Digitálny wellbeing
Digitálny wellbeing – nevyhnutná súčasť moderného vzdelávania
V súčasnej digitálnej dobe sú technológie neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho procesu i každodenného života. Digitálny wellbeing predstavuje schopnosť efektívne a zdravo využívať digitálne nástroje tak, aby podporovali duševné a fyzické zdravie, sociálne vzťahy a celkovú kvalitu života. Zahŕňa vyvážený prístup k technológiám, ktorý umožňuje predchádzať negatívnym dôsledkom nadmerného digitálneho zaťaženia.
Prečo je dôležité venovať sa digitálnemu wellbeingu?
Neprimerané alebo nekontrolované používanie digitálnych technológií môže viesť k psychickej únave, zhoršenej koncentrácii, stresu či narušeniu sociálnych interakcií. Naopak, uvedomelé a zodpovedné digitálne návyky prispievajú k rozvoju kritického myslenia, emocionálnej pohody a efektívneho vzdelávacieho prostredia.
Táto stránka poskytuje odborné odporúčania, nástroje a praktické postupy na podporu digitálneho wellbeingu vo vzdelávaní. Je určená pedagógom, rodičom i žiakom s cieľom vytvárať bezpečné, zdravé a vyvážené digitálne prostredie pre všetkých účastníkov vzdelávacieho procesu.
Digitálny wellbeing – môžeme chápať ako umenie využívať digitálne technológie zodpovedne, bezpečne a tak, aby podporovali naše celkové zdravie:
- vo fyzickej oblasti
- v kognitívnej oblasti
- v emocionálnej oblasti
- v sociálnej oblasti
Rôzne materiály k digitálnemu wellbeingu
1. Vzdelávacie zdroje a webináre od VÚDPaP
- Webinár Digitálny wellbeing vo vzdelávaní - predstavuje, ako rozvíjať digitálny wellbeing žiakov a pedagógov v školskom prostredí.
- Podcast: Digitálny wellbeing – ako nastaviť zdravé hranice pri používaní technológií - praktické rady pre rodičov a učiteľov na vyvážené využívanie technológií.
2. Európske dokumenty a odporúčania
- Odporúčanie Rady EÚ k digitálnemu vzdelávaniu a wellbeingu C_2022469EN.01001901.xml - európsky rámec pre zvyšovanie kvality digitálneho vzdelávania s dôrazom na wellbeing.
- Tlačová správa: Dôraz EÚ na wellbeing v digitálnom vzdelávaní EÚ vyzdvihla význam pocitu pohody v rámci digitálneho vzdelávania - Consilium - Zhrnutie politických priorít EÚ v oblasti digitálneho wellbeing v školách.
3. Výskumy a odborné správy
- Výskum IB: Podpora wellbeing študentov v digitálnom vzdelávacom prostredí (2021) Supporting student well-being in a digital learning environment (2021) - International Baccalaureate® - Štúdia o tom, ako digitálne prostredie ovplyvňuje psychickú pohodu študentov.
- ALL DIGITAL: Správa o digitálnom wellbeingu (2023) 20.12.2023-Digital-Well-Being-Report.pdf - Analýza výziev a riešení pre zvyšovanie digitálneho wellbeing v rôznych kontextoch.
- Developing an Indicator Framework for Digital Wellbeing: Perspectives from Digital Citizenship (2021) CTIC-WP-01(2021).pdf - Pracovný dokument z National University of Singapore (NUS) navrhuje rámec indikátorov pre hodnotenie digitálneho wellbeingu z pohľadu digitálneho občianstva. Identifikuje deväť kľúčových oblastí, ako sú digitálna bezpečnosť, emocionálna inteligencia, kreativita či občianska angažovanosť, a porovnáva ich s existujúcimi medzinárodnými rámcami ako DigComp 2.0 či OECD. Cieľom je vytvoriť komplexný nástroj na meranie kvality života v digitálnom prostredí.