Navigácia

UNESCO Digital Learning Week: Slovensko chce byť lídrom v etickej integrácii AI do vzdelávania

Umelá inteligencia a budúcnosť vzdelávania boli témami ministerského okrúhleho stola v rámci podujatia UNESCO Digital Learning Week 2025 v Paríži, ktorého sa zúčastnil aj minister školstva Tomáš Drucker. Ministri školstva a zástupcovia vlád z viac ako 20 krajín spolu s expertmi a partnermi OSN diskutovali o aktuálnych výzvach a strategických prístupoch k zodpovednej integrácii AI do vzdelávania.

„Je symbolické, že tento týždeň Slovensko spustí svoj Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku. Nehovoríme o budúcnosti, ktorá raz príde. Hovoríme o realite, ktorá je tu už dnes,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.

Výskum AI Kompas 2025 ukázal, že na Slovensku 70 % žiakov už používa AI pri školských úlohách. V skutočnosti 8 z 10 detí a mladých ľudí do 18 rokov je aktívnymi používateľmi umelej inteligencie. Na druhej strane – iba asi štvrtina učiteľov využíva AI ako pomocníka pri vyučovaní.

„Je to významný rozdiel. Preto musíme konať rýchlo, zodpovedne a opatrne. Uvedomujeme si, že AI môže prehlbovať nerovnosti, ohroziť súkromie alebo posilniť predsudky. Preto sú našimi základnými princípmi bezpečnosť, spravodlivosť a rešpektovanie ľudskej autonómie“ zdôraznil T. Drucker.

Najväčšia podpora rezortu bude smerovať k učiteľom. Od školského roku 2026-2027 budú základné a stredné školy učiť žiakov o AI. Plán počíta so vzdelávaním pedagógov a posilnením úlohy digitálnych koordinátorov na školách. Budúci učitelia sú už dnes podporovaní štipendiami a vo vysokom školstve vzniknú v rokoch 2026 – 2029 centrá excelentnosti pre AI, ktoré prepoja univerzity s výskumom a priemyslom.

Našim cieľom je, aby mal každý slovenský žiak od roku 2026 základné poznatky o umelej inteligencii, každý učiteľ sa cítil istý pri jej zodpovednom využívaní a aby celý vzdelávací systém využíval dôveryhodné, transparentné a bezpečné nástroje AI. Slovensko nechce len pasívne prijímať nové technológie. Chceme prispievať – v rámci UNESCO, Európskej únie aj globálne – ako krajina, ktorá patrí medzi lídrov v etickom a inkluzívnom využívaní umelej inteligencie vo vzdelávaní,“ dodal minister školstva.


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky