Stanovisko ministerstva školstva k zavádzajúcim tvrdeniam asociácie súkromných škôl ohľadom financovania škôl
Ministerstvo školstva pokračuje v strategickej reforme systému školstva na Slovensku. Slovensko má stovky škôl, ktoré sú malé, drahé a neefektívne. Národná rada Slovenskej republiky v októbri 2025 schválila balík siedmich zákonov v oblasti vzdelávania, ktoré obsahujú rozsiahle kroky smerujúce ku skvalitneniu školstva na Slovensku. Ich implementácia nás čaká postupne, medzi rokmi 2026 a 2031. V súčasnosti sa postupne upravujú aj metodiky, usmernenia a vyhlášky potrebné k praktickému vykonaniu legislatívnych zmien.
V nedávnom vyjadrení Asociácia súkromných škôl a školských zariadení (ASŠŠZ) spochybňuje tento proces použitím nepresných, zavádzajúcich a v niektorých častiach priamo nepravdivých argumentov ohľadom zmien vo forme financovania menších škôl. Na osobnom stretnutí pred dvoma týždňami sprístupnilo ministerstvo reprezentantom asociácie fakty a argumenty ohľadom aktuálnych procesov. No zástupcovia asociácie s týmito faktami nepracujú.
Asociácia súkromných škôl a školských zariadení kritizuje aktuálne nariadenie, pritom zmena veľkostného koeficientu, teda formy financovania menších škôl, sa nachádza v zákone, ktorý bol schválený už v októbri. Ministerstvo so zástupcami asociácie veľmi intenzívne rokovalo od augusta, no za mesiace tvrdých rokovaní asociácia nikdy nenamietala riešenie navrhnuté ministerstvom. Analogicky s aktuálnou situáciu, sústredili sa na alternatívne fakty namiesto hľadania riešenia reálne nastolených otázok.
Na základe požiadavky Ministerstva financií SR a Útvaru hodnoty za peniaze sa zo systému vyradzuje veľkostný koeficient pre tie školy, ktoré pracujú v lokalitách, kde je dostatočný počet detí na prevádzkovanie plne organizovaných škôl. Neexistuje dôvod dotovať školu, ktorá funguje v meste paralelne vedľa inej len preto, že je menšia. Ministerstvo plánuje nahradiť túto pasívnu formu veľkostnej podpory osobitnou podporou formou dohodovacieho konania. Zástupcovia asociácie sú o tom informovaní.
Pre ostatné malé školy, ktoré pracujú v malých obciach bez alternatívy, teda v prostredí, kde malý počet detí nespôsobuje primárne roztrieštenosť škôl, sa veľkostný koeficient postupne nahrádza, a to do roku 2030 formou tzv. racionalizačných opatrení. Tento proces vyradenia veľkostného koeficientu sa začína už od roku 2026 jeho znížením a nahradením osobitnou podporou. Je to tento fakt, ktorý je ukotvený do nariadenia vlády, ktoré teraz (z iného dôvodu, čo nič nemá s týmto nariadením) kritizuje ASŠŠZ.
Napriek zavádzajúcemu tvrdeniu, že toto opatrenie je zamerané na cirkevné a súkromné školy, neexistuje žiadny zákonný rozdiel medzi týmito školami a verejnými školami v oblasti veľkostného koeficientu. Preto je takéto tvrdenie jednoducho nesprávne.
Ministerstvo školstva vníma, že postupné vyradenie a nahradenie veľkostného koeficientu nie je jednoduchý proces. Preto na zmienenom osobnom rokovaní ministerstvo predstavilo asociácii možnosť podpísania spoločného memoranda. To by ukotvilo garanciu pre málotriedky, že ich financovanie bude v roku 2026 primerané tomu, čo dostávali v roku 2025. Podmienkou je vyplnenie dotazníka o dlhodobom smerovaní školy. Signatári memoranda sa navyše stanú partnermi v rámci pracovnej skupiny, ktorá vypracuje dlhodobý systém kompenzačného financovania malých škôl formou racionalizačných opatrení.
Cieľom tohto opatrenia – tak ako to bolo aj v prípade stredných škôl – nie je finančná konsolidácia, ale skvalitnenie siete škôl na Slovensku. Revízia výdavkov jednoznačne ukázala: Slovensko má mimoriadne veľa takých škôl, ktoré sú malé, drahé a zároveň neefektívne – a ich žiaci dosahujú slabšie výsledky. Takmer štvrtina základných škôl na Slovensku má menej ako 50 žiakov a ich prevádzka je mimoriadne drahá. V aktuálnom systéme platíme viac za to, aby sa deti dostali k nižšej kvalite.
Túto súvislosť nemôžeme tolerovať. Sú krajiny, kde malé školy dosahujú adekvátne, ba priam vynikajúce výsledky (ako napr. Fínsko). Ministerstvo chce v dlhodobom horizonte podporiť fungovanie tých málotriedok, ktoré dosahujú dobré výsledky pri práci so študentami; taktiež tie, ktoré vykazujú osobitosti smerujúce k potrebe fungovania s menším počtom detí (napr. jediná cirkevná či národnostná škola na území, či škola s osobitným vzdelávacím programom). Ostatné málotriedky budú musieť zvážiť zintenzívnenie spolupráce s okolitými školami, vrátane možnosti vytvorenia vzdelávacích klastrov, kde sa môže zdieľať medzi školami personál aj priestory.
Asociácia argumentuje výpadkami 25 - 35 % v prípade základných škôl, čo nie je pravdivé tvrdenie, už aj z dôvodu, že – okrem garancie kompenzácie – sa zvyšujú zdroje aj na normatívne financovanie.
Tvrdenie, že ministerstvo koná v akomsi mimoriadnom procese, tiež nie je pravdivé. Zmena kritizovaná ASŠŠZ bola schválená už v októbri – bez pripomienky z ich strany – pričom nariadenie, ktoré teraz nesprávne kritizujú, sa aktualizuje každý rok a vždy ku koncu roka.
Všetky zainteresované strany, vrátane ASŠŠZ, čakáme pri rokovacom stole v stredu 10. decembra. Namiesto bombastických vyjadrení, mediálnych akcií a protestov na zviditeľnenie organizácií sa však chceme sústrediť na podstatu veci: nájdenie adekvátnej rovnováhy a deeskalácie aktuálneho konfliktu.
V rokovaní s asociáciou o zákonných zmenách medzi augustom a októbrom sme ich opakovane vyzývali, aby si prečítali zákonné podklady a nereagovali na medializované teórie bombastickými vyjadreniami. Ak by tak urobili, dnes by neboli prekvapení niečím, čo bolo nastolené už od augusta. História sa teraz opakuje, a preto opäť vyzývame k tomu, aby ASŠŠZ si čítala to, čo je nastolené, nevyrábala bombastické výstupy pre média, a radšej sa sústredila na fakty. Deti si zaslúžia lepšiu sieť škôl, nie politizovanie a strašenie rodičov.
O celom procese, ako aj o memorande, z ktorého vyplýva záväzok dofinancovať školám chýbajúce zdroje, sme informovali všetkých predstaviteľov súkromných, verejných i cirkevných škôl 20. novembra. Rokovania naďalej prebiehajú.
Facebook Zdieľať