Navigácia

Legislatíva v oblasti desegregácie

Ustanovenia právnych predpisov vzťahujúce sa na uplatňovanie zásady rovnakého zaobchádzania vo výchove a vzdelávaní, vrátane dodržiavania zákazu segregácie.
Sú uvedené v aktuálnom znení k 1. 10. 2024:

Legislatíva – Zákony 

Zákon č. 460/1992 Zb. – Ústava Slovenskej republiky 

  • Všeobecná zásada rovnosti a nediskriminácie - Čl. 12 ods. 1 a ods. 2
  • Osobitná zásada nediskriminácie z dôvodu príslušnosti k národnostnej menšine alebo etnickej skupine - Čl. 33
  • Práva národnostných menšín a etnických skupín - Čl. 34. ods. 1 a ods. 2
  • Právo na vzdelanie - Čl. 42

Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) 

  • Definícia zásady rovnakého zaobchádzania (zákazu diskriminácie) § 2 ods. 1 a ods. 3
  • Formy diskriminácie, definícia priamej a nepriamej diskriminácie - § 2a ods. 1 až ods. 3 
  • Diskriminácia z dôvodu vzťahu k určitej osobe - § 2 ods. 11 písm. b)
  • Diskriminácia na základe mylnej domnienky - § 3 ods. 3
  • Dočasné vyrovnávacie opatrenia - § 8a
  • Konanie vo veciach súvisiacich s porušením zásady rovnakého zaobchádzania - § 11

Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov 

  • Princípy výchovy a vzdelávania, vrátane zákazu segregácie - § 3 
  • Definícia segregácie vo výchove a vzdelávaní - § 2 písm. ai) a aj)
  • Zriaďovanie špeciálnej základnej školy - § 97 ods. 6 zákona 
  • Transformácia systému výchovného poradenstva - § 130 až § 133
  • Rovnoprávny prístup ku vzdelávaniu - § 144 ods. 1 písm. a)
  • Zásada rovnakého zaobchádzania vo vzdelaní - § 145 ods. 1 a 3
  • Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní - § 145 ods. 1
  • Systém včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky - § 145d
  • Vzájomná prepojenosť vzdelávacích ciest - § 155 ods. 9 

Vyhláška 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách  

  • Prijímanie detí a žiakov so zdravotným znevýhodnením do špeciálnych škôl - § 7

Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve 

  • Pravidlá určovania školských obvodov v rámci obce - § 8 ods. 1
  • Plnenie školskej dochádzky - § 8 ods. 3 a ods. 4  
  • Podmienky zaradenia a vyradenia elokovaných pracovísk zo siete škôl a školských zariadení - § 18 ods. 6 
  • Zriaďovanie elokovaných pracovísk škôl a školských zariadení - § 19 ods. 6 
  • Regionálne združenia škôl a školských zariadení (klastre) - § 20a
  • Dohľad štátu - §13 ods. 1

Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení 

  • Príspevok pre žiakov so SZP - § 4e (ustanovenie platné do 31.8.2024) 
  • Príspevok na podporné opatrenie - § 4e (ustanovenie platné od 1.9.2024) 

Odborné postupy 

Štandardy odborných činností v systéme poradenstva a prevencie
Dôležité zásady zo Štandardov odborných činností v systéme poradenstva a prevencie, vrátane postupov pre deti s iným materinským jazykom, vypracované VÚDPaP-om pre zariadenia  poradenstva a prevencie, schválené ministerstvom školstva.

1. Diagnostikovať mentálne postihnutie výlučne na základe testových výsledkov je nesprávne. 
Takýto postup nezodpovedá definícii mentálneho postihnutia (MKCH 10105 používa termín mentálna retardácia alebo duševná zaostalosť). Pri podozrení na mentálne postihnutie dieťaťa/žiaka musí byť zrealizované komplexné diagnostické vyšetrenie kognitívnych schopností.Prvé komplexné diagnostické vyšetrenie kognitívnych schopností poskytuje údaje, s ktorými možno porovnať výsledky získané pri kontrolnom komplexnom vyšetrení na lepšie odhadnutiekognitívnej a vzdelávacej kapacity dieťaťa/žiaka. Až po porovnaní a vyhodnotení výsledkov možno dospieť k diagnostickému záveru o aktuálnej úrovni kognitívnych schopnostía kognitívnom potenciáli dieťaťa/žiaka.

2. Jednoznačne stanoviť diagnózu mentálna retardácia v predškolskom veku a na začiatku školskej dochádzky je možné iba v prípadoch závažnejšieho postihnutia, ktoré je potvrdené aj anamnestickými údajmi a zdravotnou dokumentáciou.

3. Ak na základe vyšetrenia a anamnestických údajov nie je možné mentálne postihnutie dieťaťa/žiaka vyrastajúceho v SZP jednoznačne potvrdiť, odporúča sa konštatovať, že jeho špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú z vývinu v SZP (a zaradiť ho do hlavného prúdu vzdelávania s odporúčaním individuálnej podpory pri začleňovaní takéhoto žiaka ).

Nesprávnosť postupu môže umocniť aj faktor jazyka. V špecifikách diagnostického procesu u detí/žiakov zo SZP je uvedená dôležitosť jazyka diagnostického nástroja: „Diagnostické nástroje mali byť zadávané v jazyku, ktorý dieťa/žiak používa, a štandardizované v sociokultúrnom prostredí, z ktorého dieťa/žiak pochádza.“ Keďže to v diagnostickej praxi nie je pri deťoch zo SZP často možné splniť, siaha sa preto často po kultúrne nezávislých metódach, ktoré nie sú štandardizované a preto ich výsledky môžu byť použité iba ako orientačné podklady na odbornú úvahu.

Skočiť na začiatok stránky