Často kladené otázky v súvislosti s procesom verejného obstarávania
Je v rámci verejného obstarávania za účelom prenájmu prístroja možné osloviť aj firmu z iného štátu EÚ?
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZVO") musí okrem iných smerníc a nariadení ES rešpektovať aj smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2004/18/ES z 31. marca 2004, ktorú zohľadňuje v čl. I, paragraf 9, bod (2) Základné povinnosti verejného obstarávateľa a obstarávateľa, z ktorého vyplýva: „Pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti." Z uvedeného vyplýva, že pri ľubovoľnom predmete obstarávania (vrátané zákaziek s nízkou hodnotou), nesmie byt uchádzač alebo záujemca z členského štátu žiadnym spôsobom diskriminovaný, a preto vo Vašom prípade môžete osloviť aj potenciálneho dodávateľa z iného štátu EÚ.
Je potrebné zasielať dokumentáciu Poskytovateľovi aj v prípade zákazky s nízkou hodnotou vo výške rovnej alebo menšej ako 5 000,00 EUR?
V zmysle Príručky pre prijímateľa NFP, operačný program Výskum a vývoj, verzia 2.0 , časti 7.3 „Verejné obstarávanie", ak Prijímateľ obstaráva tovary, služby alebo práce vo výške rovnej alebo menšej ako 5 000,00 EUR, je oprávnený zadať zákazku priamo. Nakoľko ide o použitie verejných prostriedkov v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, Prijímateľ je povinný Poskytovateľovi preukázať hospodárnosť, efektívnosť a účelnosť finančných prostriedkov.
Prijímateľ predloží Poskytovateľovi v rámci tohto postupu relevantnú dokumentáciu, napríklad špecifikáciu predmetu zákazky (obsahuje názov predmetu obstarávania, popis obstarávania služby, tovarov alebo prác, výška predpokladanej ceny zákazky, kritéria hodnotenia) a záznam z prieskumu trhu spolu s jeho zdôvodneným vyhodnotením (v zmysle prílohy 12b Príručky pre prijímateľa NFP, operačný program Výskum a vývoj, verzia 2.0 ).
Prijímateľ predloží požadovanú dokumentáciu najneskôr pri podaní Žiadosti o platbu, v ktorej si Prijímateľ nárokuje na preplatenie výdavkov vzniknutých na základe už vykonaného verejného obstarávania (zmluva s víťazným uchádzačom je už uzavretá, resp. objednávka je už vystavená). V prípade kópie musí byť dokumentácia overená štatutárnym orgánom resp. jeho zástupcom.
V prípade, že prijímateľ si pre projekt zabezpečuje nákup literatúry je potrebné vykonávať verejné obstarávanie?
Ak prijímateľ uvedenú literatúru zaeviduje do knižničného fondu, nie je potrebné vykonávať verejné obstarávanie (pokiaľ nejde o nadlimitnú zákazku). V prípade že nebude literatúra zaevidovaná v knižničnom fonde verejného obstarávateľa, resp. osoby podľa § 7, je potrebné sa riadiť zákonom o verejnom obstarávaní. (Poznámka: § 1 ods. 3 ZVO. Tento zákon sa nevzťahuje ani na podlimitnú zákazku, podprahovú zákazku a zákazku s nízkou hodnotou, ktorých predmetom je b) nadobúdanie knižničných fondov...,)
Najčastejšie pochybenia v oblasti VO
a) Dokumentácia nie je overená štatutárnym orgánom/jeho zástupcom
b) Dokumentácia je zaslaná po podpise zmluvy/dodatku zmluvy
c) Miesto dodania nie je v súlade s miestom realizácie projektu
d) Predmet obstarávania nespĺňa technické parametre požadované v rozpočte Zmluvy o poskytnutí NFP, respektíve nie je možné na základe špecifikácie predmetu obstarávania zistiť, či spĺňa tieto parametre
e) Došlo k deleniu predmetu zákazky v rozpore s § 5, ods. 12 ZVO
f) Pri opise predmetu obstarávania sa nesmie uvádzať konkrétny typ, výrobca, značka... Vo výnimočných prípadoch - „alebo ekvivalent" - § 34, ods. 7 ZVO
g) Stavebné práce - nesmie byť rozpor medzi výkazom výmer, ktorý bol súčasťou Žiadosti o NFP
h) Predmet zákazky podľa cenovej ponuky víťazného uchádzača nie je v súlade s opisom predmetu zákazky podľa súťažných podkladov (napríklad počet kusov),
i) V dokumentácii chýba výpočet predpokladanej hodnoty zákazky alebo je uvedené, že výpočet vychádza z rozpočtu Zmluvy o poskytnutí NFP,
j) Nehospodárnosť vynaložených prostriedkov,
k) V prípade, ak obstarával prijímateľ pre partnera (alebo aj naopak) - je potrebné, aby táto skutočnosť bola uvedená už v súťažných podkladoch. Medzi prijímateľom a partnerom má byť uzavretá zmluva, na základe ktorej je prijímateľ oprávnený obstarávať pre partnera. Výsledkom takéhoto verejného obstarávania by mala byť zmluva uzavretá medzi prijímateľom a úspešným uchádzačom a zmluva uzavretá medzi partnerom a úspešným uchádzačom,
l) V zmluve chýba miesto dodania alebo čas dodania,
m) Čas dodania nie je v súlade s časom trvania aktivity,
n) Odkaz na nesprávny ITMS kód, prípadne na rôzne ITMS kódy,
o) Zlé matematické výpočty, nesprávne zaokrúhľovanie.