Priebežné výsledky pilotnej adaptačnej triedy ukazujú výrazný pokrok žiakov
Od septembra tohto roka navštevujú žiaci vietnamského pôvodu pilotnú adaptačnú triedu v ZŠ a MŠ na Odborárskej ulici v Bratislave. Ministerstvo školstva, mestská časť Bratislava – Nové Mesto, škola a občianske združenie Vietnamské korene predstavujú priebežné výsledky. Prvotné psychosociálne pozorovanie potvrdilo, že žiaci adaptáciu zvládajú v rámci adaptačnej triedy lepšie.
Projekt vznikol ako reakcia na rastúci počet žiakov, ktorí prichádzajú do škôl s minimálnou znalosťou alebo bez akejkoľvek znalosti slovenského jazyka. Cieľom je zabezpečiť im rovnaké štartovacie podmienky a úspešné začlenenie do vzdelávacieho systému.
Žiaci prvého ročníka základnej školy do adaptačnej triedy nastúpili s minimálnou jazykovou pripravenosťou. Vďaka pobytu v adaptačnej triede sa u nich už po niekoľkých mesiacoch intenzívnej práce a aktívnemu prístupu učiteľky výrazne zlepšilo nielen ovládanie vyučovacieho jazyka, ale aj schopnosť sebavedomého fungovania v novom kolektíve. Po úvodnom období sa postupne stabilizuje správanie žiakov a v triede sa každým dňom rozvíja podnetnejšie prostredie.
Na účel objektívneho vyhodnotenia prínosov bola vytvorená kontrolná skupina, kde žiaci prechádzajú tzv. submerzným modelom – teda sú okamžite zaraďovaní do kmeňovej triedy bez jazykovej prípravy. Vďaka diagnostike a porovnaniu týchto dvoch škôl sa už aj napriek krátkemu času ukázali badateľné rozdiely.
Priebežné porovnanie ukazuje, že žiaci v adaptačnej triede sú sebavedomejší, prirodzene komunikujú a rýchlo si osvojujú jazyk. Zároveň výsledky poukazujú na to, že používanie materinského jazyka ako opory – tzv. tranzitívny model – prináša lepšie výsledky, čo potvrdzujú aj medzinárodné výskumy.
V adaptačnej triede sa slovenský jazyk vyučuje aj prostredníctvom jazykového programu Kamarátka slovenčina z dielne Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela. Program je nastavený ako intenzívny a personalizovaný. Vďaka významnej metodickej podpore poskytovanej ministerstvom školstva prostredníctvom expertky na vzdelávanie detí z rôznorodého sociokultúrneho prostredia a každodennému prispôsobovaniu výučby žiaci už po prvých týždňoch preukázali citeľný posun v komunikácii a porozumení slovenčine, ktorý im umožnil nielen zapojiť sa plnohodnotne do výchovno-vzdelávacieho procesu, ale aj napredovať v sociálnej a emočnej adaptácii v novom prostredí.
Kľúčovou súčasťou pilotu je prítomnosť asistenta z komunity, ktorý prepája školu, žiakov a rodičov, podporuje disciplínu aj jazykové porozumenie. Oporou sú aj ostatní členovia podporného tímu, vrátane odborníčky so znalosťou vietnamského prostredia a skúsenosťami z psychologickej praxe.
Žiaci sa zúčastňujú na popoludňajšom programe školského klubu detí vo svojich kmeňových triedach. Od novembra sa postupne začleňujú aj počas vyučovania - na vybraných hodinách ako matematika či výtvarná výchova. Tento prístup umožňuje deťom trénovať interakciu s kmeňovou triedou pri používaní slovenského jazyka a podporuje inklúziu. Postupne je možné zvyšovať počet hodín, ktoré žiaci trávia v bežnej triede.
Do júna 2026 prebehne ďalšia séria jazykových a emocionálnych meraní. Výsledky poskytnú odpoveď na otázku, či žiaci potrebujú podporu počas celého školského roka, alebo či môžu byť plnohodnotne zaradení do svojich kmeňových tried aj skôr. Zároveň bude možné pri zohľadnení individuálnych potrieb jednotlivých žiakov nastavovať aj modelové riešenia, ktoré škole zjednodušia plánovanie využitia disponibilných kapacít.
Zriadenie pilotnej adaptačnej triedy umožnila finančná podpora ministerstva školstva. Zriaďovateľ základnej školy, ktorým je bratislavská mestská časť Nové Mesto, tak získal vyše 18-tisíc eur na mzdové výdavky pedagóga a asistenta, ako aj na rozširujúci kurz slovenského jazyka a na materiálno-technické zabezpečenie potrebné na chod adaptačnej triedy. Vzhľadom na úspechy, ktoré preukázal tento pilotný projekt, bude možné podávať žiadosti o poskytnutie dotácie na podporu zriadenia adaptačnej triedy aj v roku 2026. V prípade záujmu môžu zriaďovatelia škôl predložiť návrh projektu spolu so žiadosťou o dotáciu na adaptacnetriedy@minedu.sk.
Pilotná adaptačná trieda na ZŠ a MŠ na Odborárskej ulici už po prvých mesiacoch ukazuje, že cielená jazyková príprava, systematická podpora a bezpečné školské prostredie môžu výrazne zlepšiť vzdelávacie výsledky aj emocionálnu pohodu žiakov s odlišným materinským jazykom. Projekt sa stáva významným príspevkom do celoslovenskej diskusie o efektívnej podpore detí a žiakov s nedostatočným ovládaním vyučovacieho jazyka.
Facebook Zdieľať