Navigácia

Reakcia ministerstva na zavádzajúce tvrdenia o smernici k prevencii a riešeniu šikanovania

Ministerstvo školstva upozorňuje na dezinformácie a zavádzajúce tvrdenia, ktoré v súvislosti s novou smernicou k prevencii a riešeniu šikanovania zverejnilo občianske združenie Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov.

Rezort školstva tento týždeň predstavil prvú databázu preventívnych programov pre školy a obsah novej smernice k šikanovaniu, ktorá od februára 2025 nahradila starú normu platnú od roka 2018.  Viaceré média v tejto súvislosti zverejnili stanovisko občianskeho združenia Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov, ktoré obsahuje nepravdivé a zavádzajúce tvrdenia. Občianske združenie, ktorého predsedníčkou je bývalá štátna tajomníčka ministerstva školstva za stranu SaS, vzniklo v januári 2025.

Tvrdenie: Vytváranie ďalšej byrokratickej záťaže nie je tým správnym prístupom.

Realita: Nová smernica od februára 2025 nahrádza pôvodnú normu z roku 2018. Existencia smernice, ktorá rieši šikanovanie, teda nie je v slovenskom systéme vzdelávania novinkou ani nepriniesla „ďalšiu záťaž“ v porovnaní s tou predchádzajúcou. Dôvodom zmeny bolo okrem iného to, že rezort školstva roky dostával podnety z praxe, podľa ktorých bola pôvodná smernica neaktuálna, nejednoznačne definovala šikanovanie a neposkytovala školám účinné nástroje.

Smernica spoločne s ďalšími podpornými nástrojmi ponúkla školám návody a postupy, ako predchádzať šikanovaniu či riešiť jeho dôsledky - v súlade s najnovšími poznatkami a dobrou praxou. Označovať to za byrokraciu je absurdné a z pohľadu celospoločenskej potreby prevencie a riešenia šikanovania na školách aj nezodpovedné.

Tvrdenie: Jednotlivé opatrenia nebude mať kto vykonávať.

Realita: Smernica presne definuje existujúce úlohy riaditeľa a ďalších zamestnancov školy v prípade prevencie a riešenia šikanovania, vrátane informovania rodičov. Na mnohých školách na Slovensku fungujú podporné tímy, ktorých úlohou je okrem iného aj prevencia, podpora žiakov a vytváranie bezpečného inkluzívneho prostredia na školách. Smernica zároveň jasne určuje aj zapojenie centier poradenstva a prevencie a ďalších relevantných aktérov.

Ministerstvo školstva si je vedomé toho, že na niektorých školách môžu pociťovať nedostatok personálnych kapacít, ale práve z toho dôvodu každoročne významne zvyšuje financovanie a celkové pracovné úväzky pre školské podporné tímy. Kým v roku 2021 smerovalo z rozpočtu rezortu na rôzne formy podpory 345 miliónov eur, v roku 2025 to bude už 655 miliónov eur.

Tvrdenie: Riaditeľa školy možno odvolať, ak nedokáže riešiť problém s dieťaťom alebo mladým človekom s ťažkosťami v správaní.

Realita:  Novela zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve ustanovila  pravidlá pre odvolanie riaditeľa školy v prípade, ak zistenia Štátnej školskej inšpekcie preukázali, že opakovane neriešil sociálno-patologické prejavy v škole alebo v školskom zariadení. Inak povedané, dôvodom pre odvolanie je nečinnosť riaditeľa školy a ignorovanie problémov preukázané zisteniami inšpekcie, nie napríklad – ako tvrdí občianske združenie - ťažkosti pri hľadaní účinného riešenia pre nespoluprácu rodičov.

Tvrdenie: Nemáme účinné opatrenia, ak rodičia nechcú alebo nevedia spolupracovať. Únia vidí riešenie v zriadení inštitútu, ktorý by dokázal naordinovať podporu a opatrenia pre dieťa, ak rodič nespolupracuje.

Realita: Preventívna odborná činnosť a krízová intervencia je realizovaná aj bez súhlasu zákonného zástupcu. Na druhej strane zavedenie akéhosi zákonného príkazu, ktorý by rodičom nariaďoval súhlasiť so všetkými intervenciami navrhnutými školou alebo psychológom, prináša viacero problémov. V konečnom dôsledku môžu mať negatívny vplyv na spoluprácu, aj duševné zdravie a stav dieťaťa.

Povinné intervencie môžu predstavovať praktické problémy pre rodičov, obzvlášť významné pre rodiny žijúce v chudobe alebo vo vidieckych oblastiach. Povinná účasť zároveň nezaručuje aktívne zapojenie. Rodičia môžu síce navštevovať predpísané programy, ale ak chýba skutočný záujem a ochota spolupracovať, účinnosť intervencií sa výrazne znižuje.

Výskumy ukazujú, že efektívna podpora detí v školskom prostredí je založená na partnerstve medzi školou, odborníkmi a rodičmi. Povinnosť bez diskusie by mohla viesť k odporu zo strany rodičov, oslabeniu dôvery v odborníkov a zníženiu ochoty spolupracovať. Ministerstvo školstva preto v súčasnosti pracuje na podporných materiáloch pre školy v téme zapájania a budovania prospešnej spolupráce s rodičmi, ktoré vydá priebehu roka 2025.


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky