Navigácia

Minister Drucker v Komárne: Zabezpečíme rovnosť šancí pre všetky deti

Minister školstva Tomáš Drucker diskutoval v Komárne so zástupcami samospráv a profesijných organizácií o budúcnosti vzdelávania v regiónoch, kde spolu žijú rôzne národnosti. Cieľom je kvalitné a férové vzdelávanie pre všetky deti bez ohľadu na jazyk, ktorým hovoria doma.

Na diskusii v Komárne sa minister stretol so zástupcami samosprávnych krajov, Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest Slovenska a ďalších profesijných organizácií. Stretnutie sa zameralo na rozvoj regionálneho školstva v národnostne zmiešaných oblastiach s výrazným zastúpením maďarskej, rómskej a ďalších menšín.

Minister v úvodnom vystúpení vyzdvihol význam Komárna ako mesta, kde harmonicky žijú viaceré národnosti. Zdôraznil potrebu otvoreného dialógu a hľadania riešení pre kvalitné vzdelávanie každého dieťaťa bez ohľadu na materinský jazyk.

Diskusia nadviazala na vlaňajšie zmeny v rámci tzv. Nežnej revolúcie vo vzdelávaní, najmä na optimalizáciu siete stredných škôl. Minister ocenil spoluprácu so samosprávnymi krajmi a vyzdvihol úspešné príklady, ako napríklad vznik vzdelávacieho centra pre maďarskú menšinu v Šahách.

Minister Drucker predstavil aj legislatívne zmeny, ktoré prechádzajú medzirezortným pripomienkovým konaním s predĺženou lehotou do 11. júla 2025. Navrhované zmeny reagujú na výsledky revízie výdavkov a analýzu dostupnosti vzdelávania v materinskom jazyku. Tie ukázali viacero problémov, napríklad zlú geografickú dostupnosť škôl pre deti z maďarsky hovoriacich rodín či nedostatočnú podporu výučby v rómskom jazyku.

Do legislatívnych zmien sú zapracované viaceré odporúčania. Patrí medzi ne  definícia zníženej dostupnosti vzdelávania, zlepšenie dopravnej dostupnosti a posilnenie prípravy kvalifikovaných pedagógov pre školy s maďarským vyučovacím jazykom. Ministerstvo školstva zároveň predstavilo súbor opatrení, ktoré majú vytvoriť férové a kvalitné podmienky vzdelávania pre všetky deti bez rozdielu ich jazykovej či národnostnej príslušnosti. Medzi kľúčové opatrenia patrí:

  • zrušenie tzv. veľkostného koeficientu pre malé školy a jeho nahradenie podporným príspevkom pre školy, ktoré prijmú racionalizačné opatrenia,
  • vytváranie školských klastrov na efektívnejšie zdieľanie zdrojov a personálu,
  • nové pravidlá pre fungovanie školských obvodov, vrátane tých menšinových,
  • cielená podpora málotriednych škôl v súlade s kurikulárnou reformou.

Osobitný dôraz bol kladený na zlepšenie odborného vzdelávania v školách s vyučovacím jazykom maďarským, a to prostredníctvom zakladania centier excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy a realizácie optimalizačných projektov.

Štát doteraz nenastavoval podmienky správne. Výsledkom bolo trieštenie, neefektívne využívanie kapacít a klesajúca kvalita. Našou prioritou je stabilizácia školského systému, rešpektovanie jazykovej a kultúrnej rozmanitosti a spravodlivý prístup ku vzdelávaniu pre všetky deti,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky