Ranné kruhy
Čo sú ranné kruhy?
Ranné kruhy sú pravidelné, krátke stretnutia (najčastejšie 15-minútové, prípadne 10-minútové – 20-minútové) triedneho učiteľa/učiteľky so svojimi žiakmi a žiačkami ideálne pred začiatkom vyučovania. Ranné kruhy môžu viesť podľa potreby aj iní učitelia a učiteľky. Cieľom ranných kruhov je podporiť pripravenosť žiakov a žiačok na vyučovanie a vytvorenie bezpečného prostredia na zdieľanie pocitov a názorov. Na dosiahnutie týchto cieľov ponúka ministerstvo školstva základným školám inšpiráciu v podobe praktickej príručky s overenými aktivitami pre ranné kruhy v slovenskom jazyku. Ministerstvo plánuje vydať príručky aj v maďarskom a ukrajinskom jazyku.
Pri dôslednom vedení ranných kruhov a vhodne zvolených aktivitách môžu ranné kruhy postupom času:
1. Prispieť k posilneniu vzťahov a komunity
Vhodne zvolené aktivity počas ranných kruhoch môžu prispieť k budovaniu kvalitnejších a srdečnejších vzťahov medzi žiakmi a žiačkami navzájom, ako aj medzi učiteľmi/učiteľkami a ich triedou. To môže pomôcť s rozvíjaním pocitu spolupatričnosti a vytváraním príjemnej atmosféry v triede.
2. Pomôcť zlepšiť sústredenie žiakov a žiačok počas vyučovania
Ranné kruhy môžu žiakom a žiačkam pomôcť naladiť sa na školské prostredie a postupne sa sústrediť na učenie. Prostredníctvom cielených aktivít môžu žiaci a žiačky prežívať stav mierneho nabudenia, vďaka čomu sa dokážu efektívnejšie učiť a prijímať nové informácie.
3. Podnietiť rozvoj emocionálnej a sociálnej gramotnosti
Aktivity v rámci ranných kruhov môžu prispieť k rozvoju emocionálnej a sociálnej gramotnosti žiakov a žiačok. Dôraz na aktívne počúvanie a pomenovanie emócií v bezpečnom prostredí môže podporovať rozvoj empatie a porozumenia v triede.
4. Pomôcť s vytvorením bezpečného priestoru na zdieľanie pocitov a názorov
Ranné kruhy môžu podporiť vytvorenie bezpečného priestoru, kde môžu žiaci a žiačky slobodne vyjadrovať svoje pocity a myšlienky bez strachu z odsúdenia. Tento prístup môže prispieť k podpore duševnej pohody žiakov a žiačok a posilňovať ich pocit bezpečia v školskom prostredí.
5. Podporiť zníženie rizikového správania
Správne vedené a zvolené aktivity na ranných kruhoch môžu posilňovať pozitívne vzťahy v triede a pomáhať deťom rozvíjať rôzne zručnosti, čo môže prispieť k znižovaniu rizikového správania v triede, medzi ktoré patrí agresia, šikana či časté konflikty. Je dôležité kombinovať tieto aktivity s dlhodobými preventívnymi programami, aby mali väčší účinok.
Ako viesť ranné kruhy efektívne a aké aktivity môžu byť vhodné?
Podpora realizácie ranných kruhov je jedným z krátkodobých opatrení ministerstva školstva, ktorým sa môžu školy inšpirovať, aby podporili duševné zdravie detí. Rezort školstva odporúča venovať osobitnú pozornosť spôsobu vedenia ranných kruhov a výberu aktivít, keďže práve tieto faktory sú kľúčové pre ich účinnosť. Vzhľadom na to, že mnoho škôl na Slovensku už využíva ranné kruhy v praxi, ministerstvo prináša praktickú podporu na účinnú realizáciu ranných kruhov.
Praktická príručka pre základné školy
V rámci tejto iniciatívy ministerstvo pripravilo praktickú príručku pre základné školy s overenými aktivitami na ranné kruhy v slovenskom jazyku. Práve táto príručka obsahuje odporúčania na vedenie ranných kruhov a aktivity, ktoré môžu školám pomôcť zvýšiť ich účinnosť. Námety na tieto aktivity posielali rôzne školy, občianske združenia či jednotlivci, čím sa vytvorila pestrá zbierka overených postupov z praxe.
Zároveň ministerstvo pripravuje maďarskú a ukrajinskú verziu tejto príručky.
Návod na začlenenie ranných kruhov do vyučovania
Príručku doplňuje zoznam možných spôsobov začlenenia ranných kruhov do vyučovania, ktorým sa môžu inšpirovať. Návod nájdete na tomto odkaze: Možnosti realizácie ranných kruhov v rámci školského vzdelávacieho programu a školského poriadku.
Infoseminár s tipmi na efektívne vedenie ranných kruhov
Okrem toho, pre ďalší rozvoj potrebných zručností, ministerstvo pripravilo praktický infoseminár určený členom a členkám pedagogického zboru, ktorý sa zameriava na efektívne využívanie ranných kruhov v triede. Infoseminár poskytuje cenné informácie o tom, prečo sú ranné kruhy dôležité a ako môžu uľahčiť prácu učiteľom a učiteľkám. Obsahuje tiež praktické tipy na vytvorenie bezpečného a podporujúceho prostredia v triede. Na infoseminári sa tiež učitelia a učiteľky naučia, ako efektívne pracovať s príručkou pripravenou ministerstvom, čo im umožní ihneď uplatniť nové poznatky v praxi. Infoseminár je dostupný na tomto odkaze.
Ak máte záujem ďalej sa vzdelávať v téme ranných kruhov, odporúčame vám pozrieť si záznam webináru „Poradný komunitný kruh a bezpečie v triede" od Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Záznam webináru nájdete na tomto odkaze.
Informačné materiály
Pre lepšiu vizualizáciu a pochopenie konceptu ranných kruhov sú k dispozícii informačné plagáty do tried, ktoré pomôžu učiteľom a učiteľkám názorne vysvetliť žiakom a žiačkam pravidlá a účel ranných kruhov. Plagáty o význame ranných kruhov sú rozdielne pre 1. stupeň a 2. stupeň základnej školy. Okrem toho rezort pripravil informačný leták pre rodičov, vďaka ktorému školy môžu lepšie vysvetliť možné prínosy ranných kruhov.
Hry pre žiakov a žiačky
Zároveň učitelia a učiteľky môžu na ranných kruhov využiť krátku hru „Ranná poznávačka", ktorej cieľom je prehĺbiť vzájomné väzby medzi deťmi a pomôcť im lepšie sa spoznať.
Na zodpovedanie prípadných otázok rezort školstva pripravil zoznam najčastejších otázok týkajúcich sa realizácie ranných kruhov.
Pre praktické vedenie ranných kruhov a na zlepšenie atmosféry v triede vám prinášame užitočné materiály od organizácií patriacich do rezortu školstva.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže ponúka pomôcku Podpora inkluzívneho prístupu vo vzdelávaní žiakov 2. stupňa základných škôl, v ktorej sa dozviete viac o priebehu ranných kruhov. Okrem toho v tejto príručke zistíte viac o sociálno-emocionálnom učení v práci triedneho učiteľa, ktoré môže slúžiť ako nástroj na rozvoj osobností žiakov a žiačok a je vhodné ho rozvíjať práve prostredníctvom ranných kruhov.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie má k dispozícii viacero vhodných materiálov. Pripravil stručnú charakteristiku práce so skupinou a zhrnutie jej základných princípov. Zároveň sa môžete inšpirovať rôznymi aktivitami, ktoré môžete využiť aj na ranných kruhoch. Materiál nájdete na tomto odkaze. O tom, ako poznávať sociálne vzťahy medzi deťmi v triede a ako využiť tieto informácie na budovanie pozitívnej triednej klímy sa dozviete v tomto zázname webinára. Ak vás zaujíma riešenie krízových situácií a ako následne pracovať so žiakmi a žiačkami, tak vám odporúčame nasledujúci záznam webináru.
Cieľom ranných kruhov nie je narušiť vašu vyučovaciu hodinu, naopak, môžu ju podporiť a zefektívniť. Máme stále viac vedeckých dôkazov o tom, že ľudia sa dokážu najefektívnejšie učiť a prijímať nové informácie vtedy, keď prežívajú stav mierneho nabudenia. Inými slovami, potrebujeme dostatok energie a motivácie, ak však začne prevažovať stres a napätie, naše schopnosti sa zhoršujú. Deti a tínedžeri potrebujú väčšiu podporu, aby sa do správneho stavu nabudenia dostali alebo si ho udržali.
Tým, že venujete niekoľko minút na začiatku dňa rannému kruhu, môžete v skutočnosti ušetriť čas počas zvyšku vyučovania. Žiaci a žiačky môžu byť sústredení a motivovaní k učeniu.
Odporúčame vám si tiež pozrieť nasledujúci infoseminár k príručke k ranným kruhom, ktorý vám ukáže, ako čo najlepšie pracovať s príručkou či prečo je dôležité vytvoriť v škole bezpečné prostredie na učenie sa. Na infoseminári sa dozviete základné pravidlá pre ranné kruhy alebo rôzne tipy na správne vedenie ranných kruhov. Infoseminár nájdete na tomto odkaze.
Ministerstvo školstva pripravilo pre školy zoznam možných spôsobov začlenenia ranných kruhov do vyučovania, ktorým sa môžu inšpirovať.
Návod nájdete na tomto odkaze: Možnosti realizácie ranných kruhov v rámci školského vzdelávacieho programu a školského poriadku.
Pri dôslednom vedení ranných kruhov a vhodne zvolených aktivitách môžu ranné kruhy postupom času priniesť benefity pre vašu triedu, ako aj pre vás, ako učiteľa/učiteľku.
U žiakov a žiačok môžu ranné kruhy a ich aktivity:
1. podporiť budovanie láskavých a bezpečných vzťahov v triede,
2. pomáhať im so sústredením na vyučovanie,
3. prispieť k rozvoju sociálnej a emocionálnej gramotnosti,
4. podporovať pozitívnu triednu klímu,
5. vytvoriť priestor na zlepšovanie komunikačných zručností a schopnosti vyjadrovať sa,
6. podporovať rozvoj aktívneho počúvania a empatie.
U učiteľov/učiteliek môžu ranné kruhy a ich aktivity:
1. pomôcť lepšie porozumieť potrebám detí,
2. prispieť k budovaniu kvalitnejších a srdečnejších vzťahov medzi žiakmi a žiačkami, ako aj medzi deťmi a vami,
3. pomôcť so zvýšením motivácie a angažovanosti triedy vo vyučovacom procese,
4. podporiť zníženie rizikového správania ako agresia, šikana či časté konflikty v žiackom kolektíve,
5. prispieť k vytvoreniu pozitívnejšej atmosféry v triede, čo môže uľahčiť vaše vyučovanie,
6. vytvoriť príležitosť na nenásilné začlenenie dôležitých tém do vyučovania.
Rezort školstva pripravil pre základné školy praktickú príručku v slovenskom jazyku, ktorá vám môže uľahčiť plánovanie a prípravu na ranné kruhy. Príručka obsahuje konkrétne aktivity a praktické tipy a odporúčania, ktoré vám pomôžu s realizáciou ranných kruhov na 1. a 2. stupni. Táto príručka vám ušetrí čas pri plánovaní a príprave, keďže v nej nájdete množstvo už pripravených aktivít, ktoré môžete okamžite použiť vo vašej triede. Nemusíte tak tráviť čas vymýšľaním nových aktivít.
Príručku dopĺňa tento infoseminár, ktorý vám ukáže, ako čo najlepšie pracovať s príručkou či prečo je dôležité vytvoriť v škole bezpečné prostredie na učenie sa.
Ranné kruhy ponúkajú priestor pre široké spektrum tém a aktivít, ktoré môžete prispôsobiť veku a potrebám vašej triedy. Môže ísť aktivity zamerané na úvod školského roka, ktoré pomáhajú vytvoriť pozitívnu atmosféru a spoznať sa navzájom. Ďalej sú vhodné upokojujúce aktivity pre zníženie stresu a napätia, alebo na druhej strane energizujúce aktivity na zvýšenie pozornosti a motivácie. Využiť môžete tiež cvičenia, ktoré posilňujú odolnosť žiakov, či aktivity na posilnenie vzťahov v triede a budovanie komunity. V neposlednom rade je možné na ranných kruhoch realizovať aktivity zamerané na prácu s emóciami a emocionálnu inteligenciu a na rozvoj komunikačných zručností a aktívneho počúvania.
Ak si nie ste istí, aké aktivity zvoliť, alebo hľadáte len inšpiráciu, vytvorili sme pre vás praktickú príručku pre základné školy v slovenskom jazyku. Táto príručka obsahuje množstvo rôznorodých aktivít špeciálne navrhnutých pre ranné kruhy, spolu s návodmi na ich realizáciu.
Frekvencia realizácie ranných kruhov na školách je flexibilná a môže byť prispôsobená potrebám vašej triedy. Dôležitá je tiež pravidelnosť uskutočňovania ranných kruhov. Čím častejšie a pravidelnejšie sa ranné kruhy uskutočňujú, tým vyššia je pravdepodobnosť, že učitelia a učiteľky môžu zaznamenať ich pozitívne dopady, ako sú zlepšenie vzťahov, atmosféry v triede a sústredenosti žiakov a žiačok na vyučovanie. Výber frekvencie realizácie ranných kruhov je na vašom rozhodnutí. Môžete sa rozhodnúť pre ich realizáciu raz týždenne, niekoľkokrát do týždňa, alebo každý deň. Odporúčame začať postupne a ranné kruhy zavádzať krok za krokom.
Ak na rannom kruhu nastane individuálna či skupinová situácia, ktorú neviete vyriešiť, odporúčame obrátiť sa na školský podporný tím (ŠPT), ak je na vašej škole k dispozícii. Tento tím vám môže poskytnúť odbornú pomoc a rady. V prípade, že na škole nemáte k dispozícii ŠPT, môžete tiež kontaktovať spádové Centrum poradenstva a prevencie pre ďalšiu podporu a riešenie problému.
Na nájdenie Centra poradenstva a prevencie vo vašom regióne vám pomôže táto mapka: https://datawrapper.dwcdn.net/qsvdc/6/
Ak je situácia závažná, napríklad keď je ohrozené fyzické zdravie žiakov a žiačok alebo dochádza k počas ranných kruhov šikane, je nevyhnutné riadiť sa príslušnými smernicami a dokumentami.
Reflexia je nevyhnutnou a neoddeliteľnou súčasťou ranných kruhov. Samotné aktivity sú často zábavné, poučné a samé o sebe užitočné, reflexia však výrazne napomáha tomu, aby splnili svoj účel a stanovené ciele. Zážitok z aktivity je totiž dôležité ukotviť - nájsť mu miesto medzi tým, čo sme už zažili, priradiť ho k tomu, čo už poznáme, a zároveň si uvedomiť to, čo je pre nás nové a chceme si to pamätať. Reflexia tak pomáha žiakom a žiačkam identifikovať, ktorá téma, poznatok alebo zručnosť môže byť pre nich užitočná do budúcnosti a vedome sa k tomu vracať.
Tak ako pri rešpektovaní pravidiel, aj pri reflexii je dôležité vnímať, že reflexia je zručnosť, ktorú si žiaci a žiačky osvojujú v rôznom tempe. Na začiatku môžu odpovedať jednoslovne (dobre/zle, áno/nie), prípadne opakovať odpovede po spolužiakoch a spolužiačkach, to je však prirodzený proces. Opakovaným vystavením reflexívnym otázkam si žiaci a žiačky postupne rozvíjajú schopnosť hlbšieho zamyslenia a ich odpovede budú časom komplexnejšie a ucelenejšie. K tomuto procesu môžeme taktiež napomôcť vlastným zapojením sa do reflexie a modelovaním vlastných úvah a myšlienok na danú tému.