Navigácia

Stanovisko ministerstva školstva k článku v Hlavných správach

Bezpečnosť detí a mladých ľudí v digitálnom priestore je prioritou ministerstva školstva. Patrí k nej aj vzdelávanie o tom, ako rozlíšiť manipulácie a nepravdivé informácie. Žiaľ, je sklamaním, že práve toto prekáža portálom, akým sú Hlavné správy, ktoré aj v tejto téme šíria nepravdivé a manipulatívne informácie.

Ministerstvo školstva sa musí jasne ohradiť  k článku, ktorý tento portál publikoval o príručke „Ako vychovať tínedžerov, ktorí sú v digitálnom svete zdatní a opatrní,“ ktorý je zavádzajúci a vo viacerých tvrdeniach nepravdivý.

Príručka vznikla v rámci programu „Bezpečne a rozumne: Tvoj digitálny život“ pod záštitou vlády Spojeného kráľovstva, v spolupráci s ministerstvom školstva. V prvom rade predmetný pilotný projekt bol realizovaný bez finančnej účasti ministerstva. Podobné projekty bežne prebiehajú aj v iných krajinách EÚ.

Príručka je venovaná digitálnej výchove, rizikám a hrozbám internetu, kritickému hodnoteniu obsahu médií a duševnému zdraviu. Príručka bola určená rodičom a učiteľom ako dobrovoľný podporný materiál. Do projektu sa zapojilo približne 20 škôl z rôznych regiónov Slovenska, jeho výstupom bola aj táto príručka. Súčasťou projektu bolo aj školenie učiteľov a tvorba metodických materiálov. Príručka je verejne dostupná online, podobne ako stovky iných podkladov.

Príručka bola zverejnená aj ako podporný materiál v rámci Európskeho roku vzdelávania v oblasti digitálneho občianstva. Vyhlásili ho ministri členských krajín Rady Európy, aby podporili digitálne zručnosti a povedomie o dôležitosti digitálneho občianstva vo všetkých vekových skupinách. 

Bezpečnosť v online priestore je celosvetový problém. Slovensko ho nerieši izolovane – spolupracujeme s medzinárodnými organizáciami a spojencami, medzi ktorých patrí Rada Európy vrátane Veľkej Británie.

Bezpečnosť detí a mladých ľudí v digitálnom svete je dôležitejšie než záujmy portálov, ktoré celé svoje podnikanie postavili na šírení konšpirácií a nepravdivých informácií. Povinnosťou ministerstva školstva je chrániť žiakov, podporovať učiteľov a pomáhať rodičom, aby sa deti vedeli bezpečne pohybovať v digitálnom priestore.

Túto povinnosť posilňuje novela školského zákona, o ktorej rokuje Národná rada SR. Podľa tohto návrhu patrí medzi ciele vzdelávania záväzok: „rozvíjať digitálne kompetencie vrátane schopnosti bezpečne, kriticky a tvorivo využívať digitálne technológie a nástroje umelej inteligencie, porozumieť ich princípom, možnostiam a obmedzeniam, hodnotiť ich vplyv na jednotlivca a spoločnosť, pracovať s médiami vrátane sociálnych sietí, kriticky myslieť a odolávať nepravdivým, zavádzajúcim a manipulatívnym obsahom vrátane syntetického obsahu vytvoreného umelou inteligenciou.“

Reakcie na nepravdivé tvrdenia v článku Hlavných správ

 Klamstvo: „Štát legitimizuje súkromné a cudzie projekty ako zdroje pravdy.“
 Fakt: Príručka je dobrovoľný materiál. Učitelia a školy nie sú ničím a nikým nútení ju použiť.

 Klamstvo: „Ministerstvo distribuuje príručky bez transparentnosti.“
 Fakt: Ministerstvo príručky nerozposielalo. Sú voľne dostupné na webe.

 Klamstvo: „Cudzia vláda podsúva pod logom ministerstva vlastné metodiky.“
 Fakt: Materiály neboli vytvárané žiadnou cudzou vládou, boli vytvorené v spolupráci medzi školami a organizáciou IREX, ktorú využívajú vo viacerých krajinách a na Slovensku boli adaptované v spolupráci s odborníkmi. Školy sa zapojili dobrovoľne.

 Klamstvo: „Príručka odporúča portály financované cudzou vládou – ide o konflikt záujmov.“
 Fakt:  Príručka nie je súčasťou štátneho vzdelávacieho programu. Podľa zákona majú učitelia úplnú slobodu voľby metodík a zdrojov. Obsah vzdelávania určuje výhradne štátny vzdelávací program, garantovaný ministerstvom. Navyše, spomínané odporúčania sa nachádzajú v príručke pre rodičov, tvrdenia o zasahovaní do  vyučovacieho procesu sú teda absolútne  nepravdivé.

 Klamstvo: „Cudzie mocnosti vstúpili do slovenského vzdelávania.“
 Fakt: Ide o zavádzajúce, jasne nepravdivé tvrdenie. Obsah vzdelávania na Slovensku určuje štátny vzdelávací program podľa zákona. Príručky rôzneho druhu sú doplnkovým materiálom, ktoré učitelia môžu, ale nemusia využiť.


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky