DigiEDU
Program DigiEDU vznikol zmenou prístupu k riadeniu Komponentu 7 Investície 1 (K7I1) Digitálna infraštruktúra v školách financovaného z Plánu obnovy a odolnosti SR (POO SR).
Podstatou zmeny bol prechod z projektového riadenia (zameraného len na jednotlivé výstupy) na programové riadenie (zamerané na celkové prínosy) zosúlaďujúce jednotlivé projekty so strategickými cieľmi a zámermi.
Strategickým zámerom programu DigiEDU je odstránenie digitálnej priepasti medzi regiónmi Slovenska a zabezpečenie rovnakého prístupu k digitálnemu vybaveniu pre všetkých žiakov základných a stredných škôl, podporovať rovnosť príležitostí a špeciálne a inkluzívne vzdelávanie.
Pre tento účel MŠVVaŠ SR pripravilo model Štandardu digitálneho vybavenia školy, ktorý vychádza z návrhu modelu pre Európsku komisiu Highly Equipped and Connected Classrooms - Vysoko vybavené a pripojené učebne. Cieľom tohto modelu nie je taxatívne vymenovať povinné vybavenie každej školy, ale nastaviť štandard technologického vybavenia základných a stredných škôl, ktorý by mal byť dosiahnutý a udržiavaný pre potreby úspešnej digitálnej transformácie vzdelávania. Tento model nie je pevne daný a bude sa priebežne aktualizovať na základe aktuálneho technologického pokroku a vývoja.
Samotný program DigiEDU sa takto skladá z viacerých projektov, pričom časť projektov je spolufinancovaná z POO. Ide o projekty:
- Projekt Digitálneho vybavenia škôl vrátane zabezpečenia licencií kancelárskeho softvéru.
- Projekt Digitálnej infraštruktúry škôl (DigiNET)
V rámci spolufinancovania z Plánu obnovy a odolnosti SR je cieľom Komponentu 7 „Vzdelávanie pre 21. storočie“ Investícia 1: Digitálna infraštruktúra v školách dosiahnuť plnú digitálnu vybavenosť na vstupnej úrovni všetkých základných a stredných škôl na Slovensku.
Tento proces podporí aktívne využívanie digitálnych technológií vrátane využívania a vytvárania digitálneho vzdelávacieho obsahu vo vzdelávacom procese.
DigiEDU prešlo do svojej realizačnej fázy. V rámci tejto fázy dochádza k dodávke digitálneho vybavenia na školy a zároveň k zabezpečeniu Microsoft 365 A3 licencií pre školy.
Nižšie uvádzame informácie k prebiehajúcej realizačnej fáze ako aj informácie o samotnom programe DigiEDU. Tieto informácie sa budú priebežne aktualizovať.
DigiEDU - informácie ku Komponentu 7 Investicii 1 POO SR
Dodávka IT techniky pre školy v rámci programu DigiEDU, ktorá je realizovaná v etapách, je logisticky mimoriadne náročná. Kľúčovým faktorom úspešnej realizácie je nielen detailne pripravený harmonogram, ale aj vytvorenie alternatívnych scenárov pre prípadné zlyhanie niektorého detailu a v neposlednom rade aj dôsledná komunikačná schéma so školami a následná technická podpora.
Aby bol priebeh realizácie a prevzatia IT techniky pre školu čo najjednoduchší, sú školám niekoľko dní vopred zasielané detailné informácie o zásielke. Obsahom informačného mailu, ktorý je adresný pre každú školu, je okrem potvrdenia adresy a kontaktných osôb aj presný zoznam distribuovanej techniky. Vďaka tomu sa škola vie vopred pripraviť na veľkosť zásielky, keďže v mnohých prípadoch ide o desiatky IT zariadení, čo v praxi predstavuje niekoľko m3 tovaru. Súčasťou mailovej komunikácie sú aj základné pokyny na prevzatie zásielky a potvrdenie preberacích protokolov.
Paralelne s mailovou komunikáciou sú kontaktovaní aj riaditelia škôl, prípadne osoby poverené na prevzatie, aby si potvrdili termín doručenia a zodpovedali otázky ohľadne doručenia techniky a ďalšieho spracovania.
V deň doručenia sú spolu so zásielkou distribuované preberacie protokoly, ku ktorým je pripojený prehľadný „informačný list“. Ten obsahuje základné informácie o škole, prehľadnú sumarizáciu obsahu zásielky, stručný a vizuálne intuitívny popis prevzatia zásielky vrátane jej kontroly a potvrdenia preberacích protokolov. „informačný list“ obsahuje aj kontakt na zodpovednú osobu dodávateľa, aby v prípade potreby mohla škola online konzultovať prevzatie zásielky.
Nasledujúci deň po doručení dochádza opäť proaktívne ku kontaktovaniu školy a preveruje sa úspešnosť dodávky.
Počas celej realizácie projektu majú školy k dispozícii jednotnú kontaktnú adresu, cez ktorú môžu komunikovať. Všetky dopyty zo škôl sú spracovávané v centrálnom ServiceDesk-u dodávateľa.
Dodávka IT techniky obsahuje aj „Základný balík inkluzívneho vybavenia pre všetky školy“ vychádzajúci z dokumentu „Metodika k špeciálnym učebným a kompenzačným pomôckam a k úprave školského prostredia“ a z dokumentu WHO „Priority Assistive Products List“. V kontexte odporúčaní WHO je cieľom dodať elementárnu asistenčnú technológiu dostupnú pre všetky regióny Slovenska bez rozdielu ekonomickej a sociálnej úrovne regiónu.
Súčasťou dodania digitálneho vybavenia nie sú inštalačné práce. Na zabezpečenie sprevádzkovania vybavenia je k dispozícii nasledovná sada videi:
- IT technika:
- Samsung_Galaxy_Tab_S9 - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Samsung Galaxy Tablet S9
- NB_ASUS_HP_Lenovo -
- Lenovo_Tab_K11 - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Lenovo Tablet K11
- Monitor_ViewSonic - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Monitor ViewSonic
- PC_DELL -
- Tlaciaren_OKI -
- Základný balík inkluzívneho digitálneho vybavenia:
- Lenovo_Tab_K11 - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Lenovo Tablet K11
- NB_HP -
- Monitor_DELL - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Monitor Dell
- Projektor - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Projektor Benq
- Tlaciaren_HP - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Tlačiareň HP
V prípade otázok napíšte e-mail na digiedu@minedu.sk
Informacie k licenciam MS 365 A3
MŠVVaM obstaralo licencie Microsoft 365 A3 pre všetky školy. Súčasťou tejto aplikácie je aj balík služieb Office. Každá škola ich môže začať hneď používať. V rámci projektu sa MŠVVaM rozhodlo zabezpečiť aj služby spojené s nasadením týchto licencií pre školy, ktoré o to budú mať záujem. Škola si podľa svojej aktuálnej situácie môže vybrať z týchto spôsobov podpory:
- Samoobslužná škola
- Škola s potrebou úvodnej podpory
- s existujúcim Microsoft 365 prostredím
- bez existujúceho Microsoft 365 prostredia
- Škola v plnej správe
Dodávka IT techniky obsahuje aj „Základný balík inkluzívneho vybavenia pre všetky školy“ vychádzajúci z dokumentu „Metodika k špeciálnym učebným a kompenzačným pomôckam a k úprave školského prostredia“ a z dokumentu WHO „Priority Assistive Products List“. V kontexte odporúčaní WHO je cieľom dodať elementárnu asistenčnú technológiu dostupnú pre všetky regióny Slovenska bez rozdielu ekonomickej a sociálnej úrovne regiónu.
Základný balík inkluzívneho digitálneho vybavenia sa zameriava na poskytnutie individualizovanej a cielenej podpory v oblastiach:
- Nadobúdania elementárnej gramotnosti - čítanie, písanie, počítanie. Využitie čítača obrazovky na prečítanie hlásky, slabiky, slova, vety, celého textu; nácviky písania na dotykovom display, edukačné programy pri matematickej a finančnej gramotnosti. (multifunkčné PC, tablet, monitor, inkluzívny softvér).
- Nadobúdanie zručností pre život pod vedením školského podporného tímu, odborného zamestnanca, pedagogického zamestnanca. Využívať digitálnu technológiu ako kompenzačnú pomôcku. Pod vedením ŠPT sa žiak naučí, ako mu uľahčí štúdium a neskôr prácu. Napr. multifunkčný tablet môže previesť písaný text z dotykového displeja do textu v printovej forme, zoskenovať text a prečítať ho čítačom obrazovky, zoskenovať text v rodnom jazyku inom ako slovenčina a preložiť do slovenčiny, zabezpečiť prepis počutého textu, môže využívať programy na čítanie pri získavaní množstva informácii z jednotlivých predmetov, môže využívať rôzne edukačné programy, skenovať si poznámky, materiály.(multifunkčné (PC, tablet, monitor, inkluzívny softvér).
- Prekonávanie rečových bariér. Žiaci iných národností môžu pod vedením ŠPT využívať možnosti digitálnej technológie na preklad, prácu s textom, jazykom (multifunkčné (PC, tablet, monitor, inkluzívny softvér).
- Poskytovanie preventívnych, krízových ale aj cielených programov. Umožní sa flexibilita školského podporného tímu zameraného na skupinu žiakov, celý kolektív, ale aj celú školu. Práca na duševnom zdraví a emočnej stabilite našich detí/žiakov, predchádzanie šikany. Prednášky, worskshopy pre žiakov, pedagógov rodičov s cieľom zlepšenia kondície žiakov v škole (projektor, PC, tlačiareň).
- Príprava pomôcok, materiálov pre žiakov so ŠVVP. Flexibilná a personalizovaná, nezávislá na čase pedagóga počas vzdelávania (tablet, PC, tlačiareň).
- Vytvorenie priestoru na nadobúdanie rozvoja vnímania, jazykových a kognitívnych schopností. Žiaci vyžadujúci krátkodobú alebo dlhodobú podporu. Budú môcť mať poskytnutú podporu súbežne s procesom vzdelávania iným pedagógom počas vyučovacej hodiny pod vedením ŠPT, OZ. (multifunkčné (PC, tablet, monitor, inkluzívny softvér).
- Rozvíjanie komunikačných schopností a osobitných foriem komunikácie. Augmentatívna a alternatívna komunikácia (napr. obrázky, kartičky), brailovo písmo, prepis z posunkového jazyka (multifunkčné PC, tablet, monitor, doplnky a komponenty k PC, inkluzívny software).
Základný balík inkluzívneho digitálneho vybavenia:
- Lenovo_Tab_K11 - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Lenovo Tablet K11
- NB_HP -
- Monitor_DELL - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Monitor Dell
- Projektor - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Projektor Benq
- Tlaciaren_HP - Inštruktážne video k vybaleniu a uvedeniu do prevádzka zariadenie Tlačiareň HP
- Škola obdrží od MŠVVaM informačný e-mail, v ktorom sa bude nachádzať odkaz na objednávkový formulár - je potrebné ho vyplniť cez RIAM konto.
- Škola vyplní objednávkový formulár, uvedie či už Microsoft 365 prostredie má a vyberie si spôsob podpory, ktorý jej najviac vyhovuje.
- Tím podpory overí uvedené informácie v objednávkovom formulári a po zvalidovaní poskytne škole príslušné informácie:
a. Pre Samoobslužné školy a Školy s potrebou úvodnej podpory s existujúcim Microsoft 365 prostredím bude možné využiť aktivačný odkaz pre aktiváciu licencií.
b. Školy s potrebou úvodnej podpory bez existujúceho Microsoft 365 prostredia budú zaradené do poradovníka na spracovanie. Tím podpory zriadi škole Microsoft 365 prostredie a škole sprístupní aktivačný odkaz na licencie.
c. Školy v plnej správe budú kontaktované tímom podpory a po vytvorení používateľských účtov im budú distribuované prihlasovacie údaje aj s príslušnou licenciou.
V prípade otázok napíšte e-mail na skoly365@aricoma.com.
Viac informácií k podpore, ktorú si škola môže vybrať:
Samoobslužná škola
Prečo si tento typ podpory vybrať?
Školy, ktoré už majú zavedené prostredie Microsoft 365 a IT správcu schopného tento systém spravovať, môžu získať nasledujúce výhody zapojením sa do samoobslužného modelu:
o Najrýchlejší prístup k licenciám: Keďže váš IT správca má už potrebné zručnosti a skúsenosť so správou Microsoft 365 prostredia, výberom možnosti Samoobslužná škola budete mať k dispozícii licencie Microsoft 365 A3 vo vašom prostredí hneď po akceptovaní odoslaného objednávkového formulára.
o Podpora vo forme vzdelávania správcu IT: V rámci samoobslužného modelu je podpora poskytovaná prostredníctvom webinárov, školení a návodov. Vzdelávanie bude prebiehať každý týždeň a prevažne online formou. Všetky materiály budú umiestnené online a môžete sa k nim kedykoľvek vrátiť.
o Úspora času a zdrojov: Správu licencií si rieši škola sama a nemusí čakať na externú pomoc. IT správca má tiež možnosť rýchlejšie reagovať na potreby učiteľov a žiakov, čo zvyšuje efektivitu pri každodennej práci.
Ako postupovať?
- Po vyplnení a validovaní objednávkového formulára vám v aplikácii s týmto formulárom a na váš e-mail sprístupníme dokument, ktorý bude obsahovať aktivačný odkaz.
- Je potrebné, aby IT správca vášho Microsoft 365 prostredia na tento aktivačný odkaz klikol a prihlásil sa školským správcovským Microsoft 365 účtom.
- Po ďalšej validácii do vášho Microsoft 365 prostredia pribudnú licencie Microsoft 365 A3 pre vyučujúcich. Licencie pre študentov sa zobrazia neskôr, je potrebné počkať.
- Je potrebné, aby správca pridelil tieto licencie zamestnancom (a študentom) a potom ich môžu používať.
Ak si správca nebude vedieť pomôcť, je tu možnosť kontaktovania na email skoly365@aricoma.com a navšteva online webinárov, ktoré budú prebiehať každý týždeň (okrem školských prázdnin).
Škola s potrebou úvodnej podpory s existujúcim Microsoft 365 prostredím
Prečo si tento typ podpory vybrať?
Pre školy, ktoré už majú zavedené prostredie Microsoft 365, môže byť zapojenie sa do modelu s úvodnou podporou optimálnym riešením. Tento prístup ponúka ideálnu rovnováhu medzi získaním okamžitého prístupu k licenciám a podporou, ktorá vás prevedie prvotným nastavením. Po úvodnej fáze nastavenia budete potrebovať osobu, ktorá bude spravovať Microsoft 365. Počas celého procesu vám bude poskytovaná podpora na kritické situácie, ktoré váš správca nebude vedieť riešiť.
• Pomoc s optimalizáciou existujúceho prostredia Microsoft 365: Ak už máte zriadené prostredie Microsoft 365, tím podpory vám pomôže s úpravami nastavení vášho prostredia, aby zodpovedalo jednotnej konfigurácii Microsoft 365, ktorá je prispôsobená špecifickým potrebám škôl. Týmto spôsobom bude vaše Microsoft 365 prostredie efektívne nastavené podľa odporúčaní a osvedčených postupov pre školy. Toto úvodné nastavenie umožní využívať všetky dostupné funkcie naplno a prispôsobiť ich vašim konkrétnym potrebám.
• Podpora vo forme vzdelávania správcu IT: V rámci modelu školy s potrebou úvodnej podpory je vzdelávanie poskytované prostredníctvom webinárov, školení a návodov. Vzdelávanie bude prebiehať každý týždeň a prevažne online formou. Všetky materiály budú umiestnené online a môžete sa k nim kedykoľvek vrátiť.
• Zaručená podpora aj po úvodnej fáze: Počas celého procesu bude vašej škole k dispozícii podpora pre riešenie kritických situácií. Ak váš správca narazí na problém, s ktorým si nevie poradiť, odborný tím mu poskytne potrebnú pomoc.
Zaradenie do úvodného podporného modelu vám teda ponúka bezpečný a spoľahlivý štart, pričom váš IT správca získa dôležité vedomosti a zručnosti, aby vaša škola využívala Microsoft 365 naplno a samostatne do budúcna.
Ako postupovať?
1. Po vyplnení a validovaní objednávkového formulára vám v aplikácii s týmto formulárom a na váš e-mail sprístupníme dokument, ktorý bude obsahovať aktivačný odkaz
2. Je potrebné, aby IT správca Vášho Microsoft 365 prostredia na tento aktivačný odkaz klikol a prihlásil sa školským správcovským Microsoft 365 účtom.
3. Po ďalšej validácii do vášho Microsoft 365 prostredia pribudnú licencie Microsoft 365 A3 pre vyučujúcich. Licencie pre študentov sa zobrazia neskôr, je potrebné počkať.
4. Je potrebné, aby správca pridelil tieto licencie zamestnancom (a študentom) a potom ich môžu používať.
5. Škola je v poradovníku na konfiguračné práce. O priebehu vás tím podpory bude informovať.
6. Ak si správca nebude vedieť pomôcť, je tu možnosť kontaktovania na email skoly365@aricoma.com a navšteva online webinárov, ktoré budú prebiehať každý týždeň (okrem školských prázdnin).
Škola s potrebou úvodnej podpory bez existujúceho Microsoft 365 prostredia
Prečo si tento typ podpory vybrať?
Školy, ktoré zatiaľ nemajú zavedené prostredie Microsoft 365, môžu zaradením sa do modelu s úvodnou podporou získať potrebné licencie a nastavenie prostredia. Tím podpory pre vás zriadi a nastaví Microsoft 365 prostredie podľa jednotnej konfigurácie vhodnej pre školy, takže sa nemusíte starať o technické detaily. Po úvodnom nastavení budete potrebovať niekoho, kto sa bude o systém pravidelne starať, ale práve tento model vás pripraví na samostatné používanie Microsoft 365 a zabezpečíme vám vzdelávanie, vďaka ktorému budete vedieť spravovať prostredie sami. Školy, ktoré si vyberú tento model, sú zaradené do poradovníka na spracovanie, čo zaručuje, že vaša požiadavka bude vybavená postupne a systematicky.
• Zabezpečenie technickej podpory pri prvotnom nastavení: Nemusíte sa starať o technické zriadenie systému. Podpora zaistí všetky potrebné kroky a zriadi Microsoft 365 prostredie, ktoré bude pripravené na každodenné používanie v školskej praxi. Tento proces nastaví základ, na ktorom môže vaša škola ďalej stavať.
• Podpora vo forme vzdelávania správcu IT: Po úvodnom nastavení bude vaša škola pripravená prejsť na samostatnú správu Microsoft 365. V rámci modelu školy s potrebou úvodnej podpory je vzdelávanie poskytované prostredníctvom webinárov, školení a návodov. Vzdelávanie bude prebiehať každý týždeň a prevažne online formou. Všetky materiály budú umiestnené online a môžete sa k nim kedykoľvek vrátiť.
• Zaradenie do poradovníka spracovania: Ako škola, ktorá sa rozhodla pre úvodnú podporu, budete zaradení do oficiálneho poradovníka na spracovanie. O stave spracovania budete priebežne informovaní.
Vďaka tomuto prístupu získate bezpečný štart s Microsoft 365 prostredím, podporený technickými odborníkmi, ktorí vás nasmerujú a pripravia na samostatnú správu systému.
Ako postupovať?
1. Po vyplnení a validovaní objednávkového formulára budete zaradení do zoznamu škôl, ktorým sa bude vytvárať a nastavovať nové prostredie Microsoft 365.
2. V rámci nastavovania prostredia sa vytvoria aj užívateľské účty podľa údajov v RIS.
3. Po skončení konfigurácie dostanete informáciu o dokončení prác a budú vám bezpečným spôsobom odovzdané prístupové údaje k Microsoft prostrediu.
4. V rámci vašej školy bude potrebné zabezpečiť distribúciu kont k jednotlivým užívateľom. Ako to bezpečne spraviť bude súčasťou jedného z prvých školení pre správcov.
5. Ak si správca nebude vedieť pomôcť, je tu možnosť kontaktovania na email skoly365@aricoma.com a navštíva online webinárov, ktoré budú prebiehať každý týždeň (okrem školských prázdnin).
Škola v plnej správe
Prečo si tento typ podpory vybrať?
Pre školy s menším počtom učiteľov a žiakov, ktoré nemajú skúsenosti s prostredím Microsoft 365, môže byť model školy v plnej správe najrozumnejšou voľbou. Tento model vás však zaradí do veľkého, spoločného Microsoft 365 prostredia spravovaného MŠVVaM, ktoré budú používať súčasne viaceré školy. Budete plne závislí na externom spravovaní a na rýchlosti riešenia požiadaviek pre všetky zapojené školy. Ak budete potrebovať vykonať zmeny alebo úpravy, napríklad reset zabudnutého hesla či pridať používateľa, musíte počítať s tým, že vaša požiadavka bude zaradená do poradovníka servisných úkonov. Dĺžka čakacej doby bude závisieť od množstva požiadaviek všetkých ostatných škôl, a preto nemôžete očakávať okamžité riešenie každého problému.
• Závislosť na externom spravovaní bez vlastného IT správcu: Ak vaša škola nemá IT správcu ani potrebné technické zručnosti, budete odkázaní na externé spravovanie celého Microsoft 365 prostredia. Všetky technické úlohy, nastavenia a údržba budú síce v kompetencii tímu MŠVVaM, avšak stratíte možnosť prispôsobovať a ovplyvňovať IT systém svojej školy podľa vlastných potrieb.
• Riziko oneskoreného riešenia technických požiadaviek: Pri každej technickej zmene – či už pôjde o reset zabudnutého hesla alebo nastavenie prístupu – budete odkázaní na servisnú linku a zaradení do poradovníka. Čakacia doba môže byť dlhá, závislá na množstve požiadaviek z iných škôl, čo znamená, že kritické problémy môžu zostať nevyriešené dlhšiu dobu.
• Úspora zdrojov s rizikom obmedzenia: Hoci tento model môže znížiť čas a náklady na vlastného IT správcu, prináša so sebou riziko obmedzeného prístupu k úpravám a správe systému. Všetky výhody Microsoft 365 získate, avšak bez možnosti prispôsobenia a s plnou závislosťou na externých procesoch a termínoch.
• Podpora vo forme vzdelávania správcu IT: V rámci modelu školy v plnej správe máte možnosť zúčastňovať sa vzdelávania pre správcov IT poskytované prostredníctvom webinárov, školení a návodov. Vzdelávanie bude prebiehať každý týždeň a prevažne online formou. Všetky materiály budú umiestnené online a môžete sa k nim kedykoľvek vrátiť. Týmto spôsobom môžete získať potrebné zručnosti pre samostatné spravovanie a vytvorenie vlastného Microsoft 365 prostredia v budúcnosti.
Zapojením do plne spravovaného prostredia sa vyhnete technickým zložitostiam, ktoré prináša samostatné spravovanie, avšak stratíte možnosť prispôsobovať a ovplyvňovať IT systém svojej školy podľa vlastných potrieb. Prechod z modelu plne spravovanej školy na samostatné spravovanie s vlastným Microsoft 365 prostredím je možný a môže vás priviesť k vyššej úrovni kontroly a flexibility.
Ako postupovať?
1. Po vyplnení a validovaní objednávkového formuláru budete zaradení do zoznamu. Školám prihláseným k tejto podpore bude pre ich učiteľov a žiakov vytvorené užívateľské konto v zdieľanom prostredí Microsoft 365.
2. Po vytvorení užívateľských účtov vám budú bezpečným spôsobom odovzdané prístupové údaje k Microsoft prostrediu.
3. V rámci vašej školy bude potrebné zabezpečiť distribúciu kont k jednotlivým užívateľom. Ako to bezpečne spraviť bude súčasťou jedného z prvých školení pre správcov.
4. Ak si nebudete vedieť pomôcť, napíšte na PomocPreSkoly@exe.sk. Môžete navštevovať online webináre pre správcov aj učiteľov, ktoré budú prebiehať každý týždeň (okrem školských prázdnin).
5. V momente, keď budete vidieť benefit vo vlastnom prostredí Microsoft 365 a budete mať niekoho v roli správca - kto bude prostredie spravovať, môžete požiadať o vytvorenie samostatného Microsoft 365 prostredia.
Projekt DigiNET je súčasťou programu DigiEDU. Základným cieľom projektu Digitálna infraštruktúra škôl (DigiNET) je zabezpečiť návrh, výstavbu, prevádzku a financovanie takej sieťovej architektúry počítačových sietí základných a stredných škôl, ktorá umožní spoľahlivo a bezpečne využívať a prevádzkovať moderné pripojenie do lokálnej počítačovej siete a Internetu pri garantovaní požadovanej úrovne dostupnosti a výkonnosti.
Ide pritom o tri kľúčové kroky na dosiahnutie celkového, vyššie uvedeného cieľa:
- vybudovanie infraštruktúry lokálnych počítačových sietí (LAN) a pripojenie všetkých školských tried/učební,
- vybudovanie infraštruktúry na 100% pokrytie WiFi signálom v požadovanej kvalite v definovaných priestoroch,
- vybudovanie prevádzkového modelu pre pripravenosť na budúcu digitalizáciu poskytovaných rezortných služieb digitálneho obsahu (eMaturity, eTestovanie apod.)
Hlavným merateľným ukazovateľom projektu Digitálnej infraštruktúry škôl (DigiNET) v rámci DigiEDU financovaného z POO je splnenie vstupnej úrovne štandardu digitálneho vybavenia pre pokrytie bezdrôtovým WiFi signálom a pevnými sieťovými LAN zásuvkami každej školskej triedy/učebne.
Hlavné funkcionality DigiNET.
DigiNET má ambíciu vytvoriť moderné a flexibilné vzdelávacie prostredie, ktoré bude pripravené na plne funkčné vzdelávanie aj v digitálnom svete.
Primárnym cieľom projektu je splnenie nasledujúcich požiadaviek:
- Bezpečná lokálna počítačová sieť (LAN/WLAN):
- Bezpečný prístup na internet,
- Riadenie prístupov k sieti,
- Filtrovanie nevhodného obsahu,
- a iné.
- Internetové pripojenie škôl (WAN konektivita) a jej rozvoj:
- Funkčné a bezpečné pripojenie spĺňajúce kapacitné nároky škôl k Centrálnemu uzlu,
- Dátová konektivita s dostatočnou šírkou pásma pri zohľadnení počtu používateľov školy a zvyšujúce sa nároky v priebehu poskytovania služieb,
- Záložná konektivita – záložné riešenie pre kritické služby školy v prípade výpadku služby,
- Udržateľný prevádzkový model pre všetky školy a pre Ministerstvo školstva
- Zabezpečenie udržateľnej sieťovej prevádzky pre všetky školy na minimálne 5 rokov (trvanie udržateľnosti projektu)
- Prepájanie a využitie už existujúcich lokálnych počítačových sietí škôl financovaných z predošlých EÚ projektov alebo vlastných zdrojov
- Koncept Regionálnych Partnerov Škôl (RPŠ) ktorý preberá zodpovednosť za inštaláciu a prevádzku komplexných telekomunikačných služieb a údržby IKT sieťových technológií na školách (nie počítačov).
- Zabezpečenie kvality dodávaním komplexnej služby inštalácie a prevádzky riešení.
- Zabezpečenie trvalého rozvoja
- Umožnenie budúcej implementácia systémov a služieb pre podporu škôl integrovateľných cez Centrálny uzol ako cieľové riešenie (eTEST, eMaturita, Digitálne učivo, integrácia Ministerských a školských systémov, atď.)
- Podpora digitálnej transformácie na všetkých školách,
- Náhrada za službu EDUNET a vlastné školské riešenia.
Predpokladom digitálnej transformácie vzdelávania a školy je aj jej kvalitne technologické vybavenie. Jeho rozvoj môže byť postupný, podľa toho, na akom stupni digitálnej vybavenosti sa škola nachádza. MŠVVaŠ SR pripravilo model Štandardu digitálneho vybavenia školy, ktorý vychádza z návrhu modelu pre Európsku komisiu Highly Equipped and Connected Classrooms - Vysoko vybavené a pripojené učebne.
Cieľom tohto modelu nie je taxatívne vymenovať povinné vybavenie každej školy, ale nastaviť štandard technologického vybavenia základných a stredných škôl, ktorý by mal byť dosiahnutý a udržiavaný pre potreby úspešnej digitálnej transformácie vzdelávania. Podľa tohto plošného štandardu sa následne môžu formovať nielen ciele rezortu školstva, ale aj ďalších iniciatív a projektov určených pre investície do digitálnej transformácie vzdelávania a digitálneho vybavenia škôl. Tento model nie je pevne daný a bude sa priebežne aktualizovať na základe aktuálneho technologického pokroku a vývoja.
DigiEDU - Webinár k programu DigiEDU
- Webinár obsahuje nasledujúce informacie:
- Prehľad o DigiEDU
- Dodávka digitálneho vybavenia pre Etapu 1
- Inkluzívne digitálne vybavenie
- Licencie MS 365 A3
- Webináre
DigiEDU - Licencie Microsoft 365 A3 - Webinár týkajúci sa vypĺňania objednávkového formulára
- Sprievodca vypĺňaním objednávkového formulára na Licencie Microsoft 365 A3.
- V relácii sa venuje téme digitalizácie škôl. Ako tento proces prebieha, čo máme za sebou a čo nás čaká.
Online kurzy - Učiteľ 21. storočia organizované Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVAM)
Materiály pre učiteľov
- Každú stredu o 15:00 okrem štátnych sviatkov a prázdnin organizuje spoločnosť Aricoma pre učiteľov a učiteľky online vzdelávanie s názvom Akadémia pre učiteľov.
- Zoznam tém ako aj nahrávky a materiály z týchto akadémií nájdete v praktickej príručke vo forme OneNote zošita, ktorý je dostupný na odkaze: aricoma.sk/edu/materialy
Materiály pre digitálnych školníkov
- Každý štvrtok o 15:00 okrem štátnych sviatkov a prázdnin organizuje spoločnosť Aricoma pre digitálnych školníkov teda školských správcov IT vzdelávanie s názvom Akadémia pre digitálnych školníkov.
Zoznam tém ako aj nahrávky a materiály z týchto akadémií nájdete v praktickej príručke vo forme OneNote zošita, ktorý je dostupný na odkaze: aricoma.sk/edu/materialy
Vzhľadom na to, že DigiEDU je financovaný z prostriedkov Európskej únie, jednou z povinností škôl pri obdržaní vybavenia je zabezpečiť označenie techniky a objektu školy nálepkami, logami a plagátmi.
Pre potreby označovania techniky a objektu je v súboroch na stiahnutie pripravené Usmernenie k informovaniu, prvkom publicity a komunikácii.
Súbory na stiahnutie:
Nedostali sme e-mail s odkazom na vyplnenie formulára. Môžete nám ho poslať?
Odkaz na vyplnenie formulára: https://apps.powerapps.com/play/e/default-d49ae5f4-9a47-447d-bf19-9696b47b9fd0/a/e0cf1bb8-69f0-4a71-bc8e-5126fe21bc6e?tenantId=d49ae5f4-9a47-447d-bf19-9696b47b9fd0&hint=60edd778-22c0-4c4e-bb8e-369a5a173f8f&source=sharebutton&sourcetime=1728542026820# Formulár môže vyplniť iba riaditeľka/riaditeľ školy so svojím RIAM účtom.
Nevieme sa prihlásiť do RIAM konta. Ako máme postupovať?
Ak sa neviete prihlásiť do konta, kontaktujte prosím Helpdesk Ministerstva školstva. Bezplatný telefonický kontakt: 0800-138-033 E-mail: helpdesk@iedu.sk
Máme problém s heslom do RIAM konta. Ako máme postupovať?
Problém s RIAM kontom je potrebné riešiť s Helpdeskom Ministerstva školstva. Ak po vyriešení problému s prihlásením do RIAM konta stále nemáte prístup do aplikácie, kontaktujte skoly365@aricoma.com.
Uviedli sme nesprávne údaje v objednávke. Ako máme postupovať?
V tomto prípade by mal/a riaditeľka/riaditeľ kontaktovať skoly365@aricoma.com a vyžiadať si Zmenový formulár.
Ako máme aktivovať licencie?
V e-maile s aktivačným odkazom sa nachádza link na zdieľaný dokument s postupom aktivácie licencií v časti „Aktivácia licencií“. Materiály pre digitálnych školníkov nájdete na odkaze:Materiály pre školy | ARICOMA Pri aktivácii postupujte obozretne a uistite sa, že ste odhlásená/ý z iných Microsoft kont. Odporúčame použiť režim Inkognito/InPrivate.
Objednali sme si licencie A3, ale nesedia nám počty. Ako máme postupovať?
Ak máte licencie navyše, nemusíte nič reklamovať ani vracať. Ak vám licencie chýbajú pre pedagogických pracovníkov s úväzkom väčším ako 50 % alebo pre žiakov, kontaktujte Ministerstvo školstva na e-mailovej adrese digiedu@minedu.sk. Počty licencií sú určené na základe údajov, ktoré školy odoslali v 09/2024. Žiacke licencie sú vždy rovnaké alebo vyššie ako počet žiakov v RIS v 09/2024.
Chceli sme aktivovať licencie, ale systém nám zobrazuje chybovú hlášku. Ako máme postupovať?
Kontaktujte dodávateľa licencií Microsoft v programe DigiEDU – firmu exe a.s. na e-mailovej adrese PomocPreSkoly@exe.sk.
Došlo k zámene tenantov. Aktivačný odkaz sme priradili k nesprávnemu tenantu. Ako máme postupovať?
Ak ste priradili aktivačný odkaz k nesprávnemu tenantu, kontaktujte dodávateľa licencií Microsoft v programe DigiEDU – firmu exe a.s. na e-mailovej adrese PomocPreSkoly@exe.sk.
Prečo licencie A3 nie sú dostupné pre všetkých zamestnancov?
Licencie A3 v projekte DigiEDU sú určené iba pre pedagogických pracovníkov s úväzkom väčším ako 50 % a pre žiakov. Licencie nie sú zabezpečené pre nepedagogických pracovníkov ani pre pedagogických pracovníkov s úväzkom menším alebo rovnakým ako 50 %. Počty licencií boli stanovené na základe údajov zozbieraných od škôl v 09/2024.
Kedy dostaneme hardvér?
Hardvér sa distribuuje do škôl postupne v jednotlivých etapách. Nie je technicky možné dodať hardvér všetkým školám naraz, ide o náročný logistický proces. Licencie sa distribuujú v súčasnosti.
Čo ak je doručený hardvér nefunkčný alebo poškodený? Ako máme postupovať?
Obráťte sa na e-mailovú adresu digiedu@minedu.sk.
Ako škola sme zrejme nepožiadali o hardvér? Ako máme postupovať?
Obráťte sa na e-mailovú adresu digiedu@minedu.sk.
Prečo sme ešte neobdržali licencie?
Licencie sú distribuované postupne. Školy, ktoré v dotazníku uviedli, že majú vlastný tenant, dostali licencie po spracovaní údajov v Microsofte a vyplnení dotazníka. Školy, ktoré uviedli, že nemajú tenant a potrebujú jeho vytvorenie a konfiguráciu, sú vybavované priebežne, v závislosti od procesu (môže trvať niekoľko týždňov).
Kedy budeme mať prístup k prístupovým kľúčom na Windows?
Aktuálny časový odhad nevieme definovať. Prioritne sa sústreďujeme na distribúciu licencií Microsoft 365 A3. Od januára sa v rámci štvrtkových webinárov venujeme téme Intune na správu zariadení.
Kde nájdem kalendár pripravovaných webinárov?
Kde nájdem archív webinárov?
Kde nájdem informácie o projekte DigiEDU?
Nefunguje nám aktivačný odkaz. Ako máme postupovať?
Kontaktujte dodávateľa licencií Microsoft v programe DigiEDU – firmu exe a.s. na e-mailovej adrese PomocPreSkoly@exe.sk.
Uviedli sme, že nemáme vlastnú doménu, ale zistili sme, že ju máme. Ako máme postupovať?
Vlastná doména nebola zahrnutá do konfigurácie, takže nie je potrebné nič meniť. Po obdržaní prístupových údajov k vášmu novému Microsoft 365 prostrediu (tenantu) si môžete doménu pridať sami. Návod nájdete v Zošite pre digitálnych školníkov: Materiály pre školy | ,ARICOMA
Zistili sme, že máme vlastný tenant (prostredie Microsoft 365). Ako máme postupovať?
Tento stav sa rieši Zmenovou požiadavkou. Zadajte ju do formuláru, kde ste vypisovali Objednávku. https://apps.powerapps.com/play/e/default-d49ae5f4-9a47-447d-bf19-9696b47b9fd0/a/e0cf1bb8-69f0-4a71-bc8e-5126fe21bc6e?tenantId=d49ae5f4-9a47-447d-bf19-9696b47b9fd0&hint=60edd778-22c0-4c4e-bb8e-369a5a173f8f&source=sharebutton&sourcetime=1728542026820#
Požiadali sme o komplexnú správu. Ako to bude prebiehať?
Bude vám odovzdaný nakonfigurovaný tenant. Dostanete prístupové údaje pre používateľov. Ak budete potrebovať pomoc so správou tenantu, môžete kontaktovať spoločnosť exe a.s. na e-mailovej adrese pomocpreskoly@exe.sk alebo telefonicky na čísle +421 2 6729 6602. Po zadaní prvej požiadavky bude nutné podpísať štandardnú GDPR zmluvu, ktorá vám bude zaslaná.
Som administrátorom na škole. Ako aktivovať licencie? Viete nám poslať postup alebo návod?
Návod nájdete v Zošite pre digitálnych školníkov: https://aricoma.sk/edu/materialy
V dotazníku sme nesprávne uviedli, že chceme byť školou v plnej správe. Chceme to zmeniť. Ako postupovať?
Tento stav sa rieši Zmenovou požiadavkou. Zadajte ju do formuláru, kde ste vypisovali Objednávku. https://apps.powerapps.com/play/e/default-d49ae5f4-9a47-447d-bf19-9696b47b9fd0/a/e0cf1bb8-69f0-4a71-bc8e-5126fe21bc6e?tenantId=d49ae5f4-9a47-447d-bf19-9696b47b9fd0&hint=60edd778-22c0-4c4e-bb8e-369a5a173f8f&source=sharebutton&sourcetime=1728542026820#
Kde je možné stiahnuť konfiguračné súbory?
V aplikácii, kde ste vypĺňali objednávku(Odkaz na aplikáciu) , v sekcii Súbory na stiahnutie. Prihlasuje sa riaditeľ školy pod svojím RIAM kontom.
Ako je to s licenciami pre počítačové učebne?
V rámci predplatného má každá škola aj licencie M365 Apps (Device), ktoré sú určené pre počítačové učebne.
Aké domény sú priradené školám?
Každej škole, ktorá požiadala o založenie nového tenantu, sú priradené dve domény:
Technická doména vo formáte sk.číslo.edu.sk
Personálna doména vo formáte škola.niečo.edu.sk, ktorá je nastavená ako primárna.
Škola si môže pridať vlastnú doménu a nastaviť ju ako primárnu. Aj školy, ktoré už vlastný tenant majú, si budú môcť v blízkej dobe požiadať o pridanie .edu domény k svojmu tenantu.
Aké sú typy podpory pre školy?
Existujú 2 typy podpory:
Úvodná podpora – školy spravujú prostredie samostatne
Plná správa – prostredie spravuje partner, spoločnosť EXE
Čo obsahujú konfiguračné súbory a kde sú dostupné?
Konfiguračné súbory obsahujú prihlasovacie údaje pre administrátora, zamestnancov a študentov. Sú dostupné na stiahnutie v aplikácii, kde školy vypĺňali objednávku.
Ako sa zabezpečuje bezpečnosť prihlasovacích údajov?
Prihlasovacie údaje sú citlivé a je dôležité ich bezpečne distribuovať. Odporúčania nájdete v Zošite pre digitálnych školníkov. Heslá sú nastavené tak, že pri prvom prihlásení si používateľ musí zmeniť heslo na vlastné.
Čo je multifaktorové overovanie a ako sa nastavuje?
Multifaktorové overovanie je bezpečnostná metóda, ktorá môže byť nastavená cez mobilnú aplikáciu, telefónne číslo alebo iné metódy. Odporúčame pozrieť si webinár "Začíname s Microsoft 365". https://aricoma.sk/edu/materialyMultifaktorové overovanie je bezpečnostná metóda, ktorá môže byť nastavená cez mobilnú aplikáciu, telefónne číslo alebo iné metódy. Odporúčame pozrieť si webinár "Začíname s Microsoft 365". https://aricoma.sk/edu/materialy
Prečo je dôležité vytvoriť druhého globálneho správcu?
Druhý Global Admin účet je odporúčané vytvoriť pre prípad krízových situácií. Mal by to byť samostatný účet, nie rola pridelená bežnému používateľskému účtu. Po prihlásení sa pod týmto účtom by sa mali vykonávať iba nevyhnutné správcovské úkony. Po ukončení práce sa treba hneď odhlásiť a na bežnú prácu používať užívateľský účet.
Aké služby a zabezpečenie ponúka prostredie Microsoft 365?
Microsoft 365 ponúka napríklad služby Exchange Online, OneDrive for Business, podmienený prístup, Self-Service Password Reset a mnoho ďalších.
Aké účty sú v prostredí privilegované?
V prostredí sú tri privilegované účty, vrátane globálneho administrátora a konfiguračného účtu.
Kde nájdem podporné materiály a dokumentáciu?
Podporné materiály a dokumentácia sú dostupné v Zošite pre digitálnych školníkov a na akadémii pre učiteľov a digitálnych školníkov: https://aricoma.sk/edu/materialy
Obdržali sme e-maily od Microsoftu o licenciách, ale zatiaľ sme neobdržali aktivačný link.
Pravdepodobne ste si zvolili možnosť "Nemáme vlastné M365 prostredie, vytvorte nám nové". E-maily vám prišli (majú informatívny charakter), pretože na vašom prostredí sa začalo pracovať a tenant sa zakladá. Aktivačný link vám nepríde – prostredie M365 dostanete nakonfigurované s už aktivovanými licenciami. Súbory na stiahnutie vám budú k dispozícii prostredníctvom aplikácie, po odovzdaní nakonfigurovaného prostredia. Počkajte na pozvánku na webinár, kde vám vysvetlíme detaily. Inštrukcie vám prídu e-mailom. Webinár bude nahrávaný, budete si ho môcť pozrieť zo záznamu.
Ešte sme nestiahli aktivačné súbory, ktoré sú v aplikácii. Musíme ich stiahnuť?
Áno, súbory je potrebné stiahnuť najneskôr do 30 dní. Po tomto termíne to už nebude možné.
Bol nám doručený e-mail, že našej škole boli pridelené licencie Microsoft 365. Žiaľ, nevieme cez aké konto sa máme prihlásiť, keďže pri registrácii sme zadávali možnosť vytvorenia konta Vami.
Prihláste sa do aplikácie, kde ste vypĺňali Objednávku na licencie. Prihlasuje sa riaditeľ školy pod svojím RIAM kontom. V sekcii Súbory na stiahnutie sú Konfiguračné súbory, tam nájdete prístupové údaje. Zadávajú sa na webovú lokalitu www.office.com