Navigácia

T. Drucker: Mladí ľudia potrebujú oporu skôr, než ich oslovia extrémy

Radikalizácia mladých ľudí a nárast extrémistických prejavov sú spoločenskou hrozbou, ktorá ovplyvní bezpečie, demokraciu a súdržnosť krajiny. S cieľom zintenzívniť a prepájať spoluprácu v tejto oblasti na nadrezortnej úrovni sa stretli na ministerstve školstva predstavitelia rezortov školstva, vnútra, zdravotníctva, sociálnej oblasti, spravodlivosti a bezpečnostných zložiek, ale aj samosprávy a neziskového sektora.

Dáta zo škôl ukazujú na rastúci výskyt úzkostí, predsudkov a extrémnych postojov. Každý rezort sa tejto téme čiastkovo venuje. „Dnes sme sa stretli ako ľudia, ktorí nesú zodpovednosť nielen za školy, ale za budúcnosť našej spoločnosti. Vidíme realitu  v školách, doma aj v online priestore – a nemôžeme sa tváriť, že sa nás to netýka, povedal minister školstva Tomáš Drucker.

Radikalizácia môže viesť k násiliu, sebapoškodzovaniu či útokom na iných. U adolescentov môže byť súčasťou vývinového obdobia, no vplyvom online prostredia, globálnych kríz a nedostatočnej podpory duševného zdravia sa z nej stáva nebezpečný trend. „Nevnímame mladých ľudí ako problém, no nesmieme ich nechať bez pomoci. Potrebujú oporu skôr,  než ich oslovia extrémy,“ doplnil T. Drucker.

Predstavitelia jednotlivých rezortov a organizácií sa zhodli, že ak chceme zdravú spoločnosť, je nevyhnutné konať spolu. Dohodli sa na potrebe vytvoriť Národného koordinátora prevencie radikalizácie s jasným legislatívnym mandátom, ktorý zabezpečí prepojenie školstva, vnútra, zdravotníctva, sociálnej oblasti, justície i Policajného zboru.

Všetci zodpovední aktéri máme povinnosť chrániť naše deti a bojovať s takými nebezpečnými trendami, ako je radikalizácia, drogy na školách, kyberšikana a ďalšie. Je nevyhnutné, aby do boja s radikalizáciou boli zapojené všetky sektory, nie je to len o bezpečnom školskom prostredí. Kľúčovú časť úsilia musíme venovať prevencii a proaktívnym aktivitám,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Začiatkom novembra rezort vnútra v spolupráci s ministerstvom školstva odštartoval novú kampaň Prelom ticho – Bezpečne na školách, ktorej cieľom je podporiť bezpečné a otvorené prostredie na školách.

„Každý rezort robí v tejto oblasti veľa, no dnes sme sa zhodli, že kľúčová je koordinácia. Prevencia musí stáť na spoločnom, nadrezortnom postupe. Potrebujeme niekoho, kto bude z centrálnej úrovne jednotlivé aktivity prepájať tak, aby sa efektívne využili všetky naše nástroje a aby sme radikalizácii detí dokázali predchádzať,“ uviedol minister spravodlivosti Boris Susko.

Rovnako je nevyhnutné prepojenie psychológov, sociálnych pracovníkov, škôl, zdravotníckych služieb a samospráv. Riešením by mohol byť vznik malých, dôverných SOS skupín na krajskej úrovni, ktoré by mali jasne definované kompetencie, možnosť pracovať s rizikovými jednotlivcami a koordinovať intervencie. Pilotné fungovanie už prebieha v Banskobystrickom kraji.

Dáta Inštitútu zdravotníckych analýz a NCZI ukazujú výrazný nárast pokusov o samovraždu u mladých ľudí. Preto je potrebné posilniť pedopsychiatriu, terénne služby, školskú psychológiu a dostupnosť anonymnej pomoci. Kľúčová je kontinuita starostlivosti, aby deti po kríze nezostávali bez podpory.

Pri nastavovaní systému prevencie môžu byť inšpiráciou fungujúce európske modely – nemecký KONEX, dánsky InfoHouse systém či britský model PREVENT. Spája ich multidisciplinárny prístup, individuálna práca s rizikovými osobami, silná spolupráca medzi rezortmi a dôraz na včasné zachytenie rizík.

Ministerstvo školstva považuje oblasť duševného zdravia detí a mladých ľudí za prioritu a v posledných dvoch rokoch prijal rozsiahle opatrenia týkajúce sa systematickej ochrany duševného zdravia a prevencie. Vzdeláva pedagógov a odborníkov v oblasti prevencie, bezpečného prostredia a krízového manažmentu.

Rezort školstva spustil prvú národnú databázu preventívnych programov a pripravil praktický manuál na systematické plánovanie prevencie na školách. Vydal praktickú príručku pre ranné kruhy, i nadväzujúce príručky pre podporu duševnej pohody s 45-minútovými aktivitami, ktoré u žiakov rozvíjajú sociálnu a emocionálnu gramotnosť.  

Od februára 2025 platí nová smernica k prevencii a riešenia šikanovania, zverejnená je aj metodická príručka k spolupráci školy a rodiny s dôrazom na duševné zdravie žiakov. Nová legislatíva zároveň po prvýkrát posilňuje ochranu učiteľov, odborníkov aj žiakov a stanovuje jasnejšie pravidlá pri riešení závažných prejavov rizikového správania.

Ministerstvo od roku 2024 prijalo viacero  systémových opatrení a bude v nich pokračovať – tak, aby mala každá škola dostupnú odbornú pomoc a aby bolo duševné zdravie detí chránené odborne, koordinovane a dlhodobo.

 


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky