Desať rokov duálneho vzdelávania: Prax u zamestnávateľov získava už vyše 10-tisíc žiakov
Duálne vzdelávanie funguje na Slovensku už 10 rokov. Prináša výhody žiakom i zamestnávateľom a v konečnom dôsledku vďaka vyšším daňovým a odvodovým príjmom z neho profituje i štát. Od jeho zavedenia v roku 2015 počet žiakov a spoluprác neustále narastá. V minulom školskom roku bolo zapojených vyše 10-tisíc žiakov.

„Duálne vzdelávanie je úspešným príkladom zosúladenia vzdelávacieho systému a toho, čo potrebujú zamestnávatelia. Žiakom dáva reálne skúsenosti a lepšie uplatnenie, firmám prináša kvalifikovaných pracovníkov. Po desiatich rokoch vidíme, že tento model sa na Slovensku osvedčil a v rámci aktuálnych legislatívnych zmien ho ďalej rozvíjame,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Duálne vzdelávanie je forma odborného vzdelávania, pri ktorej žiak vykonáva praktické vyučovanie priamo u zamestnávateľa. V minulom školskom roku sa takto vzdelávalo vyše 10-tisíc žiakov, čo je zo všetkých žiakov odborného vzdelávania približne sedem percent. Títo žiaci môžu absolvovať praktické vyučovanie v takmer 150 odboroch u vyše 1 300 zamestnávateľov.
Najviac dualistov je u zamestnávateľov v Košickom kraji (18 %), nasledujú Prešovský a Banskobystrický kraj (po 15 %), najmenej v Bratislavskom kraji (8 %). Najviac zastúpenými odbormi v duálnom vzdelávaní sú obchodná akadémia, mechanik – mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik nastavovač a obchodný pracovník.
Inovatívnym prvkom v systéme duálneho vzdelávania sú Nadpodnikové vzdelávacie centrá, ktoré poskytujú spoločné praktické vyučovanie pre žiakov s uzatvorenou zmluvou s rôznymi zamestnávateľmi (Duálna akadémia v Bratislave a Deutsch – Slowakische Akademien v Nitre). Ich prínosom je, že umožňujú efektívnejšie a flexibilnejšie poskytovanie praktického vyučovania žiakom aj pre malé a stredné podniky, ktoré nemajú vlastné kapacity na takéto vzdelávanie a zároveň podporujú spoluprácu viacerých firiem v rámci sektora.
Ďalšiemu rozvoju duálneho vzdelávania by mali napomôcť aj pripravované legislatívne zmeny, ktoré ešte čakajú na prerokovanie parlamentom:
- zavedenie agentúrneho systému duálneho vzdelávania, ktorého cieľom je zapojiť viac malých a stredných podnikov,
- otvorenie duálneho vzdelávania aj pre vybrané zdravotnícke odbory,
- digitálna odborná prax,
- možnosť vykonať praktické vyučovanie aj v období školských prázdnin,
- určenie výšky príspevku pre zamestnávateľov na zabezpečenie duálneho vzdelávania v nadväznosti na výšku minimálnej mzdy.
Ďalšie inšpirácie možno nájsť v krajinách s rozvinutým systémom duálneho vzdelávania ako napríklad: medzipodnikové vzdelávacie centrá (v Rakúsku), sektorové a kantonálne fondy (vo Švajčiarsku), podpora zapájania špecifických cieľových skupín (v Nemecku).
Viac informácií o systéme duálneho vzdelávania na Slovensku je v dokumente Revízia výdavkov na základné a stredné školy z dielne Inštitútu vzdelávacej politiky rezortu školstva a Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií.
Facebook Zdieľať