Navigácia

Možnosti realizácie hodín pre podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR pripravilo súbor príručiek na podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede pre rôzne vekové kategórie (6 – 10, 11 – 13 a 14 – 18 rokov). Každá príručka obsahuje tridsaťtri 45-minútových aktivít. Poskytujú konkrétne plány, ako systematicky pracovať s témami, ako sú sebareflexia, empatia, zvládanie emócií a riešenie konfliktov. Aktivity uvedené v príručkách reflektujú ciele prierezovej gramotnosti sociálna a emocionálna gramotnosť, oblasti výchovy charakteru1/prierezovej témy osobnostný a sociálny rozvoj2, sú v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi vzdelávacích štandardov.  

Možnosti zaradenia do školského vzdelávacieho programu 

Obsahové zameranie aktivít a rozsah príručiek vytvára možnosti pre ich efektívne začlenenie do školského vzdelávacieho programu (ŠkVP):  

  1. vytvorením vlastného vyučovacieho predmetu s využitím 1 vyučovacej hodiny z voliteľných (disponibilných) hodín pre daný vzdelávací cyklus1/stupeň vzdelávania2 podľa rámcového učebného plánu,  

  1. zaradením vybraných aktivít do učebných osnov vyučovacích predmetov hlavne vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť1,2/Človek a hodnoty2

Príručky sú navrhnuté na postupné systematické budovanie sociálnej a emocionálnej gramotnosti žiakov a žiačok, čím sa odlišujú od ranných kruhov, ktoré slúžia skôr na každodenné naladenie triedy a budovanie bezpečnej atmosféry.  

Pre maximálny prínos sa odporúča realizovať hodiny pravidelne, ideálne jedenkrát týždenne. Namapovanie na vzdelávacie štandardy a poradie aktivít príručky Vám pomôže zostaviť učebnú osnovu vlastného vyučovacieho predmetu. V prípade, ak sa škola rozhodne pre túto možnosť zaradenia do ŠkVP, predmet pomenuje a zaradí ho do učebného plánu do príslušnej vzdelávacej oblasti, pričom na jeho realizáciu vyčlení 1 vyučovaciu hodinu z voliteľných (disponibilných) hodín.  

Škola môže využiť vybrané aktivity ktorejkoľvek príručky v učebných osnovách rôznych vyučovacích predmetov viacerých vzdelávacích oblastí v súlade s cieľmi vyučovacieho predmetu a cieľmi výchovy a vzdelávania ŠkVP. 

Pri realizácií aktivít môže škola využiť rôzne organizačné formy, ako je vyučovacia hodina, kurz, prípadne ako súčasť tematického dňa1.  

Možnosť zaradenia do školského poriadku 

Aktivity z príručiek sú vhodné na realizáciu počas 45-minútových triednických hodín, čím sa odlišujú od ranných kruhov, ktoré možno realizovať viackrát do týždňa cca 10 minút a ktoré slúžia skôr na každodenné naladenie triedy a budovanie bezpečnej atmosféry v súlade s náplňou špecializovanej funkcie triedneho učiteľa/učiteľky.  

Ak v triede aktuálne rezonuje konkrétna téma pre prácu triedneho učiteľa, môže vybrať aktivitu z ktorejkoľvek príručky podľa potreby. Príručka predstavuje dôležitý nástroj na budovanie bezpečného a podporného prostredia v triede. 

Ako a kde realizovať aktivity z príručky 

Aktivity sú navrhnuté na realizáciu v triede v neformálnom prostredí, napríklad v kruhu na koberci alebo na stoličkách. 

Každá príručka je rozdelená do 5 tematických celkov, ktoré postupne budujú sociálnu a emocionálnu gramotnosť, pričom práca s emóciami má predchádzať práci so sociálnymi zručnosťami. 

Príklady smerujúce k výkonovým štandardom a očakávaným výstupom, ktoré by žiaci a žiačky mali dosiahnuť v rámci jednotlivých vzdelávacích oblastí a predmetov: 

1. Vzdelávacia oblasť: Človek a spoločnosť1,2 najmä v rámci predmetov ako občianska náuka, etická výchova (ktorá často spadá pod túto oblast alebo je s ňou úzko prepojená) a dejepis s geografiou z hľadiska ľudských interakcií. 

  • Rozvíjanie empatie: Aktivity z príručky priamo podporujú porozumenie afektívnych prejavov a životného kontextu druhých, rozvíjajú aktívne počúvanie a primeranú citovú reakciu na situácie iných. 
  • Rozpoznávanie a uplatňovanie asertivity: Príručka učí žiakov a žiačky rozpoznávať rôzne typy správania (pasívne, agresívne, asertívne) a nacvičovať si asertívne techniky v modelových situáciách. 
  • Kultivovaná diskusia a kritické myslenie: Aktivity vedú žiakov a žiačky k zostaveniu pravidiel rešpektujúcej diskusie v skupine a k obhajovaniu vlastného názoru s ohľadom na argumentačné fauly. 
  • Kooperácia v prosociálnych projektoch: Podporuje organizáciu a spoluprácu pri spoločných úlohách v triede, čo je základom pre širšiu pomoc a starostlivosť o druhých. 

2. Vzdelávacia oblasť Človek a hodnoty2 – etická výchova, náboženská výchova 

  • Práca s emóciami: Aktivity pomáhajú žiakom a žiačkam uvedomovať si, pomenovávať a vyjadrovať vlastné pocity, ako aj rozlišovať pocity u iných. 
  • Sebareflexia a sebaúcta: Príručka obsahuje aktivity, ktoré posilňujú sebareflexiu a pomáhajú žiakom a žiačkam spoznať samých seba, svoje silné stránky a zdroje duševnej pohody (napr. aktivita Ochranný štít). 
  • Budovanie kvalitných vzťahov a pozitívnej klímy: Aktivity sú zamerané na zlepšenie komunikácie, riešenie konfliktov a vytváranie bezpečného prostredia, čo prispieva k rozvoju vzájomnej úcty a tolerancie. 

3. Prierezové témy1,2 – Osobnostný a sociálny rozvoj, Multikultúrna výchova   
Pomocou aktivít môžu žiaci a žiačky rozvíjať vo všetkých vzdelávacích oblastiach a predmetoch empatiu, kritické myslenie, prosociálnosť. 

4. Oblasť výchovy charakteru1,2
Aktivity v príručke pomáhajú formovať charakter, rozvíjajú cnosti, prepájajú školu s bežným životom a smerujú žiaka a žiačku k prosociálnosti. 

Príklad v praxi: Učiteľ/učiteľka v dejepise nehovorí len o faktoch, ale aj o etických dilemách a rozhodnutiach historických osobností, čím vedie žiakov a žiačky k úvahe o morálnych hodnotách. Na slovenskom jazyku sa cez analýzu literárnych diel rozoberajú charaktery postáv a ich vplyv na dej. Aktivity príručky môžu byť v tomto smere nápomocné. 


Zdroje:
1. Štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie (2023).
2. Štátny vzdelávací program pre primárne vzdelávanie – 1. stupeň ZŠ (2015)Štátny vzdelávací program pre nižšie stredné vzdelávanie – 2. stupeň ZŠ (2015).

 

Skočiť na začiatok stránky