Odbornosť vyučovania
Odbornosť vyučovania na školách
Údaje o odbornosti vyučovania sa od septembra 2021 zbierajú v Rezortnom informačnom systéme (RIS) Ministerstva školstva jedenkrát ročne ako súčasť údajov o vyučovacom procese.
Inštitút vzdelávacej politiky pripravil na základe údajov k 15.9.2022 interaktívnu aplikáciu.
IVP každoročne zverejňuje agregované údaje v tabuľkovej podobe na webe Ministerstva školstva.
Viac informácií a interpretáciu údajov o odbornosti vyučovania nájdete v komentári IVP, prípadne v blogu IVP.
Definícia a metodika k odbornosti vyučovania
Predmet sa považuje za odborne odučený, ak učiteľ spĺňa kvalifikačný predpoklad na vyučovanie príslušného predmetu, t.j. získal požadovaný stupeň vzdelania a zároveň je to jeho aprobačný predmet alebo predmet študijného odboru, v ktorom získal vzdelanie.
Splnenie kvalifikačných predpokladov na vyučovanie príslušného predmetu (t.j. odbornosť) sa posudzujú v súlade s vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov (PZ) a odborných zamestnancov (OZ). V čase zberu v septembri 2021 a 2022 bola odbornosť posudzovaná na základe vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 1/2020.
Priemernú odbornosť vyučovania počítame ako podiel odborne vyučovaných hodín a všetkých vyučovacích hodín v danej kategórii (napr. v danom stupni štúdia, v okrese, v kraji, v predmete). Prístup s použitím počtu hodín (na rozdiel od počtu vyučujúcich) poskytuje presnejší pohľad na mieru odbornosti vyučovania na školách, nakoľko dáva inú váhu situácii, či daný učiteľ učí neodborne napr. 1 hodinu alebo 10 hodín za týždeň.
Spracovanie údajov
Do úvahy berieme všetkých zamestnancov školy , ktorí majú podľa údajov z RIS k 15.9.2022 aktívny pracovný pomer (tzn. nie sú k tomuto dňu dlhodobo neprítomní) a ktorí majú vyplnené údaje o vyučovacom procese. Z dát vylučujeme PZ s kategóriou pedagogický asistent, lebo nevieme jednoznačne rozlíšiť, či pôsobí na vyučovaní ako asistent alebo ako učiteľ. Usudzujeme, že do veľkej miery ide o prvú možnosť. Pre účely týchto štatistík preto pedagogických asistentov nepovažujeme za samostatných vyučujúcich.
Do štatistík nezahŕňame ani vyučujúcich predmetu „výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom klube detí (ŠKD), školskom internáte (ŠI/ŠIŠŠ) alebo centre voľného času (CVČ)“. Avšak, pedagogický zamestnanec s kategóriou vychovávateľ, ktorý podľa údajov v RIS vyučuje iný predmet ako „výchovno-vzdelávacia činnosť v ŠKD, ŠI/ŠIŠŠ alebo CVČ“ je považovaný za vyučujúceho a je ponechaný v analyzovanej vzorke (prevažne ide o vyučovanie predmetov výtvarná, hudobná a telesná výchova, ale aj pracovné vyučovanie, etika, predmety vytvorené školou a iné).
Kontaktná osoba: Ivana Janotíková (ivana.janotikova@minedu.sk)