Predprimárne vzdelávanie je najlepšia pomoc, akú štát môže deťom a rodinám dať
Predprimárne vzdelávanie je najlepšia podpora, akú štát môže mladým rodinám s deťmi dať. Je to najúčinnejšia investícia do vzdelania, akú môže vláda urobiť. Vyhlásil to minister školstva Tomáš Drucker v reakcii na vyhlásenia predstaviteľov opozičného KDH.

„Nevymysleli sme si to na Slovensku z dlhej chvíle. V tejto veci panuje absolútna zhoda medzi krajinami Európskej únie aj OECD. Podpora v ranom veku je pre úspech detí rozhodujúca,“ zdôraznil minister školstva. Hoci sa vďaka opatreniam z predchádzajúcich rokov zaškolenosť detí vo veku troch až piatiach rokov zvýšila na 86 percent, Slovensko stále za ostatnými krajinami EÚ zaostáva. Najmä preto, že do materských škôl nechodia deti, ktoré to potrebujú najviac.
KDH podľa ministra školstva nechráni rodiny. „Bojujú za to, aby chudobné deti zostali chudobné, pretože odmietajú to, čo im môže najviac pomôcť. Stačí, aby sa pán predseda KDH Majerský rozhliadol po svojom samosprávnom kraji, ktorý patrí v zaškolenosti detí k najhorším, čo je dôkazom, že návrhy KDH nefungujú alebo im neverí ani ich predseda,“ zdôraznil minister.
Podľa neho je práca s komunitami a rodinami, o ktorej hovorí opozičná strana, veľmi dôležitá a užitočná aktivita, ktorá môže doplniť, ale nedokáže nahradiť kvalitné vzdelávanie. „KDH navrhuje, aby sme sa škrabali poza hlavu, míňali peniaze navyše a robili všetko možné, len nie to, čo je overené a účinné riešenie – vzdelávanie detí v materskej škole,“ dodal T. Drucker.
Minister školstva sa zároveň dôrazne ohradil voči tomu, aby politici zneužívali deti a školy na politikárčenie a šírenie neprávd. „Prirovnanie predškolského vzdelávania k Stalinovi a boľševikom je skutočne úbohé a zneucťuje to pamiatku všetkých obetí totalitných režimov. Vyjadrujem ľútosť, že zrovna KDH robí z rodiny a školy nepriateľov. Sú to partneri. Kvalitná škôlka pomáha dieťaťu cítiť sa bezpečne, komunikovať, rozvíjať sa. Je to prostredie, kde sa deti učia jazyk, myslenie aj vzťahy. Presne tieto veci často chýbajú práve deťom, ktoré majú najťažší štart do života,“ upozornil minister.
Zároveň sa ohradil voči šíreniu strachu, že štát chce povinnosťami odobrať deti rodičom. “Je a bude povinnosťou rodičov pripraviť deti na vzdelávanie a každý, kto to zvládne, bude môcť svoje dieťa pripraviť sám. Ak to však niekto nedokáže, je povinnosťou štátu sa postarať a vytvoriť deťom rovnakú šancu na lepší život, ako majú ich mnohí rovesníci. Pritom 86 percent rodičov je dôkazom, že aj oni vedia lepšie, čo je dobré pre ich deti, ako niektorí politici.”
Podľa najnovšej správy OECD z roku 2025 sú prvé roky života rozhodujúce pre to, ako sa dieťa bude učiť, rásť a uplatní sa v živote. Práve preto ministerstvo školstva navrhuje povinné predprimárne vzdelávanie od troch rokov. “Problém nie je v deťoch, ale v tom, že nerovnosti vznikajú veľmi skoro. Ak ich nezachytíme včas, prenášajú sa do celého života,” povedal minister T. Drucker.
Deti zo znevýhodneného prostredia do základnej školy prichádzajú s hendikepom, ktorý ťažko dobiehajú a dosahujú výrazne slabšie výsledky. Slovensko patri v tejto oblasti dlhodobo medzi najhoršie krajiny. Skúsenosti z krajín ako Francúzsko či Nórsko, ktoré zaviedli povinné vzdelávanie od troch rokov, však ukazujú jednoznačný efekt – zníženie rozdielov medzi deťmi. Správa OECD zároveň odmieta obavy z „odtrhnutia detí od rodiny“. Ak škôlka funguje citlivo, bezpečne a v spolupráci s rodičmi, dokáže rodinné prostredie dopĺňať a pomáhať tam, kde je to potrebné.
Facebook Zdieľať