Navigácia

Ministerstvo školstva prináša školám nové metodické nástroje na podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia

Výskumy ukazujú, že jedným z najčastejších zdrojov stresu pre učiteľov a učiteľky je komunikácia a konflikty s rodičmi. Ministerstvo školstva preto školám ponúka praktickú podporu na zlepšenie komunikácie s rodičmi a ich zapojenie do školského života. Zároveň majú k dispozícii praktické príručky s aktivitami pre tri vekové kategórie žiakov na rozvoj ich sociálnej a emocionálnej gramotnosti. Tieto nové metodické nástroje pre učiteľov môžu významne prispieť k lepším vzťahom a pozitívnej klíme nielen v triedach, ale aj v celej školskej komunite. Nejde o povinné materiály, ale o praktickú oporu učiteľom a učiteľkám v ich každodennej práci.

„Kvalitné vzťahy a bezpečné prostredie v školách sú kľúčové pre úspech a duševnú pohodu nielen našich žiakov a žiačok, ale aj pre spokojnosť učiteľov, učiteliek a ďalších školských zamestnancov. Chceme preto školám ponúknuť praktické a overené nástroje, ktoré im s tým pomôžu a zároveň budú predchádzať nežiaducim javom, ako sú šikanovanie, agresia či eskalácia konfliktov,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.

Príručka pre spoluprácu školy a rodiny  

Výskumy ukazujú, že jedným z najčastejších zdrojov stresu pre učiteľov a učiteľky je práve komunikácia a konflikty s rodičmi. Kritika zo strany rodiča dokáže zájsť až do agresívneho správania. S vyhrážaním od rodiča sa vo svojej praxi stretol jeden z piatich učiteľov a učiteliek. 

Nová „Príručka pre spoluprácu školy a rodiny” je priamou odpoveďou na tieto potreby učiteľov a učiteliek. Ponúka konkrétne, overené nástroje a návody, ktoré uľahčujú spoluprácu, nastavovanie hraníc, pokojné zvládanie konfliktných situácií a zmysluplné zapájanie rodičov do školského života, čím podporujú duševnú pohodu učiteľov i žiakov. Príručka tiež priamo reaguje na najčastejšie otázky z praxe a ukazuje, že rodičov je možné zapojiť na rôznych úrovniach – od jednoduchých, až po hlbšie formy spolupráce a spolurozhodovania. 

Ďalšie informácie nájdete na našej webovej stránke: https://www.minedu.sk/spolupraca-skoly-a-rodiny/  

Príručky na hodiny pre podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede 

Pre školy, ktoré chcú prehĺbiť budovanie sociálnej a emocionálnej gramotnosti u žiakov a žiačok, zlepšiť ich duševnú pohodu, podporiť kvalitné a láskavé vzťahy, prispieť k pozitívnej klíme v triede a pôsobiť preventívne voči šikanovaniu a agresii, ministerstvo pripravilo tri príručky pre vekové skupiny 6–10, 11–13 a 14–18 rokov. 

Príručky sú kompatibilné s novým Štátnym vzdelávacím programom a prispôsobené vývinovým potrebám. Ponúkajú overené aktivity, ktoré sú vekovo primerané, zrozumiteľné a zmysluplné. Každá príručka obsahuje 33 plánov hodín alebo aktivít rozdelených do tematických celkov na celý školský rok. Počiatočné hodiny sa venujú najmä práci s emóciami, ktorá predchádza sociálnym zručnostiam. Ďalšie hodiny pomáhajú budovať láskavé vzťahy a následne aj psychickú odolnosť žiakov a žiačok. Hodiny sú účinnejšie, ak sa realizujú postupne a pravidelne, preto sa odporúča zaradiť ich do vyučovania 1x týždenne.

O tom, ako začleniť hodiny do vyučovania, nájdete viac informácií na odkaze: https://www.minedu.sk/moznosti-realizacie-hodin-pre-podporu-dusevnej-pohody-a-bezpecneho-prostredia-v-triede/.

Aktivity sú vo všetkých troch príručkách rozdelené do nasledovných tematických oblastí: 

  • Hodiny na úvod školského roka a stanovenie pravidiel 
  • Hodiny na zdravú prácu s emóciami 
  • Hodiny na láskavé vzťahy 
  • Hodiny na špecifické potreby triedy 
  • Hodiny na podporu odolnosti a duševnej pohody 

Príručky pre podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede tematicky nadväzujú na príručku pre ranné kruhy. Ranné kruhy slúžia najmä na každodenné naladenie, budovanie bezpečnej atmosféry a podporu pohody v triede. Hodiny pre podporu duševnej pohody a bezpečného prostredia v triede ponúkajú priestor využiť vybudované bezpečie triedy na hlbšiu a systematickú prácu pri rozvoji sociálnej a emocionálnej gramotnosti žiakov a žiačok. Umožňujú venovať sa témam dôkladnejšie, vrátane tých, ktoré sú náročnejšie na prácu s emóciami alebo vyžadujú viac času a priestoru.   

Viac informácií sa dočítate na našej webovej stránke: https://www.minedu.sk/hodiny-pre-podporu-dusevnej-pohody-a-bezpecneho-prostredia-v-triede/  


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky