12.09.2024 - Nový projekt ministerstva školstva posilní využívanie dát pri tvorbe politík
Ministerstvo školstva spúšťa nový národný projekt Podpora tvorby vzdelávacích politík založených na dôkazoch pre obdobie 2024 - 2029. Jeho cieľom je pripraviť kvalitný zber dát, ktoré poslúžia na analýzu dôležitých oblastí rezortu. Celková výška finančných prostriedkov je 2,4 milióna eur (z toho 956 000 eur je zdroj EÚ). Projekt realizuje Inštitút vzdelávacej politiky (IVP).
Projekt Podpora tvorby vzdelávacích politík založených na dôkazoch prichádza v čase, keď je potrebné posilniť strategické riadenie vzdelávania na Slovensku a podložiť legislatívne zmeny kvalitnými analýzami, ktorým predchádza zber dát.
„V čase, keď sa na ministerstvách rušia oddelenia analýz, ministerstvo školstva ide opačným smerom. Ak chceme robiť systematické zmeny, ktoré budú mať vplyv na budúcnosť vzdelávania, nemôžeme sa rozhodovať na základe pocitov alebo neúplných informácií. Potrebujeme kvalitné analýzy, o ktoré sa budeme môcť oprieť a diskusiu na základe dát,“ povedal minister Tomáš Drucker.
Aktuálne na Slovensku chýba dlhodobá stratégia pre hodnotenie vzdelávacích politík. Mnohé opatrenia financované z národných a európskych zdrojov sa zameriavajú predovšetkým na dosiahnutie konkrétnych výstupov bez toho, aby sa dostatočne vyhodnotil ich vplyv na kvalitu vzdelávania. Aby sa vzdelávacie politiky mohli efektívne prispôsobiť aktuálnym potrebám, je potrebný systematický zber spätnej väzby.
V rámci národného projektu bude vypracovaný plán hodnotenia pre materské, základné a stredné školy. To znamená, že sa vyberú konkrétne oblasti, z ktorých sa začne systematický zber dát a ktoré sa následne budú analyzovať. Projekt sa zameria na hodnotenie strategicky dôležitých oblastí vo vzdelávaní, vybraných opatrení v Pláne obnovy a odolnosti SR, či Programe Slovensko.
Národný projekt využije rôzne metódy hodnotenia, vrátane behaviorálnych experimentov, ktoré umožnia otestovať vplyv rôznych opatrení priamo v teréne. Tým budú garantované pravidelné prieskumy, ktoré poskytnú spätnú väzbu od pedagogických, odborných zamestnancov, žiakov, študentov a ďalších aktérov vo vzdelávacom systéme.
Aktivity projektu zahŕňajú aj medzinárodnú spoluprácu a výmenu vedomostí a dobrej praxe so zahraničím. Analytici IVP si budú vymieňať vedomosti a skúsenosti so zahraničnými expertami z členských štátov EÚ a medzinárodných organizácií formou workshopov, školení alebo krátkodobých stáží.
Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) má ako analytický útvar ministerstva školstva jedinečné postavenie v procese tvorby vzdelávacích politík. Svojimi skúsenosťami a odbornými znalosťami podporuje tvorbu politík založených na dôkazoch medzi štátnymi úradníkmi, ale aj spoluprácu s akademickým sektorom. Odborná expertíza IVP je posilňovaná aktivitami vyplývajúcimi z členstiev v niekoľkých riadiacich, výskumných a poradných orgánoch OECD a Európskej komisie.