Podpora tvorby vzdelávacích politík založených na dôkazoch
Názov projektu: Podpora tvorby vzdelávacích politík založených na dôkazoch
Prijímateľ: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže
Slovenskej republiky
Černyševského 50
851 01 Bratislava
Miesto realizácie projektu: celé územie SR
Finančný príspevok (zazmluvnená výška NFP):
2 390 377,39 €
Časové obdobie realizácie projektu: 09/2024 – 10/2029
Kód projektu: 401402B178
Základné informácie o projekte:
Cieľom národného projektu je systémová podpora tvorby politiky založenej na dôkazoch, realizovaná viacerými nadväzujúcimi aktivitami. Bude vypracovaný „Plán hodnotenia vzdelávania“ (ďalej sa uvádza ako „Plán“) najmä pre úrovne predprimárneho, základného a stredného vzdelávania. Vytvorí sa priestor pre lepšie etablovanie rôznych metód vyhodnocovania vplyvov vybraných intervencií, najmä koncepcie behaviorálnych experimentov. „Politiku otvorených údajov“ podporí transparentné vykazovanie výsledkov. Zverejňovanie vybraných údajov môže vytvárať aj spôsob spätnej väzby samotným školám a zriaďovateľom, či nástroj na možné ďalšie spracovanie pre ich interné potreby. Odborné stáže, školenia, či „peer learning“ aktivity s členskými štátmi EÚ a medzinárodnými organizáciami podporia partnerskú spoluprácu, ako aj šírenie inovácií smerujúce k skvalitňovaniu hodnotenia výsledkov vo vzdelávaní. Predkladaný projekt prispeje k plneniu cieľov Partnerskej dohody tým, že poskytne systematický a dôkazmi podložený prístup k analýze vzdelávacích politík, čím zabezpečí ich efektívnejšiu tvorbu a vyhodnocovanie. Projekt podporí vyhodnocovanie trendov voči dosahovaniu cieľov EEA 2030, ktoré sú aktuálne zakomponované napr. do Plánu obnovy a odolnosti, Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, či Programu Slovensko. Implementácia Plánu umožní identifikovať a systémovo riešiť kľúčové výzvy vo vzdelávacom systéme, ako sú najmä regionálne rozdiely v prístupe k vzdelaniu, socioekonomické nerovnosti v dosahovaných výsledkoch a špecifické potreby marginalizovaných skupín, vrátane detí z rómskych komunít. Rovnako sa bude projekt zameriavať na potreby pedagogických, odborných a ďalších zamestnancov v školstve, a tým má potenciál prispieť k zlepšovaniu ich pracovných podmienok a poskytovaním príležitostí na profesijný rozvoj. Tým, že bude nastavené pravidelné monitorovanie a hodnotenie výsledkov vzdelávacieho systému, vrátane merania pokroku v oblastiach ako je napr. zníženie predčasného ukončenia školskej dochádzky a zvýšenie účasti na predprimárnom vzdelávaní, projekt zabezpečí, že intervencie budú cielené na konkrétne oblasti, ktoré potrebujú zlepšenie, čím sa dosiahne vyššia efektivita a účinnosť vzdelávacích politík.
Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.