Tvorba stratégie školskej prevencie a výber kvalitných programov a aktivít
Metodická príručka „Tvorba preventívnej stratégie školy a podpora kvality v prevencii“, má pomôcť školám efektívne plánovať a realizovať preventívne činnosti. Cieľom dokumentu je ponúknuť školám praktické a overené postupy, aby vedeli systematicky a strategicky budovať bezpečné a podporujúce prostredie pre všetkých žiakov a žiačky. Predstavuje postup v 4 kľúčových krokoch, ktoré zahŕňajú zber dát, stanovenie cieľov a tém prevencie, efektívne využívanie dostupných zdrojov a komunikáciu stratégie. Metodická príručka vedie školy aj k tomu, ako správne vyberať programy neštátnych poskytovateľov, ktoré sú pre žiakov a žiačky prínosné, bezpečné a dlhodobo účinné. Obsahuje hotový návrh štruktúry školského dokumentu Stratégia prevencie rizikového správania, vzor informácie pre rodičov či zoznam ďaljších užitočných materiálov.
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR týmto krokom reaguje na potrebu poskytnúť podporu v oblasti prevencie, ktorá pomôže školám efektívnejšie a cielenejšie predchádzať problémom, ako sú šikanovanie, záškoláctvo či problémy s duševným zdravím. Dokument je primárne určený riaditeľom a sekundárne členom školských podporných tímov.
Fázy tvorby stratégie školskej prevencie

Kvalitatívne predpoklady efektívnych preventívnych programov a aktivít

Infoseminár k tvorbe stratégie školskej prevencie a výberu kvalitných programov a aktivít
Pozrite si infoseminár s odborníkmi PaedDr. Erikom Pappom a Mgr. Martinou Sajkovou, MSc., ktorí vás prevedú tvorbou stratégie školskej prevencie a výberom kvalitných programov a aktivít. Infoseminár vychádza z metodickej príručky ministerstva vydanej 8. novembra 2024 a ponúka praktické tipy pre vedenie škôl, odborných zamestnancov a členov školského podporného tímu.
Bližšie informácie o fázach a kvalitatívnych kritéria sa dočítate nižšie.
Fáza 1: Získanie a spracovanie relevantných dát
Cieľom je získať podklady a dáta relevantné pre rozhodnutie sa o preventívnych témach, ktoré sú pre školu najdôležitejšie. Odporúčaným východiskom komplexnej Stratégie je analýza podmienok a prostredia konkrétnej školy v kontexte celospoločenských zmien a trendov v školskej populácii. Na základe toho škola získa podklady na prípravu Stratégie. Dôležité je, aby do procesu analýzy boli zapojení všetci relevantní aktéri a aby bola jej dôležitosť exaktne definovaná a podporovaná vedením školy.
Relevantné databázy a prieskumy nájdete nižšie v časti „Odkazy na databázy zbierajúce dáta o duševnom zdraví detí."
Fáza 2: Rozhodovanie sa o témach a cieľoch školskej stratégie
Na základe získaných dát sa škola rozhoduje, ktorým témam sa bude venovať. Zostavovateľom Stratégie sa môže zdať, že tém s rovnakou dôležitosťou je viacero.
V tomto kroku je dôležité si zreálniť vlastné možnosti a vybrať si z nich tie, ktorým škola pridelí prioritu. Tiež je veľmi dôležité si uvedomiť, že krátkodobé aj dlhodobé ciele Stratégie musia byť jasné a realistické. Škola by si ich mala stanoviť tak, aby ich dokázala dosiahnuť, pričom má mať jasne definované personálne, informačné a materiálno-technické zdroje. Je dôležité myslieť aj na kompetencie a zodpovednosť rodičov, ktorých výchovné pôsobenie má dopĺňať preventívne činnosti vykonávané v školskom prostredí.
Ako uvádzajú Miovský et al. (2021): „Podľa modelu SMART majú byť ciele preventívneho programu:
S – špecifické
M – merateľné
A - akceptovateľné
R – realistické
T – termínované (časovo ohraničené)."
Ciele ako „škola bez drog a násilia“ alebo „nulový výskyt rizikového správania“ nie sú ani realistické, ani rozumné a nevedú k zmysluplnému výsledku. Primeranosť a zmysel pre realitu sú všeobecnými, základnými predpokladmi, z ktorých je potrebné vychádzať.“
Fáza 3: Porovnanie tém a foriem s dostupnými zdrojmi
V tomto kroku zostavovatelia Stratégie hľadajú zdroje na aplikáciu vybraných tém prevencie. Uvažujú pritom jednak nad zdrojmi na personálne (P) pokrytie tém, ale aj nad dostupnými informačnými (I) a materiálnymi (M) zdrojmi.
V prípade, že škola nemá dostupné zdroje, zostavovatelia Stratégie sa vracajú k predchádzajúcemu kroku a znovu sa rozhodujú o témach, pričom môže prísť k zredukovaniu tém, ale škola zintenzívni frekvenciu realizácie a rozšíri formy (napr. sa nebude zameriavať na 5 tém, ale vyberie si 2-3, ktorým sa vie reálne venovať). Nie je vhodné realizovať prevenciu za každú cenu aj pri nedostatku kvalifikovaných zamestnancov, zodpovedajúcich priestorov, pri nedostatočných informáciách o externom poskytovateľovi a pod.
Fáza 4: Spísanie a zverejnenie Stratégie
Vo štvrtej fáze poverení zamestnanci školy zostavia text Stratégie, vedenie školy ju prerokuje so zriaďovateľom a s radou školy a následne jej obsah komunikujú žiakom, žiačkam a ich zákonným zástupcom (napr. formou zverejnenia na webovej stránke školy).
Z hľadiska kvality a dlhodobého dopadu preventívnej činnosti na cieľovú skupinu je najefektívnejšou formou využitie komplexného dlhodobého alebo prípadne strednodobého preventívneho programu. Uvedomujeme si však, že vzhľadom na rôzne faktory, ktoré vstupujú do výchovno-vzdelávacieho procesu a vyťaženosť školy, pedagogických a odborných zamestnancov (PZ/OZ) sa častejšie v bežnej praxi využívajú preventívne aktivity krátkodobého charakteru.
V prípade, že máte pred sebou ponuku preventívnych aktivít od neštátnych externých poskytovateľov a rozhodnete sa pre využitie krátkodobej aktivity odporúčame dobre prehodnotiť, či preventívna aktivita zohľadňuje kritéria vypovedajúce o kvalite, ktoré uvádzame nižšie:
Základné informácie:
- Názov aktivity.
- Autor aktivity alebo poskytovateľ.
- Oblasť zamerania prevencie aktivity.
- Stručný popis aktivity/anotácia a zdôvodnený zámer jej tvorby.
Ciele aktivity:
- Je jasne definovaný cieľ/ciele aktivity.
- Ciele aktivity sú nastavené realisticky s ohľadom na potreby cieľovej skupiny a časový horizont (min.2 vyučovacie hodiny).
- Aktivita uvádza, aké konkrétne vedomosti, zručnosti a kompetencie potrebné pre dosiahnutie želaného správania rozvíja.
Cieľová skupina:
- Aktivita má zadefinovanú a zdôvodnenú cieľovú skupinu, pre ktorú má byť realizovaná (vek, pohlavie, etnická príslušnosť, demografické a sociokultúrne charakteristiky, výchovno-vzdelávacie potreby).
- Aktivita je prispôsobená špecifickým potrebám, veku a rozumovej vyspelosti vybranej cieľovej skupiny.
Forma realizácie:
- Je uvedené, akou formou sa má aktivita realizovať, a to napríklad: Informatívna/interaktívna (založená na skupinových interakciách).
- V priebehu realizácie aktivity sa počíta s aktívnym zapojením cieľovej skupiny (napr. vo forme diskusie, pomocou zážitkovej aktivity, reflexie atď.).
- Vyžaduje sa dostupnosť informácií o realizátoroch a aktivite pre zákonných zástupcov a PZ/OZ (formou webstránky, letáky a pod.).
Časová štruktúra a aktivity:
- Je jasne uvedená dĺžka a rozsah aktivity, a to minimálne 2x vyučovacia hodina.
Metódy
- Aktivita uvádza vhodne použité zvolené metódy/nástroje na jej realizáciu.
- Výber metód zodpovedá stanovenej téme, cieľom, cieľovej skupine, sociokultúrnemu kontextu a obsahovému zameraniu aktivity.
- Ak aktivita využíva viacero metód, metódy sú vhodne kombinované, nadväzujú na seba a dopĺňajú sa.
Obsah realizovanej aktivity:
- Je uvedená prehľadná štruktúra obsahu realizovanej aktivity.
- Aktivita využíva pozitívne modely a príklady dobrej praxe.
Personálne zabezpečenie:
- Aktivita uvádza, základné informácie o realizátoroch/lektoroch a mieru zapojenia PZ/OZ školy (vzdelanie a dĺžka praxe v prevencii, počet lektorov na počet žiakov).
- Aktivita uvádza, ak je na jej realizáciu potrebné odborné, špecifické školenie, výcvik a či sa vyžaduje, aby boli lektori odborne vyškolení.
- Program uvádza, ak je potrebné na realizáciu programu supervízia, intervencia alebo metodické vedenie.
Kontraindikácia/obmedzenia:
- Aktivita počíta s možnými limitáciami a zohľadňuje jednotlivcov/cieľové skupiny, ktoré nie je vhodné zapájať.
- Aktivita ponúka prípadné možnosti ako ťažkosti/limitácie zvládať.
Materiálne a priestorové požiadavky:
- Aktivita uvádza potrebné priestorové, materiálne a technické zabezpečenie, aby bol realizovaný na želanej úrovni.
Pomôcky:
- V aktivite je uvedený zoznam potrebných pomôcok a materiálov na jeho realizáciu.
- Aktivita obsahuje inštrukcie, ako tieto pomôcky a materiály vhodne a bezpečne používať v súlade s potrebami a kapacitami cieľovej skupiny.
Literatúra:
- Ak bola pri tvorbe aktivity citovaná, príp. použitá odborná literatúra, sú uvedené všetky zdroje.
Zber dát týkajúci sa potrieb detí a ich rodín na Slovensku realizuje samostatne viacero rôznych slovenských či medzinárodných inštitúcií a organizácií ako napríklad:
- Health Behaviour in School Aged Children (HBSC)
- The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs (ESPAD)
- EU Kids Online
- Databáza Centra vedecko-technických informácií
- Databáza Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie
- Národné centrum zdravotníckych informácií – ročenka a štatistické výstupy
- krátkodobé/jednorazové výskumy, prieskumy, sondáže ako súčasť rôznych krátkodobých projektov či iných aktivít súvisiacich s uvedenou témou