Odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia – podporné opatrenie
Podľa § 4e ods. 2 písm. b) zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov môže ministerstvo na účel poskytovania podporných opatrení prideliť v priebehu kalendárneho roka na základe žiadosti zriaďovateľa školy alebo školského zariadenia príspevok na odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia.
Cieľom podporného opatrenia je odstrániť bariéry (najmä fyzické) a sprístupniť vzdelávanie a školské prostredie pre dieťa alebo žiaka so zdravotným znevýhodnením a ostatné deti alebo žiakov tak, aby zodpovedali ich výchovno-vzdelávacím potrebám. Odstránenie bariér sa uskutočňuje úpravou vonkajšieho prostredia (napr. vybudovanie bezbariérových prístupov na prekonávanie výškových rozdielov, odstránenie prekážok v exteriéri, vybudovanie vodiacich línií v exteriéri, vybudovanie pevnej nájazdovej rampy do budovy) a úpravou vnútorného prostredia (napr. eliminácie prekážok, lokalizácia triedy, rozloženie lavíc, vizuálny poriadok a pod.)
V školskom roku 2024/25 pre potreby financovania rozdeľujeme úpravy k podpornému opatreniu podľa § 145a ods. 2 písm. r) zákona č. 245/2008 Z. z. na nasledovné skupiny:
a) architektonické bariéry – chodníky; vstupy; schody (prekonávanie výškových rozdielov); sociálne zariadenia a toalety.
V šk. r. 2024/25 poskytuje ministerstvo príspevok na odstraňovanie fyzických bariér – architektonické bariéry, prostredníctvom výzvy na debarierizáciu stredných škôl.
b) doplnky na odstraňovanie fyzických bariér – bezpečnosť prostredia; orientačné body; svetelnosť a akustika; hygiena; sedenie, polohovanie; školské lavice a stojany. Príklady k Doplnkom na odstraňovanie fyzických bariér uvádzame v prílohe.
V šk. r. 2024/25 poskytne ministerstvo príspevok na doplnky na odstraňovanie fyzických bariér podľa zdrojových možností ak:
- sa jedná o žiaka vzdelávaného v inkluzívnom prostredí bežnej školy alebo školského zariadenia,
- interiérové a exteriérové doplnky nie sú hradené v rámci normatívov na bežné materiálno-technické vybavenie školy alebo školského zariadenia,
- ZPP presne špecifikuje požiadavku na úpravu prostredia podľa individuálnych potrieb žiaka.
V prílohe uvádzame vzor žiadosti školy/školského zariadenia a zriaďovateľa na pridelenie finančných prostriedkov na podporné opatrenie – odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia.