti psychológie a pedagogiky a tiež príklady dobrej praxe v regionálnom školstve na Slovensku. Zámerom ministerstva je vytvárať čo najlepšie prostredie pre vzdelávanie a rozvoj našich detí. Regulácia mobilných telefónov je jedným z nástrojov, ktoré plánuje rezort v oblasti posilňovania duševného zdravia detí a mládeže.

 

//Infografika

1. až 3. ročník: úplné obmedzenie používania vlastných mobilných telefónov

od 4. ročníka: výnimka, ak si vyžaduje štátny vzdelávací program

od 6. ročníka: výnimka aj rozhodnutím učiteľa/učiteľky

 

Výnimky z regulácie: Všetkým žiakom so zdravotným znevýhodnením je udelená výnimka, berúc na zreteľ potrebu využívať mobilné telefóny ako kompenzačné pomôcky (napr. monitorovanie stavu cukru v krvi v prípade diabetes mellitus).

 

 

Pre školy

Regulácia mobilov výrazne prispieva k lepšej sústredenosti žiakov, čo má pozitívny dopad aj na ich vzdelávacie výsledky a lepšiu psychickú pohodu. Prax riaditeľov, digitálnych koordinátorov a učiteľov z našich základných škôl potvrdzuje vplyv aj na budovanie vzťahov v  kolektíve. Priateľská atmosféra v  detskom a žiackom kolektíve je základom prevencie v oblasti duševného zdravia detí.

 

Mnohé školy už dnes upravujú používanie mobilov vo svojich školských vzdelávacích programoch a v školskom poriadku. Avšak doteraz platná úprava zákona neposkytovala dostatočnú právnu oporu riaditeľom pri implementácii regulácie. To v niektorých prípadoch mohlo viesť k problematickým situáciám zo strany rodičov.

 

Úprava zároveň udeľuje výnimky, ktoré sú v súlade s princípmi inklúzie, v súlade s potrebou rozvoja digitálnych zručností a v súlade s vývinovou psychológiou.

 

Na stiahnutie: súhrn základných informácií na jednej strane

Odporúčané: vzdelávania NIVaM, ukážky aktivít na prestávky, podcast s učiteľom/riaditeľom zo školy, kde regulácia funguje, ukážky infomateriálov, ktoré si školy môžu prispôsobiť a zavesiť na nástenku v škole alebo ako usmernenie do triedy.  

 

 

Pre rodičov

Všetci si uvedomujeme, že mobily a iné obdobné zariadenia sa stali neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Deťom slúžia na zábavu, komunikáciu s kamarátmi, ale aj na učenie. No ich nekontrolované používanie, používanie bez rozvinutej digitálnej a mediálnej gramotnosti má aj negatívne dôsledky. Regulované používanie mobilov v školách v prepojení s podporou rozvoja digitálnej a mediálnej gramotnosti lepšie pripraví deti na rôzne nástrahy sociálnych sietí a bezpečnosť na internete. Menej času stráveného na tomto zariadení môže prispieť k lepším vzťahom medzi rovesníkmi a sústredenosti počas vyučovania.

 

Regulácia, ktorá v prvých troch ročníkoch vlastné mobily a iné obdobné zariadenia úplne zakazuje, neznamená, že deti nebudú rozvíjať svoje digitálne zručnosti. Aj vďaka novým vzdelávacím cieľom, ktoré priniesla kurikulárna reforma, a prostredníctvom investícií do digitálnych technológií chce rezort školstva pomôcť žiakom postupne dozrieť do zodpovedného používania  týchto zariadení.

 

Nové pravidlá vstupujú do platnosti od .... Každá škola ich do svojho školského poriadku zapracuje podľa svojich potrieb a možností. Prosíme preto, aby ste sa oboznámili s poriadkom školy, ktorú vaše dieťa navštevuje a následne sa o úpravách porozprávali doma. V prípade nejasností pravidiel odporúčame kontaktovať triedneho učiteľa.

 

Na stiahnutie: brožúrka s benefitmi (PDF)

Odporúčané: podcast VÚDPaP k téme, ako sa doma rozprávať o mobiloch a technológiách

 

 

Pre žiakov

Mobily či smarthodinky sú skvelé veci. Môžeme s nimi telefonovať, písať správy, fotiť, hrať hry a pomáhať si pri učení. Ale ako všetko v živote, aj používanie mobilov a obdobných zariadení má svoje úskalia. Ich nadmerné používanie môže mať za následok stres a pocity úzkosti, osamelosť, poruchy spánku či kyberšikanu.

 

 

 

Všeobecná časť

 

Timeline zmien (dáva časový prehľad a zdôrazňuje relevantnosť zmien, neudiali sa zo dňa na deň, konzultovali ich odborníci): od sformovania odbornej skupiny, pracovných stretnutí, po legislatívny proces a zavedenie od 1.9.2024

 

Odborná pracovná skupina bola zložená zo zástupcov systému poradenstva a prevencie, regionálneho školstva, akademického sektora, neziskového sektora národných inštitúcií:

MŠVVaM, VÚDPaP, NIVaM, Národné koordinačné stredisko pre riešenie problematiky násilia na deťoch, Rada pre mediálne služby.

Skočiť na začiatok stránky