Navigácia

Národné športové centrum sa zapojilo do cyklodňa ministerstva školstva a priblížilo históriu populárnej cyklistiky

Cestná, dráhová, bikros, horská, cyklotrial, bicyklebal, krasojazda, orientačná, cykloturistika, rekreačná – také sú podoby cyklistiky, z ktorých posledné dve najviac pripomínala piatková akcia Cyklodeň MŠVVaŠ SR. Športová iniciatíva sa uskutočnila na základe výzvy štátnych tajomníkov rezortu školstva Moniky Filipovej a Ivana Husára. Do tejto športovej aktivity sa neváhali zapojiť aj zamestnanci Národného športového centra.

NŠC sa zapojilo do cyklodňa ministerstva školstva

Iniciatíva „Do práce na bicykli“, ku ktorej sa pridalo aj NŠC, si pochvaľovali nielen zamestnanci. Medzi účastníkmi bolo možné vidieť aj známych športovcov ako športovú gymnastku Barboru Mokošovú, karatistu Adiho Gyuríka, atlétov Martina Kučeru a Olivera Murcka, prišli i džudisti Patrik Török a Denis Turac s trénerom Jozefom Krnáčom a ďalší, pripomenula takýmto spôsobom myšlienku zdravého životného štýlu i potreby boja proti ekologickej hrozbe – otázkam stále naliehavejším. 

V posledných rokoch zaznamenalo dianie na dvojkolesových tátošoch všakovakých druhov a značiek značný rast popularity. V našich končinách zohrala svoju úlohu úspešná saganovská dekáda, pričom cyklománia ovplyvnila pozitívne všetky vekové kategórie.


Tradícia cyklistiky

Svoje zohrala aj tradícia. 203 rokov uplynulo odvtedy, čo si sadol do sedla dreziny, s prižmúrením oka možno povedať, prvý slovenský cyklista – básnik Ján Kollár. Ten sa v časoch svojich štúdií v nemeckej Jene v rokoch 1818 – 1819 ponáhľal denne za svojou milou do neďalekej Lobdy sediac na dvojkolesovej drezine, čerstvého vynálezu baróna Karla Friedricha Draisa von Sauerbronna, odrážajúc sa nohami od zeme.

Ďalší sled udalostí bol pomerne rýchly: dôležitý vynález pedálov francúzskymi bratmi Michauxovcami, hektické 60. roky 19. storočia, kedy pribudli drôtené špice, reťaz, drevený rám nahradil železný. Kostitrasy s obrovskými kolesami o priemere až 1,5 metra a maličkými zadnými bezpečné veľmi neboli, ale populárnymi áno a ešte viac anglické, tzv. bezpečné bicykle, ktoré sa už začínali podobať tým dnešným.

Úžasným vynálezom bol ten Dunlopov – pneumatika v 80. rokoch 19. storočia. Najstaršie cyklistické preteky sa uskutočnili v Paríži roku 1869 a slávna Tour de France začala písať svoju históriu v roku 1903. Na území Slovenska sa priekopníci cyklistiky „preháňali“ priemernou rýchlosťou 12 km/h tiež v 2. polovici 80. rokov 19. storočia. Základné časti bicykla, čiže dve kolesá, predné riadenie a pedále, sa objavili postupne v priebehu niekoľkých desaťročí a postupná kompletizácia doplnkov smerovala k dnešnému typu bicyklov. Tie dnes slúžia širokej verejnosti ako zdroj zábavy, prostriedok rekreačného športovania a pre stále vzrastajúci počet ľudí aj ako dopravný prostriedok. Pri síce pomalom, ale predsa len narastajúcom počte cyklotrás ide už o úplne prirodzený trend. Bezpečnosť na prvom mieste a dôležité ekologické aspekty spolu súvisia.

Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky