Navigácia

Zvolen

Vo Zvolene spoločne hľadajú cesty, ako prepájať školy, rodičov a komunitu – metóda World Café priniesla konkrétne nápady pre inklúzívne školské prostredie

world cafe_zvolen (1)

Tvorba stratégie pre inkluzívny rozvoj vzdelávacieho prostredia vo Zvolene dostáva jasnejšie kontúry. Na pracovnom stretnutí lokálnej pracovnej skupiny sa stretli zástupcovia mesta, riaditelia a pedagogickí a odborní zamestnanci zapojených škôl a zamestnankyne národného projektu Príležitosť pre všetkých.

Cieľ bol jednoznačný – spoločne posilniť dopad aktivít, ktoré sa v zapojených lokalitách Banskobystrického kraja od začiatku školského roka 2025/2026 realizujú.

Tento typ stretnutí je neoddeliteľnou súčasťou overovania nástrojov podporujúcich odstraňovanie bariér vo vzdelávaní a zlepšovaní spolupráce medzi školou, rodinou a komunitou. Lokálne pracovné skupiny zohrávajú zásadnú úlohu, pretože vlievajú stratégiám konkrétnu podobu a prepájajú školy, samosprávu, komunitných aktérov a odborníkov. Lokálny projektový tím pritom prináša metodickú podporu, príklady dobrej praxe, nástroje efektívneho plánovania a pomáha udržiavať spoločnú víziu.

World café – priestor, kde sa nápady menia na konkrétne postupy
Práve v tomto kontexte nadviazala metóda world café na potreby skupiny. Ako štruktúrovaná forma diskusie umožnila spojiť rôzne pohľady pri plánovaní jedného z kľúčových prvkov inkluzívnych školských aktivít: účinnej spolupráce s rodičmi žiakov z marginalizovaných rómskych komunít.

V bezpečnej a otvorenej atmosfére vznikali návrhy priamo reagujúce na realitu Zvolena, ale aj partnerských lokalít Lučenec a Detva, ktoré v tejto fáze projektu prechádzajú rovnakým procesom.

world cafe_zvolen (2)

Čo sa podarilo – malé kroky, veľké posuny
V teréne často rozhodujú drobné kroky, ktoré prinášajú veľké posuny, ako je zmena myslenia, odvaha pomenovať problémy a vôľa hľadať riešenia. Toto stretnutie ukázalo, že aj zložité témy sa dajú uchopiť prakticky a tvorivo. Účastníci vyzdvihli najmä:

1. transformáciu frustrácie na hľadanie možností – namiesto „nedá sa“ vznikali „poďme skúsiť takto“,
2. aktívne zapojenie vedenia škôl a mesta – problémy sa pretavili do konkrétnych, realizovateľných krokov,
3. prínos skúseností každého účastníka – každý vstup mal hodnotu a posúval diskusiu dopredu,
4. zameranie sa na malé, reálne kroky – nie na dokonalosť, ale na uskutočniteľné postupy zamerané na pomoc žiakom,
5. jasný model plánovania – od pomenovania problému k aktivitám, zdrojom, zodpovednosti a priebežnému hodnoteniu,
6. atmosféru, ktorá podporovala kreativitu – diskusia sa napokon nedala zastaviť a účastníci si vypýtali pokračovanie.

Od plánovania k pomoci konkrétnym rodinám
Záver stretnutia ukázal, ako môže spoločný dialóg meniť perspektívu. Diskusia sa prirodzene posunula od metodiky až ku konkrétnym príbehom rodín. Odborní pracovníci mesta priniesli informácie z terénu, školy pridávali návrhy ako pracovať s rodičmi a ako budovať vzájomnú dôveru.

Vznikol pritom prehľadný postup, ktorý školy označili za praktický návod pre prácu s rodičmi:

  • prvé kontakty vo vlastnom prostredí rodiny,
  • individuálne pozvania na hodiny a následná reflexia so sociálnym pedagógom či psychológom,
  • sledovanie doučovania s diskusiou o tom, akú podporu rodič potrebuje,
  • skupinové vzdelávacie stretnutia pre rodičov,
  • výber aktívnych rodičov a ich zapájanie do podpory ďalších rodín,
  • smerovanie rodičov MRK k účasti v štruktúrach školy – od rodičovskej rady až po žiacky parlament.

Ukázalo sa, že spoločnými krokmi sa dá budovať nielen spolupráca, ale aj dôvera medzi školou, rodičmi a komunitou.

Skočiť na začiatok stránky