Predbežná správa o duševnom zdraví detí: Rezort pripravuje systém podpory založený na dátach
Rezort školstva zverejnil predbežnú výskumnú správu o duševnom zdraví detí a mládeže na Slovensku. Zistenia sú prvým krokom k vytvoreniu dlhodobého systému podpory, ktorý bude založený na pravidelne získavaných dátach.

Ministerstvo školstva v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) predstavilo prvú Predbežnú výskumnú správu v rámci národného projektu Dáta o duševnom zdraví. Dokument syntetizuje zistenia z viac ako 250 výskumov z rokov 2018 až 2023, ktoré sa zaoberajú stavom duševného zdravia detí, žiakov a študentov od 3 do 26 rokov na Slovensku.
Cieľom projektu je získať spoľahlivé, reprezentatívne a pravidelne aktualizované údaje o duševnom zdraví detí a mladých ľudí. Tie budú následne využité na lepšie zacielenie preventívnych a intervenčných opatrení v školskom prostredí.
„Duševné zdravie detí a bezpečnosť v školách sú našou dlhodobou prioritou, ktorú už dnes pretavujeme do konkrétnych krokov. Aby sme však pomoc deťom vedeli ešte presnejšie zacieliť, potrebujeme komplexné a spoľahlivé dáta. Len vďaka nim môžeme prijímať efektívne rozhodnutia reagujúce na skutočné potreby detí a mladých ľudí,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Predbežná správa poukazuje na pokles životnej spokojnosti mladých ľudí, pričom dievčatá vykazujú horšie výsledky ako chlapci. S pribúdajúcim vekom sa zároveň zvyšuje nedostatok spánku, ktorý negatívne ovplyvňuje pozornosť, učenie aj emočnú reguláciu, pribúdajú prejavy úzkosti a depresie.
„Aj keď výskumy poukazujú na výskyt rizikového správania u mladých ľudí, tieto prejavy sa týkajú len menšej skupiny. Netreba to vnímať ako problém celej populácie detí a tínedžerov,“ hovorí riaditeľka VÚDPaP Alena Kopányiová.
Správa zároveň upozorňuje, že súčasný stav poznania o duševnom zdraví je roztrieštený. Výskumy sú čiastkové, často zamerané iba na vybrané problémy, bez jednotného výskumného rámca a systematického prístupu k získavaniu a prepájaniu dát. Výrazne chýbajú dáta o zraniteľných skupinách detí – o najmladších deťoch v materských školách, žiakoch so špeciálnymi potrebami, deťoch z marginalizovaných rómskych komunít, žiakoch z Ukrajiny alebo mládeži v kontakte s trestným systémom.
„Súčasné výskumy sa prevažne vyznačujú prierezovým charakterom – zachytávajú stav duševného zdravia v konkrétnom časovom bode. Nedostatočne rozumieme dynamike duševného zdravia v premenlivých kontextoch, pričom v období detstva a dospievania sú rozvoj a zmeny psychického fungovania a schopností rýchle a zásadné,“ uviedla Eva Rajčániová z NP Dáta o duševnom zdraví VÚDPaP.
Publikovanie Predbežnej výskumnej správy predstavuje prvý významný míľnik národného projektu Dáta o duševnom zdraví. Kľúčovou aktivitou projektu bude realizácia reprezentatívneho výskumu, ktorý umožní systematicky a dlhodobo sledovať vývoj duševného zdravia detí, žiakov a študentov na Slovensku v oblasti vzdelávania, kognitívnych schopností, emocionálneho a sociálneho fungovania.
Zber dát sa začne už na jeseň tohto roku a výsledky budú slúžiť ako základ pre tvorbu odporúčaní v oblasti politík, prevencie a intervencie priamo v školách. Výsledky budú zverejnené v komplexnej Správe o obraze duševného zdravia detí, žiakov a študentov, ktorá je jedným z hlavných výstupov projektu. Súčasťou projektu bude aj príprava systému pravidelného zberu dát, ktorý by mal v budúcnosti prebiehať v trojročných intervaloch a poskytovať kvalitné a vedecky overené informácie.
Projekt sa realizuje v rokoch 2024 až 2027 a je spolufinancovaný z fondov EÚ.
Viac informácií o NP Dáta o duševnom zdraví:
https://vudpap.sk/podporne-cinnosti-vudpap/projekty-vudpap/np-data
Predbežná výskumná správa VÚDPaP:
Facebook Zdieľať