Terňa
Žiaci z Malého Slivníka sa po mesiacoch dištančného vzdelávania presúvajú do škôl v Prešove. Ministerstvo školstva vyzdvihuje pokrok v riešení situácie
Od 3. novembra 2025 začína 36 žiakov a žiačok 2. stupňa z obce Malý Slivník pravidelne navštevovať päť základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Prešov. Ide o zásadný posun v riešení krízovej situácie, ktorá vznikla na začiatku školského roka a ktorá mala priamy vplyv na vzdelávanie detí aj fungovanie škôl v lokalitách Terňa & Malý Slivník. Národný projekt Príležitosť pre všetkých bol od prvých dní súčasťou koordinácie a riešení, ktoré napokon umožnili bezpečný a udržateľný presun žiakov do spádových škôl v Prešove.
Dištančné vzdelávanie ako núdzový režim
Od 1. septembra 2025 boli žiaci 2. stupňa z Malého Slivníka dočasne vzdelávaní dištančnou formou. Škola v Terni nemala kapacitu zabezpečiť prezenčnú výučbu a zároveň by musela prejsť na dvojzmennú prevádzku.
Národný projekt Príležitosť pre všetkých okamžite podporil vznik systému pomoci pre deti, ktoré sa učili na diaľku. V spolupráci so základnou školou a komunitným centrom v Malom Slivníku boli dvakrát týždenne organizované podporné stretnutia s pedagogickými asistentmi, pričom dvaja asistenti boli financovaní priamo z projektu. Jedna z asistentiek pochádza priamo z rómskej komunity, čo významne prispelo k dôvere rodičov a udržaniu kontaktu detí so školou.
Komplikácie s prihláškami a napätá situácia v okolí
Aj napriek rozhodnutiu Regionálneho úradu školskej správy v Prešove, ktorý určil spádový obvod pre 2. stupeň v Prešove, rodičia podali hromadne prihlášky do ZŠ Tulčík – celkovo 41 prihlášok. Riaditeľ ZŠ Tulčík ich zamietol s odôvodnením, že Malý Slivník nepatrí do spoločného obvodu Tulčík – Demjata – Záhradné, a zároveň potvrdil rešpektovanie rozhodnutia RÚŠS. Po doručení zamietavých rozhodnutí rodičia podávali odvolania – celkovo 36, ďalších 5 bolo v príprave.
Počas septembra prebiehalo viacero rokovaní medzi samosprávami, RÚŠS, terénnymi pracovníkmi a zástupcami ministerstva. Situáciu osobne riešil aj minister školstva spolu so splnomocnencom vlády SR pre rómske komunity.
Kľúčová prekážka – doprava do Prešova
Najväčšou praktickou prekážkou bol spôsob, ako bezpečne a finančne udržateľne zabezpečiť každodennú dopravu detí do prešovských škôl. Mesto Prešov, NP PPV, RÚŠS a samosprávy riešili možnosti financovania cez dohodovacie konanie podľa zákona o financovaní škôl. Vďaka tejto koordinácii sa podarilo zabezpečiť:
- osobitný školský autobusový spoj prostredníctvom SAD Prešov,
- päť sprevádzajúcich osôb z miestnej komunity, zamestnaných cez projekt úradu práce „Prax pre mladých“,
- ranné aj popoludňajšie sprevádzanie detí a ich odovzdávanie povereným osobám pri školách,
- evidenciu dochádzky už v autobuse.
Mesto Prešov je objednávateľom dopravy, ktorej financovanie bolo zabezpečené prostredníctvom, dohodovacieho konania. Doprava je tak zabezpečená v bezpečnom, kontrolovanom režime.
Desegregačný dopad – prelomový krok pre región
Ministerstvo školstva považuje riešenie za významný posun. Po rokoch, keď boli deti z Malého Slivníka fyzicky sústredené v jednej škole v Terni, dochádza k reálnemu desegregačnému kroku – rozdeleniu žiakov medzi viaceré školy, do prostredia s rozmanitejšou skladbou žiakov.
Deti začali navštevovať päť základných škôl v Prešove. Od 3. novembra tak končí núdzový režim dištančného vzdelávania a začína riadna prezenčná dochádzka.
Ministerstvo tento postup víta: „Prijaté riešenie má výrazný desegregačný rozmer a predstavuje dôležitý krok k postupnému odstraňovaniu segregácie žiakov na ZŠ Terňa. Je dôležité, že sa podarilo dosiahnuť riešenie, ktoré je v súlade so zákonom, potrebami detí aj dlhodobým cieľom inkluzívneho vzdelávania,“ uviedlo ministerstvo.
Pokračujúce monitorovanie a podpora v teréne
Národný projekt Príležitosť pre všetkých bude situáciu naďalej sledovať prostredníctvom svojich koordinátorov. Priebežné monitorovanie bude vyhodnocovať dochádzku, pokroky vo vzdelávaní, prípadné konfliktné situácie a spoluprácu s rodinami.