Komentár 02/2018 - Encyklopedizmus náš každodenný
Slovensko v roku 2008 realizovalo zásadnú zmenu systému určovania obsahu vzdelávania v jednotlivých druhoch škôl. Nastavenie a implementácia tejto reformy však boli poznačené viacerými nedostatkami, ktoré sa nepodarilo úplne odstrániť ani počas zmien v neskorších rokoch. Ide predovšetkým o prílišné zameranie obsahu vzdelávania niektorých predmetov na teoretické a encyklopedické vedomosti, absenciu obsahovej previazanosti medzi predmetmi a vysokú mieru jeho predpisovania a detailnosti.
Preto odporúčame, aby sa do vyššej miery zjednotila koncepcia tvorby kurikula jednotlivých predmetov. Jej základom by mala byť zmena obsahu vzdelávania tak, aby sa v súlade s deklarovanými všeobecnými cieľmi a medzinárodnými trendmi dôslednejšie zameral na rozvíjanie vedomostí, zručností a postojov uplatniteľných v ďalšom živote žiakov. Súčasne by sa obsah prírodovedných a spoločenskovedných predmetov mal výraznejšie zamerať na rozvoj bádateľských zručností.
Pri tvorbe kurikula odporúčame vychádzať nielen zo zahraničných vzorov, ale tiež z programov a koncepcií, ktoré boli úspešne overené aj na Slovensku. Pre posilnenie medzipredmetovej previazanosti odporúčame obsah vzdelávania dôslednejšie vymedziť prostredníctvom širších vzdelávacích oblastí.
Preto odporúčame, aby sa do vyššej miery zjednotila koncepcia tvorby kurikula jednotlivých predmetov. Jej základom by mala byť zmena obsahu vzdelávania tak, aby sa v súlade s deklarovanými všeobecnými cieľmi a medzinárodnými trendmi dôslednejšie zameral na rozvíjanie vedomostí, zručností a postojov uplatniteľných v ďalšom živote žiakov. Súčasne by sa obsah prírodovedných a spoločenskovedných predmetov mal výraznejšie zamerať na rozvoj bádateľských zručností.
Pri tvorbe kurikula odporúčame vychádzať nielen zo zahraničných vzorov, ale tiež z programov a koncepcií, ktoré boli úspešne overené aj na Slovensku. Pre posilnenie medzipredmetovej previazanosti odporúčame obsah vzdelávania dôslednejšie vymedziť prostredníctvom širších vzdelávacích oblastí.