Navigácia

Krok za krokom

web_krokzakrokom

Fáza 1: Motivácia 

Táto fáza je mimoriadne dôležitá pre úspech celého projektu, pretože jej cieľom je vytvoriť základ pre motiváciu všetkých zainteresovaných strán od vedenia školy, učiteľov až po žiakov a rodičov, s cieľom pripraviť ich na realizáciu zmien, ktoré trieda budúcnosti prinesie. 

Inšpirácia a vzdelávanie 

Úvodným a kľúčovým krokom pri tvorbe triedy budúcnosti je hľadanie inšpirácie a získavanie informácií o predmetnej téme. Vedenie a zamestnanci školy by mali byť oboznámení s už existujúcimi príkladmi dobrej praxe. Preto je vhodné absolvovať návštevy škôl, ktoré úspešne implementovali podobné vzdelávacie priestory. Vybrané príklady dobrej praxe nájdete aj na webovom sídle MŠVVaM SR. Rovnako užitočná je účasť na seminároch, počas ktorých  môžete získať nové poznatky a skúsenosti priamo od odborníkov, či pedagógov, ktorí už pracujú v triede budúcnosti. Vzdelávacie semináre na tému triedy budúcnosti, či inovatívnych foriem a metód vzdelávania organizuje aj Národné centrum pre digitálnu transformáciu vzdelávania a Národný inštitút vzdelávania a mládeže. 

Impulzy pre zmenu 

Pred začiatkom plánovania je dôležité pochopiť hlavné motívy a impulzy, ktoré školy vedú k budovaniu triedy budúcnosti. Tieto motivačné faktory pomáhajú určiť strategický smer, zvyšujú angažovanosť všetkých zainteresovaných strán a zabezpečujú, že plánovanie a implementácia budú v súlade s aktuálnymi potrebami a dlhodobými cieľmi školy. 

Medzi hlavné motivačné faktory patria napríklad: 

  • podpora zmeny vo vyučovaní: presun od tradičného vyučovania na učenie zamerané na žiaka, 
  • integrácia technológií do vyučovania: zmysluplné využívanie digitálnych nástrojov na podporu inovatívnych foriem a metód vzdelávania, 
  • podpora zavádzania kurikulárnej reformy v škole: adaptácia školy na nové požiadavky kladúce dôraz na rozvoj kompetencií 21. storočia, 
  • inšpirácia existujúcimi príkladmi: využitie skúseností a príkladov dobrej praxe iných škôl, 
  • modernizácia školy: snaha modernizovať školu, zvýšiť kompetencie učiteľov a žiakov a zakotviť využívanie IKT v každom predmete, nielen v STEM oblastiach. 

Identifikácia potrieb školy 

Na začiatku procesu je dôležité identifikovať konkrétne potreby školy. Dôkladne analyzujte súčasný stav vyučovania, pomenujte hlavné problémy, ktorým škola čelí, a stanovte oblasti, ktoré je potrebné rozvíjať. Pri identifikácii potrieb je nutné zohľadniť aj špecifiká žiakov a učiteľov a dôkladne reflektovať aktuálne trendy vo vzdelávaní, osobitne v súvislosti s kurikulárnou reformou základného vzdelávania na Slovensku.  

Analýza školy by mala zahŕňať analýzu nasledujúcich aspektov:  

  • výkon a potreby žiakov: 
    • študijné výsledky žiakov a ich vzdelávacie potreby, 
    • záujem a motiváciu žiakov k učeniu a ich schopnosť samostatne pracovať, 
  • kompetencie a pripravenosť učiteľov: 
    • úroveň digitálnych kompetencií žiakov a učiteľov, 
    • pripravenosť učiteľov na využívanie inovatívnych vzdelávacích metód, 
  • školská kultúra a otvorenosť ku zmenám: 
    • atmosféra a kultúra školy vrátane miery otvorenosti voči zmenám, 
    • partnerstvá školy s externými subjektmi a komunitou. 
  • obsahová orientácia/zameranie triedy budúcnosti: 
    • identifikácia predmetov alebo oblastí, kde je potrebná výraznejšia podpora inovácií, 
    • súlad plánovaných zmien s kurikulárnou reformou základného vzdelávania.  

Stanovenie cieľov 

Stanovenie cieľov je zásadné pre úspešnú realizáciu projektu. Odporúčame pritom využiť koncept SMART cieľov (špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené). Ciele by mali zahŕňať podporu rozvoja kľúčových kompetencií 21. storočia, zvýšenie motivácie a angažovanosti žiakov a zároveň zlepšenie pedagogických metód. Ciele projektu by mali byť formulované tak, aby jasne odrážali potreby školy a boli atraktívne pre všetky zainteresované strany. 

Fáza 2: Analýza realizovateľnosti a príprava 

Po úvodnej fáze 1 nasleduje fáza, ktorá overuje uskutočniteľnosť zámeru a pripravuje pevné základy pre tvorbu triedy budúcnosti. Táto fáza kombinuje zber informácií, prehľad existujúcich zdrojov a vypracovanie finančného plánu. 

Získanie podpory zainteresovaných strán 

Úspešná realizácia vyžaduje silnú podporu od vedenia školy, učiteľov, rodičov, žiakov a širšej komunity. V prvom rade je nevyhnutné, aby iniciatíva na vytvorenie triedy budúcnosti vychádzala priamo od vedenia školy, prípadne aby vedenie školy myšlienku takejto zmeny plne podporovalo. Súhlas a aktívna podpora riaditeľa školy, resp. jeho zástupcu sú kľúčové pre úspešné napredovanie projektu. 

Následne je potrebné identifikovať a nadchnúť základnú skupinu učiteľov a ďalších zainteresovaných strán. Kľúčovými členmi tejto počiatočnej skupiny by mali byť učitelia, školskí digitálni koordinátori a pracovníci IT podpory. Ich motivácia a odborné kompetencie sú nevyhnutné pre úspešné napredovanie projektu. 

Dôležité je tiež konzultovať alebo minimálne informovať žiakov a rodičov. Rodičia môžu často ponúknuť relevantné odborné znalosti alebo praktickú pomoc pri realizácii projektu. Cieľom tejto fázy je vytvoriť aktívnu komunitu podporovateľov projektu, ktorí budú nielen šíriť víziu zmien, ale budú aj aktívne participovať na jej realizácii. 

Audit existujúcich zdrojov 

Po získaní podpory je potrebné vykonať dôkladný audit aktuálnych podmienok školy. Cieľom je zistiť, aké priestorové, technické a ľudské zdroje sú k dispozícii a čo bude potrebné doplniť alebo upraviť. 

Audit by mal zahŕňať: 

  1. priestorové možnosti: identifikácia miestností, resp. priestoru vhodného na vytvorenie triedy budúcnosti, posúdenie veľkosti, prístupnosti a technických možností úprav.  Pri plánovaní sa netreba obmedzovať len na úpravu klasických tried. Vhodné môžu byť aj spoločné priestory ako chodby, vestibuly, jedálne, školské knižnice, átriá alebo nevyužívané časti školy. Zároveň je potrebné posúdenie potreby stavebných zásahov (napr. nové rozvody, zmeny dispozície, akustické a svetelné podmienky). 
  2. technické vybavenie: hodnotenie existujúcej infraštruktúry (Wi-Fi sieť, dostupnosť elektrických zásuviek, audiovizuálne technológie) a inventarizácia existujúcich technických prostriedkov vhodných na ďalšie využitie. 
  3. nábytok a materiálne vybavenie: preverenie stavu aktuálneho nábytku (stoly, stoličky, úložné priestory) a jeho vhodnosti pre flexibilné usporiadanie triedy. Posúdenie, čo je možné renovovať a čo bude potrebné obstarať nové. 
  4. ľudské zdroje: identifikácia interných kapacít, ktorí by mohli prispieť odbornými znalosťami alebo remeselnými zručnosťami pri realizácii projektu.  

Rozpočet a financovanie  

Po ukončení auditu je potrebné spracovať podrobný finančný plán, ktorý zohľadní všetky plánované investície aj možné nepredvídané výdavky. Je prirodzené, že prvá otázka, ktorú si položíte, znie: „Koľko bude stáť vytvorenie triedy budúcnosti?“ Preto je mimoriadne dôležité, aby zainteresované osoby v spolupráci s vedením školy pripravili čo najpresnejší odhad nákladov. 

Treba však zdôrazniť, že odhady počiatočných investičných nákladov budú pravdepodobne jedinečné pre každú školu a jej konkrétne podmienky. Náklady sa môžu výrazne líšiť v závislosti od viacerých faktorov, ktorými sú napríklad: 

  • veľkosť školy, 
  • vek a technický stav budovy školy, 
  • množstvo už existujúceho vybavenia a dostupných zdrojov, 
  • úroveň existujúcej sieťovej infraštruktúry, 
  • technické zručnosti personálu školy, 

Pri tvorbe rozpočtu je potrebné myslieť na: 

  • stavebné úpravy a rekonštrukcie  
  • technické vybavenie – pri tvorbe plánu technologického vybavenia triedy budúcnosti môžete využiť zoznam v prílohe Technologický štandard triedy budúcnosti,  
  • nábytok a materiálne vybavenie,  
  • softvérové licencie a prístup k digitálnym vzdelávacím zdrojom, 
  • vzdelávanie učiteľov v oblasti využívania technológií a zavádzania inovatívnych foriem a metód vzdelávania, 
  • prevádzkové a údržbové náklady - servisné zmluvy, pravidelná údržba technológií, atď. 

Fáza 3: Tímová spolupráca a plánovanie 

Nasleduje fáza tímovej spolupráce a detailného plánovania. Úspešné vybudovanie triedy budúcnosti je totiž výsledkom kooperácie viacerých aktérov. 

Tvorba projektového tímu a participácia všetkých aktérov 

Je nevyhnutné zostaviť projektový tím tak, aby bol schopný úspešne riadiť a implementovať celý projekt. Tím by mal byť zložený z členov, ktorí majú relevantné skúsenosti, motiváciu a schopnosti potrebné pre implementáciu projektu. Zároveň je nevyhnutné zabezpečiť zapojenie napr. školského digitálneho koordinátora a IT technického personálu, ktorí zohrávajú kľúčovú rolu pri návrhu a implementácii technologických riešení. V ideálnom prípade by tím mal prepájať odborné znalosti v oblasti pedagogiky, technológií a projektového manažmentu. 

Po vytvorení tímu je dôležité pokračovať v budovaní podpory u širšej školskej komunity. Organizovanie workshopov, diskusných fór a participatívnych stretnutí so žiakmi, učiteľmi a rodičmi umožní získať cenné návrhy a zvýšiť mieru akceptácie budúcich zmien.  

Zároveň sa odporúča nadviazať spoluprácu s externými partnermi, ako napr. architektom, technologickými firmami, či školami, ktoré majú skúsenosti s budovaním triedy budúcnosti.  

Príprava projektového plánu 

Každá významná nová iniciatíva v škole si vyžaduje jasný plán, ktorý je možné zdieľať s partnermi a zainteresovanými stranami a ktorý umožní efektívne riadiť projekt tak, aby boli dosiahnuté kľúčové ciele a výsledky. Každá škola by mala vytvoriť svoj vlastný plán prispôsobený svojim konkrétnym podmienkam. 

Nižšie je uvedených niekoľko ďalších odporúčaní, ktoré môžete využiť v tvorbe plánu:  

  • Vymedziť zameranie triedy, t. j. určiť, či bude priestor určený na výučbu konkrétnych predmetov (napr. prírodné vedy, jazyky), vzdelávaciu oblasť (napr. digitálna kompetencia) alebo špecifické formy výučby (napr. projektové učenie, inkluzívne aktivity). 
  • Rozhodnúť sa pre vyučovacie metódy a formy učenia, ktoré budú v priestore prioritne využívané. 
  • Určiť počet žiakov prítomných na hodine a celkový rozsah využívania priestoru počas týždňa (napr. podľa rozvrhu alebo plánovaných aktivít). 
  • Ujasniť ďalšie spôsoby využitia triedy, napríklad na mimoškolské aktivity, stretnutia, komunitné alebo rozvojové podujatia. 
  • Naplánovať dostupnosť a ukladanie pomôcok, t. j. zohľadniť potrebu flexibilného úložného priestoru, bezpečného uchovávania techniky a rýchleho prístupu k pomôckam. 
  • Vytvoriť 3D vizualizáciu plánovaného priestoru, ktorá pomôže ujasniť predstavu o plánovanom priestore a zjednoduší plánovanie a realizáciu.  
  • Definovať systém rezervácie a využívania priestoru. Môže ísť o online rezervačný systém, rozvrh alebo iný mechanizmus, ktorý zabezpečí rovnomerné a plánované využívanie triedy viacerými učiteľmi. 

Návrh dizajnu prostredia 

Súčasťou plánovania je aj vytvorenie návrhu usporiadania priestoru. Dizajn by mal spĺňať princípy uvedené v kapitole 1.1 Dizajn triedy budúcnosti

Dizajn by mal zároveň obsahovať:  

 

Fáza 4: Implementácia a spustenie 

Technická podpora  

Počas implementácie a následnej prevádzky triedy budúcnosti je technická podpora jedným z rozhodujúcich faktorov jeho úspešného fungovania. Technická podpora zahŕňa nielen úvodnú inštaláciu a konfiguráciu technológií, ale aj ich pravidelnú správu, údržbu a riešenie prípadných problémov. Pri plánovaní technickej podpory je potrebné vytvoriť systém rýchlej technickej pomoci pre učiteľov a žiakov, jasne určiť zodpovedné osoby za správu zariadení (IT administrátora), nastaviť postupy pre pravidelnú aktualizáciu softvéru a hardvéru, zabezpečiť školenia pre učiteľov a žiakov na efektívne využívanie dostupných technológií a pripraviť záložné riešenia pre prípad výpadku technológií (napríklad náhradné zariadenia). 

Motivácia aktérov k zmene 

Každá inovácia v škole môže byť úspešná len vtedy, ak všetci kľúčoví aktéri uveria, že ide o zmysluplný krok, ktorý stojí za ich čas, úsilie a podporu. Učitelia zohrávajú v tomto procese kľúčovú rolu, no rovnako dôležité je pozitívne motivovať aj ďalšie skupiny - žiakov, rodičov, vedenie školy, technický personál či partnerov z komunity. 

Presvedčení aktéri sa často stávajú ambasádormi zmien a svojím nadšením dokážu ovplyvniť aj ostatných. Ak sa však nová myšlienka nedostatočne komunikuje a „nepredá“, existuje riziko, že narazí na odpor alebo nezáujem, čo môže ohroziť úspešnosť celej iniciatívy. 

Skúsenosti zo škôl ukazujú, že reakcie učiteľov na vytváranie triedy budúcnosti bývajú rôznorodé. Niektorí vnímajú projekt ako vítanú príležitosť na oživenie výučby, iní sú skeptickí alebo sa obávali zmien, najmä v súvislosti s technológiami a stratou kontroly nad procesom učenia. Dôležitou stratégiou je zapájať všetkých aktérov do diskusií od začiatku, vytvárať priestor na vyjadrenie pochybností a pravidelne ich informovať o pokroku. Je potrebné rátať s tým, že zmena postojov trvá dlhší čas a že nie všetci sa zapoja ihneď. Kľúčové je dlhodobé budovanie dôvery a postupné rozširovanie pozitívne motivovanej komunity v škole aj mimo nej. 

Profesionálny rozvoj a podpora učiteľov 

Pre úspešné zavedenie triedy budúcnosti je nevyhnutné systematicky podporovať profesijný rozvoj učiteľov. Profesijný rozvoj by mal byť orientovaný na praktické zručnosti, napr. na efektívne využívanie technológií vo vyučovaní, tvorbu a využívanie digitálneho edukačného obsahu, zavádzanie inovatívnych foriem a metód vzdelávania vo vyučovaní a rozvoj kompetencií 21. storočia. 

Dôležitým faktorom úspechu je aj dlhodobá podpora učiteľov, ako je mentorovanie, priebežné konzultácie, sieťovanie medzi školami a využívanie online platforiem na výmenu skúseností. Profesijný rozvoj by mal prebiehať nielen formálne, ale aj neformálne, podporou učiteľských komunít a vytváraním priestoru pre vzájomné zdieľanie a učenie sa. 

Cieľom profesijného rozvoja je umožniť učiteľom sebavedomo využívať nové priestory, technológie a prístupy vo svojej každodennej praxi a tým prispieť k trvalej zmene kvality vzdelávania v škole. 

 

Pilotné využívanie triedy budúcnosti a overovanie metód a foriem vzdelávania 

Po vybudovaní triedy budúcnosti bude kľúčové, aby učitelia nové priestory aktívne využívali. Môžete rozhodnúť spustiť pilotné využívanie prostredia s menšou skupinou učiteľov a žiakov, čím si umožnia testovať nové nápady, technológie a identifikovať prípadné problémy v menej stresujúcom prostredí pred oficiálnym spustením pre všetkých. Záleží samozrejme od vašej preferencie a nastavenia.  

Trieda budúcnosti bude slúžiť ako nástroj na efektívnejšie zavádzanie inovatívnych foriem a metód vzdelávania do výučby. Výrazne podporí zmenu pedagogických prístupov v súlade s cieľmi kurikulárnej reformy základného vzdelávania na Slovensku. Vďaka nemu budú mať učitelia a žiaci možnosť realizovať učenie založené na spolupráci, projektoch, tvorivosti a kritickom myslení. 

Je prirodzené, že v procese používania priestoru potencionálne školy identifikujú potreby na drobné úpravy, vylepšenia alebo doplnenie vybavenia. Tieto zistenia by sa mali systematicky zapracovávať do ďalších plánov rozvoja podnetného vzdelávacieho prostredia, aby sa jeho potenciál postupne maximálne využil. 

 

Skočiť na začiatok stránky