RR Screening
RR Screening slúži ako testovací nástroj na vylúčenie ľahkého mentálneho postihnutia 6 až 10-ročných žiakov a žiačok, ktorí navštevujú školu pre žiakov a žiačky so zdravotným znevýhodneným alebo sú neúspešní v základnej škole. Testovanie neposkytuje údaje o mentálnej úrovni detí (o pásme schopností a formáte váženého skóre) a nedovoľuje potvrdenie mentálneho postihnutia daného dieťaťa. Dáva rodičom šancu zistiť, či ich dieťa dokáže zvládnuť vzdelávanie v bežnej základnej škole a tým získať viac príležitostí do budúcnosti.
RR Screening vznikol v rámci projektu Phare č.103.01 Podpora rómskej menšiny v oblasti vzdelávania. Jeho súčasťou bola úloha „Reintegrácia sociálne znevýhodnených detí zo špeciálnych do štandardných základných škôl” s dvomi aktivitami. Jednou z nich bola rediagnostika žiakov a žiačok v špeciálnom prúde vzdelávania, pre ktorú bol vytvorený RR Screening (1. vydanie 2004, 2.vydanie 2016).
RR Screening vznikal na základe poznatkov z vývinovej psychológie, ktorá sa zaoberá tým, ako rozmýšľajú deti mladšieho školského veku. Takto bolo vytvorených 14 skupín úloh, ktoré sa overovali v predvýskume. Po spracovaní výsledkov a na základe analýzy sa vybralo 5 subtestov, ktoré najlepšie vystihovali deti mladšieho školského veku, a zároveň neboli závislé od ich životných či školských skúseností.
Tieto subtesty sa následne testovali na žiakoch a žiačkach v školách pre deti so zdravotným znevýhodnením a aj v bežných základných školách po celom Slovensku.
Výsledkom bola podrobná analýza a v RR Screeningu tak zostali iba tie úlohy, ktoré spĺňali všetky požadované odborné kritériá – reliabilita, validita a vnútorná konzistencia.
RR Screening tvorí tzv. batéria, ktorá sa skladá z nasledovných 4 subtestov:
-
Praxia – žiak alebo žiačka napodobňuje pohyby, ktoré mu ukazuje testujúci odborník alebo odborníčka. Ak to nezvláda, môže to naznačovať problém vo fungovaní mozgu dieťaťa.
-
Následnosti – zoradenie obrázkov podľa časovo-logickej následnosti.
-
Domino – matematické predstavy.
-
Esperanto – jazykový cit (testované na fiktívnom jazyku).
(Opisy subtestov sú zjednodušené).
Testovanie trvá približne 20 až 30 minút. Žiaci a žiačky pri ňom nemusia hovoriť a zadania sú zrozumiteľné aj pre tie deti, ktoré neovládajú dobre slovenčinu.
Výsledné hodnotenie žiaka a žiačky má podobu dvoch možností:
-
mentálne postihnutie je u dieťaťa vylúčené,
-
mentálne postihnutie nemožno u dieťaťa vylúčiť.