Navigácia

Digitálny wellbeing

Digitálny wellbeing 4

Digitálny wellbeing – nevyhnutná súčasť moderného vzdelávania 

V súčasnej digitálnej dobe sú technológie neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho procesu i každodenného života. Digitálny wellbeing predstavuje schopnosť efektívne a zdravo využívať digitálne nástroje tak, aby podporovali duševné a fyzické zdravie, sociálne vzťahy a celkovú kvalitu života. Zahŕňa vyvážený prístup k technológiám, ktorý umožňuje predchádzať negatívnym dôsledkom nadmerného digitálneho zaťaženia. 

Prečo je dôležité venovať sa digitálnemu wellbeingu? 

Neprimerané alebo nekontrolované používanie digitálnych technológií môže viesť k psychickej únave, zhoršenej koncentrácii, stresu či narušeniu sociálnych interakcií. Naopak, uvedomelé a zodpovedné digitálne návyky prispievajú k rozvoju kritického myslenia, emocionálnej pohody a efektívneho vzdelávacieho prostredia. 

Táto stránka poskytuje odborné odporúčania, nástroje a praktické postupy na podporu digitálneho wellbeingu vo vzdelávaní. Je určená pedagógom, rodičom i žiakom s cieľom vytvárať bezpečné, zdravé a vyvážené digitálne prostredie pre všetkých účastníkov vzdelávacieho procesu. 

Digitálny wellbeing – môžeme chápať ako umenie využívať digitálne technológie zodpovedne, bezpečne a tak, aby podporovali naše celkové zdravie: 

  • vo fyzickej oblasti 
  • v kognitívnej oblasti 
  • v emocionálnej oblasti
  • v sociálnej oblasti 

Rôzne materiály k digitálnemu wellbeingu

1. Vzdelávacie zdroje a webináre od VÚDPaP 

2. Európske dokumenty a odporúčania 

3. Výskumy a odborné správy

  • Výskum IB: Podpora wellbeing študentov v digitálnom vzdelávacom prostredí (2021) Supporting student well-being in a digital learning environment (2021) - International Baccalaureate® - Štúdia o tom, ako digitálne prostredie ovplyvňuje psychickú pohodu študentov.
  • ALL DIGITAL: Správa o digitálnom wellbeingu (2023) 20.12.2023-Digital-Well-Being-Report.pdf - Analýza výziev a riešení pre zvyšovanie digitálneho wellbeing v rôznych kontextoch.
  • Developing an Indicator Framework for Digital Wellbeing: Perspectives from Digital Citizenship (2021) CTIC-WP-01(2021).pdf - Pracovný dokument z National University of Singapore (NUS) navrhuje rámec indikátorov pre hodnotenie digitálneho wellbeingu z pohľadu digitálneho občianstva. Identifikuje deväť kľúčových oblastí, ako sú digitálna bezpečnosť, emocionálna inteligencia, kreativita či občianska angažovanosť, a porovnáva ich s existujúcimi medzinárodnými rámcami ako DigComp 2.0 či OECD. Cieľom je vytvoriť komplexný nástroj na meranie kvality života v digitálnom prostredí.

 

 

 

 

Skočiť na začiatok stránky