Navigácia

Národný projekt Podpora vzdelávacích príležitostí

NP Lucka M. banner

Národný projekt Podpora vzdelávacích príležitostí Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR reaguje na dlhodobý problém nadmerného zastúpenia žiakov a žiačok z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) a sociálne znevýhodneného prostredia (SZP) v špeciálnom vzdelávacom prúde.  

Prečo projekt vznikol? 

Na Slovensku už roky pretrváva problém nadmerného zaraďovania žiakov a žiačok z MRK a SZP do špeciálneho vzdelávania – konkrétne do tried a škôl určených pre žiakov a žiačky s mentálnym postihnutím. Tieto deti sa tak vzdelávajú podľa obmedzeného učebného plánu, aj keď by s primeranou podporou dokázali zvládnuť bežné učivo. A preto robíme všetko pre to, aby dostali skutočnú príležitosť v živote uspieť.  

Kto sú cieľové skupiny projektu? 

Projekt je určený žiakom a žiačkam vo veku 6 až 10 rokov, ktoré boli nesprávne zaradené do špeciálneho vzdelávacieho prúdu s diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia (ĽMP), no majú potenciál úspešne dokončiť základnú školu a získať nižšie stredné vzdelanie. Zároveň sa zameriava aj na pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne, ktorí budú týchto žiakov a žiačky sprevádzať pri prechode do hlavného vzdelávacieho prúdu.

Aké sú ciele projektu? 

  • Cieľom projektu je v čo najväčšej možnej miere prispieť k postupnému vytváraniu spravodlivejšieho a funkčného systému, ktorý pomôže žiakom a žiačkam z MRK a SZP s potenciálom na vzdelávanie v bežnej škole získať k tomu potrebnú podporu.   

  • Chceme týmto deťom pomôcť zvládnuť prechod zo špeciálneho do hlavného vzdelávacieho prúdu a zároveň pripraviť školy na ich prijatie.   

Aké aktivity a opatrenia projekt prinesie? 

Projekt prinesie konkrétne opatrenia ako:  

  • Vzniknú a podporia sa adaptačné triedy – malé kolektívy (min. 4 a max. 10 žiakov a žiačok), v ktorých sa deti budú počas jedného školského roka pripravovať na prechod do bežnej školy pod vedením pedagogického a odborného zamestnanca alebo zamestnankyne.  

  • Prebehne odborná analýza počtu žiakov a žiačok s ĽMP v špeciálnom vzdelávaní.  

  • Vyškolíme odborníkov a odborníčky na testovanie špeciálnou metódou, ktorá zohľadňuje špecifiká detí z málo podnetného prostredia a zo SZP (tzv. RR screening - viac nižšie). Vďaka nej zistíme, ktorých žiakov a žiačky môžeme preradiť do adaptačnej (a neskôr bežnej) triedy.  

  • Podporíme pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne, ktorí pracujú so žiakmi a žiačkami v adaptačných triedach, prostredníctvom metodických materiálov, doplnkových príručiek a vzdelávacích seminárov.  

  • V spolupráci s partnermi projektu zrealizujeme odborné vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov a zamestnankyne pracujúcich so žiakmi a žiačkami v bežných triedach.  

Ako bude fungovať rediagnostika žiakov a žiačok? 

Aby sme vedeli, ktoré deti mohli byť neprávom zaradené do špeciálneho vzdelávania, využívame testovací nástroj s názvom RR Screening. Ide o jednoduché, hravé testovanie, ktoré dokáže vylúčiť mentálne postihnutie a zodpovedať otázku: „Naozaj patrí tento žiak/žiačka do školy pre zdravotne znevýhodnených?“   

Testovanie je navrhnuté tak, aby bralo do úvahy jazykové či kultúrne bariéry medzi deťmi a zbytočne ich nezaťažoval. RR Screening vyzerá viac ako hra než klasický test, ktorý poznáme zo škôl. Ak sa potvrdí, že dieťa nemá mentálne postihnutie, bude mať príležitosť na plynulý prechod do adaptačnej a následne do bežnej triedy, kde vďaka individuálnej podpore získa šancu na úspešné začlenenie.  

Aká je vízia projektu? 

Projekt by mohol mať potenciál systémovo meniť prístup k žiakom a žiačkam zo zraniteľného prostredia. Zlepšuje kvalitu a férovosť vzdelávania, podporuje inklúziu a prispieva k tomu, aby deti dostávali vzdelanie podľa svojich skutočných schopností. Dlhodobo tak môže prispieť zvyšovaniu príležitostí na lepší život a k budovaniu spravodlivejšej spoločnosti pre všetky deti.  

Tento projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci Programu Slovensko.
Skočiť na začiatok stránky