Navigácia

Často kladené otázky a odpovede k periodickému hodnoteniu výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti VER 2026

Obdobie a predmet hodnotenia:

Ktoré obdobie bude predmetom hodnotenia VER 2026?
Periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti VER 2026 bude hodnotiť obdobie 2020 – 2024.

Čo bude predmetom hodnotenia VER 2026?
V rámci periodického hodnotenia VER 2026 sa budú hodnotiť tri moduly: tvorivé (vedecké / umelecké) výstupy, spoločenský dosah tvorivej (vedeckej / umeleckej) činnosti a tvorivé (vedecké / umelecké) prostredie.
 

Podávanie žiadostí:

Dokedy bude treba podať žiadosti o hodnotenie?
Žiadosti o periodické hodnotenie sa budú podávať v lehote od 1.2.2025 do 31.5.2025.

Kedy bude termín odovzdania 1. a 2. etapy?
Znenie výzvy na podávanie žiadostí o periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti (VER 2026) bolo aktualizované. Informácie k aktuálnym termínom podávania žiadostí sú dostupné vo výzve v znení dodatku na strane 5. Výzva v znení dodatku je dostupná na nasledujúcom odkaze: Výzva na podávanie žiadostí o periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti (VER 2026) v znení dodatku.

Môže byť žiadosť podaná aj v oblasti, v ktorej má pracovisko menej ako 5 zamestnancov?
Áno, v takej žiadosti potom pracovisko nepredkladá žiadne výstupy, ani prípadové štúdie spoločenského dosahu, ani podklady k tvorivému prostrediu. Žiadosti s menej ako 5 zamestnancami však budú zohľadnené pri financovaní (získajú finančné prostriedky vo výške priemeru za danú oblasť).

Je možné podať za fakultu 2 žiadosti v 1 odbore?
Za jednu fakultu nie je možné podať dve alebo viac žiadostí v tej istej oblasti výskumu.

Môžu verejné výskumné inštitúcie (VVI) podávať spojené žiadosti?
Pre účely podávania žiadostí o hodnotenie sú z hľadiska štruktúry organizácie VVI na úrovni fakúlt a do jednej žiadosti sa môže spojiť viac VVI. Žiadosti možno podávať za celú vysokú školu alebo za jej súčasti a za celého zriaďovateľa (SAV) alebo jej jednotlivé VVI či niektoré VVI spoločne. Príklad: je možné podať žiadosť v oblasti „historické vedy“, v ktorej budú zaradení zamestnanci a zamestnankyne viacerých alebo všetkých VVI, ktorí v tejto oblasti pôsobia. Je však možné podať samostatné žiadosti v oblasti „historické vedy“ za každú VVI osobitne. O štruktúre žiadostí a zaradení zamestnancov a zamestnankýň rozhoduje žiadateľ.

Ako sa budú podávať žiadosti?
Podávanie žiadostí bude mať dve fázy. V prvej fáze žiadatelia vyplnia oblasť výskumu, v ktorej žiadosť podávajú, inštitucionálnu úroveň žiadosti, zamestnancov, odkazy na výstupy, odkazy na centrálny register zamestnancov v prípade žiadostí podávaných vysokými školami. Následne, žiadateľ zašle žiadosť na verifikáciu. Príslušný útvar ministerstva žiadosť verifikuje. V druhej fáze žiadateľ nahráva finálne výstupy, vypĺňa príslušný počet prípadových štúdií spoločenského dosahu a formulár tvorivého prostredia.

Je rozdiel v podávaní žiadosti za celú inštitúciu alebo len za jej časť? Bude sa to posudzovať odlišne?
Podanie žiadosti za celú inštitúciu alebo za jej časť nemá vplyv na postupy hodnotenia – obe budú posudzované rovnako.

Kde nájdem formuláre spoločenského dosahu a tvorivého prostredia v angličtine?
Formuláre sú dostupné na nasledujúcom odkaze: Forms for preparing case studies of societal impact and creative (scientific/artistic) environment | Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.

Je potrebné vpisovať formuláre v anglickom jazyku?
Žiadosti sa podávajú hodnotiteľom v anglickom jazyku. Vpisujte ich, prosím, v anglickom jazyku. Žiadatelia môžu požiadať o strojový preklad formulárov spoločenského dosahu a tvorivého prostredia. Preklady výstupov sa neposkytujú.

Keď budeme podávať 2 žiadosti v rámci univerzity za tú istú oblasť vedy, pričom prvú žiadosť podá samostatne 1 fakulta a druhú žiadosť budeme podávať 3 fakulty, ako máme vybrať inštitúciu, za ktorú je podávaná tá druhá žiadosť?
V žiadosti je možné vybrať v rámci inštitucionálnej úrovne len jednu fakultu,. Vnímame a rozumieme Vašej spätnej väzbe. V prípade, že by to ovplyvňovalo Vaše interné spôsoby pripisovania financií jednotlivým fakultám je možné zvoliť namiesto jednej fakulty podávanie takejto spojenej žiadosti na inštitucionálnej úrovni: za celú inštitúciu.

Ako postupovať, keď máme hotový zoznam zamestnancov a výber výstupov, ktorý treba poslať do 15. 4. na kontrolu? Treba to odosielať, alebo si to viete v systéme pozrieť?
Žiadosť je potrebné odoslať, bez toho nevieme do nej nahliadnuť a verifikovať údaje.

Ako odoslať žiadosť na verifikáciu v prvej etape podávania žiadostí?
Po zaradení zamestnancov, uvedení hypertextových odkazov na výstupy a výberu finálnych výstupov kliknite na stránke s možnosťou výberu okruhov hodnotenia príslušnej žiadosti na tlačidlo „ĎALEJ“. Na nasledujúcej stránke kliknite na „ODOSLAŤ ŽIADOSŤ“. Po verifikácii Vám bude žiadosť vrátená na doplnenie informácií k ďalším okruhom hodnotenia, prípadne na úpravu údajov.

Odoslaná žiadosť sa nám vrátila na úpravu, ako ďalej postupovať?
Po obdržaní žiadosti po nami vykonanej verifikácii prosím skontrolujte záložku "Komentáre", kde sa nachádzajú informácie k ďalšiemu postupu spracovania žiadosti alebo k úprave údajov.

 

Zaraďovanie zamestnancov:

Aké sú podmienky pre zaradenie zamestnancov do hodnotenia?
Do hodnotenia výstupov tvorivej činnosti sa zaraďujú zamestnanci, ktorí spĺňajú podmienku, že v hodnotenom období (2020 – 2024) mali pracovný pomer v trvaní najmenej 3 roky (36 mesiacov kumulatívne) na ustanovený týždenný pracovný čas, v prípade VVI minimálne 50% rozsah pracovného času.

V prípade uvádzania zamestnancov do prípadových štúdií spoločenského dosahu je podmienkou akýkoľvek pracovnoprávny vzťah s pracoviskom žiadateľa.

Musí pracovisko zaradiť všetkých svojich zamestnancov do jednej žiadosti?
Pri zaraďovaní zamestnancov do žiadostí je dôležité riadiť sa obsahom ich výstupov. Nie je povinnosťou žiadateľa rešpektovať inštitucionálnu a organizačnú štruktúru, teda príslušnosť zamestnancov k fakulte, VVI či ich vyštudovaný odbor alebo odbor pracovného zaradenia (napríklad v prípade odborných výstupov členov pedagogických fakúlt nie je nutné uvádzať zamestnancov v žiadosti podanej v pedagogických vedách, ak ich výstupy sú v iných vedných oblastiach. Aj pedagogická fakulta môže podať žiadosť napríklad v oblasti „chemické vedy“). Určujúcim prvkom zaradenia je obsah ich tvorivej činnosti, aby mohli byť výstupy hodnotené odborníkmi z príslušnej oblasti výskumu.

Ako máme postupovať v prípade „dvojitých“ zamestnancov, ktorí spĺňajú trojročnú požiadavku na zaradenie do žiadosti, ale majú úväzky na univerzitách a SAV? Keď si zamestnanec vyberie jedno pracovisko (ako musí), aký to môže mať dopad na druhé pracovisko?
V prípade dvojitých plných úväzkov (respektíve plného úväzku na vysokej škole a najmenej 50% úväzku na verejnej výskumnej inštitúcii) musí prísť k dohode príslušných pracovísk. Zamestnanec si nevyberá pracovisko (zásada je, že nikto nesmie byť automaticky vyradený a nikto nemá automatický nárok na zaradenie). Dôvodom je, že ak je zamestnanec zaradený do pozície, kde zákon vyžaduje vedeckú činnosť, pracovisko predpokladá použitie jej výsledkov.
V prípade, že zamestnanec bude zaradený na iné pracovisko, nebude to mať pre druhé pracovisko nijaké následky (teda nebudú za neho počítané nulové výstupy). Jediný dôsledok to bude mať ten, že nebude vôbec figurovať v zozname zamestnancov jedného z pracovísk. Nijakí zamestnanci (ani ich výstupy – okrem spoluautorských výstupov) nemôžu byť zaradení viackrát na rôzne pracoviská.

Som zmätená zo zaradzovania zamestnancov do žiadostí. Ako by ste odporúčali postupovať?
odporúčali by sme postupovať nasledovne:

1) Najskôr by sme si vytvorili zoznam všetkých zamestnancov, ktorí spĺňajú podmienku 100% úväzku v prípade VVŠ alebo 50% a viac úväzku na VVI po dobu 36 mesiacov v období hodnotenia 1.1.2020-31.12.2024 – všetci títo zamestnanci v žiadosti uvedení byť musia.

2) V rámci tohto zoznamu by sme odporúčali pozrieť sa na materské, rodičovské dovolenky, a podobné znevýhodnenia a vzniknú tak dve skupiny:

  1. tí zamestnanci, ktorí boli znevýhodnení 2 roky a viac – uvádzajú sa v žiadosti, no neprekladajú výstupy.
  2. tí zamestnanci, ktorí boli znevýhodnení 6 mesiacov až 23 mesiacov – uvádzajú sa v žiadosti, no môžu predkladať znížený počet výstupov (1-5 výstupov).

Aké hypertextové odkazy pri zaraďovaní zamestnancov uvádzajú žiadatelia z verejnej výskumnej inštitúcie?
Hypertextové odkazy na príslušné záznamy v centrálnom registri zamestnancov sa uvádzajú, ak je žiadateľom vysoká škola. Žiadatelia z verejnej výskumnej inštitúcie nepredkladajú hypertextové odkazy pri uvádzaní zamestnancov. Informačný systém pre podávanie žiadostí to eviduje podľa inštitúcie priradenej ku kontu žiadateľa a možnosť uviesť hypertextový odkaz automaticky neposkytne žiadateľom z verejnej výskumnej inštitúcie.

Ako pristúpiť k zamestnancom, ktorí mali v hodnotenom období neplatené voľno?
Neplatené voľno sa vo VER 2026 nezohľadňuje. Zamestnanec, ktorý spĺňa podmienky zaradenia a mal v hodnotenom období neplatené voľno, predkladá 5 výstupov.

Môžeme za mladého zamestnanca považovať aj pracovníkov, ktorí začali pracovný pomer v roku 2018 alebo 2019, alebo sa tento status vzťahuje iba na zamestnancov s nástupom od roku 2020?
Za mladého zamestnanca možno považovať aj pracovníkov, ktorí začali pracovný pomer v roku 2018 alebo 2019. Nie je podmienkou, aby uzavreli zmluvu až v roku 2020.

Môžeme následne po Vašej kontrole aj prehodnotiť zaradenie jednotlivých zamestnancov v rámci jednotlivých žiadostí? T.j. presunúť ich zo žiadosti A do žiadosti B, v prípade, že autor má napr. interdisciplinárny výstup.
Po verifikácii prvého okruhu hodnotenia v žiadosti nebude možné presúvať a meniť zoznam zamestnancov v žiadosti. V prípade, že po verifikácii zistíme, že niektorí zamestnanci inštitúcie neboli zaradení, bude ich potrebné v rámci niektorej žiadosti doplniť.

Zaraďujeme aj zamestnanca, ktorý už v súčasnosti nepracuje na pracovisku (odchod do dôchodku) ale počas hodnoteného obdobia pracoval 4 roky na pracovisku?
Do žiadosti sa zaraďujú všetci zamestnanci, ktorí spĺňajú podmienky zaradenia, aj v prípade, ak v súčasnosti už na danom pracovisku nepracujú.

Odkaz na zamestnanca - v plnej verzii, alebo v skrátenej verzii?
Pokiaľ je odkaz dostupný, môže byť v plnej alebo aj skrátenej verzii. Dôležité je, aby fungoval.

Zadávame do hodnotenia aj skončených doktorandov zamestnaných napr. od 1.9.2024? Podľa toho, čo bolo povedané tak ich tam nezarátavam.
Do okruhu hodnotenia výstupov sa doktorandi neuvádzajú, ak po zamestnaní nespĺňajú kritériá zaradenia zamestnancov do žiadosti. V uvedenom prípade ich preto do žiadosti nezaraďujete.

Ako je to so zaraďovaním akademických funkcionárov (rektor, dekan) do VER? V minulom VER nám boli tieto osoby vyradené z dôvodu, že "vykonávanie akademickej funkcie (rektor, dekan) sa nepovažuje za tvorivú činnosť".
Zaradení zamestnanci musia spĺňať podmienky zaradenia. Podľa Smernice č. 03/2025 o periodickom hodnotení výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti, čl. 2 písmeno c) sa zamestnancom žiadateľa rozumie, ak je žiadateľom

  • vysoká škola, vysokoškolský učiteľ okrem lektora, výskumný pracovník alebo umelecký pracovník, ktorý mal v hodnotenom období pracovný pomer v trvaní najmenej tri roky na ustanovený týždenný pracovný čas,

Zamestnanci, ktorí nesplnia podmienku 100% úväzku po dobu najmenej 36 mesiacov v hodnotenom období (kumulatívne) sa do hodnotenia výstupov nezaraďujú.

Zamestnanci ústavov SAV s úväzkom od 50 do 100%, ktorí boli viac ako 2 roky na rodičovskej dovolenke sa do zoznamu zamestnancov zadávajú a zaškrtneme im možnosť, že zamestnanec splna kritéria na nepredkladanie výstupov? Alebo takého zamestnanca vôbec nezadávame do VER ?
Všetci zamestnanci Slovenskej akadémie vied, ktorí spĺňajú podmienku zaradenia (úväzok 50% a viac po dobu 36 mesiacov v hodnotenom období), musia byť uvedení v žiadosti. Ak však títo zamestnanci boli na rodičovskej dovolenke 2 roky a viac, nepredkladajú výstupy.

Ktorých zamestnancov ako členov akademickej obce zaraďuje do žiadosti verejná výskumná inštitúcia?
Za členov akademickej obce verejných výskumných inštitúcií sa v kontexte podávania žiadostí v periodickom hodnotení považujú zamestnanci a zamestnankyne, od ktorých sa podľa pracovnej zmluvy v rámci pracovnej činnosti vyžaduje výskumná/tvorivá činnosť (sú vykazovaní vo vedeckých tabuľkách).
 

Tvorivé (vedecké / umelecké) výstupy:

Môžu si spoluautorský výstup zapísať všetci autori diela?
Tie isté vedecké / umelecké výstupy s viacerými spoluautormi bude možné podať najviac dvakrát (naprieč žiadosťami). Jeden spoluautorský výstup sa môže teda zaradiť do dvoch rôznych žiadostí, dvom spoluautorom. Tí istí spoluautori však môžu podať iný výstup. Jeden a ten istý výstup však môže byť zaradený do rôznych žiadostí najviac dvakrát.

V časti hodnotenia tvorivých výstupov, kedy inštitúcia podľa vlastného rozhodnutia vyberie 25 publikácií, bude potrebné predkladať 5 výstupov za každého zamestnanca, ktorý v hodnotenom období spĺňa požadovanú dĺžku pracovného pomeru?
Áno, za každého zamestnanca, ktorý splní podmienky zaradenia do hodnotenia (s výnimkou určitých kategórií, akými sú začínajúci zamestnanci a zamestnankyne, rodičovské dovolenky atď.), sa budú predkladať hypertextové odkazy na 5 výstupov. Následne sa z týchto všetkých výstupov vyberie 25 výstupov tak, aby bol zachovaný princíp rovnomernosti.

Ako máme postupovať pri výbere výstupov, ak bol zamestnanec dlhodobo práceneschopný, alebo na materskej či rodičovskej dovolenke? Musí sa aj za takýchto zamestnancov uviesť 5 výstupov?
Pokiaľ zamestnanec bol v hodnotenom období celkovo najmenej 2 roky (24 mesiacov kumulatívne) práceneschopný z dôvodu choroby alebo úrazu, na materskej dovolenke alebo na rodičovskej dovolenke, či opatroval osobu s ťažkým zdravotným postihnutím alebo poskytoval starostlivosť dieťaťu s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom – zamestnanec sa do žiadosti uvedie (a bude financovaný), ale v žiadosti nepredkladá žiadne výstupy.
Pokiaľ bol zamestnanec v hodnotenom období celkovo 6 mesiacov až 2 roky (kumulatívne) práceneschopný z dôvodu choroby alebo úrazu, na materskej dovolenke alebo na rodičovskej dovolenke, či opatroval osobu s ťažkým zdravotným postihnutím alebo poskytoval starostlivosť dieťaťu s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom – zamestnanec sa do žiadosti uvedie a môže predložiť od 1 do 5 výstupov.

Za každého pracovníka zaradeného do hodnotenia vyberieme 5 výstupov a pokiaľ pracovník nemá 5 výstupov, uvádzame prázdne miesta. Následne dostaneme množinu výstupov, ktorú zoradíme a vyberáme z nej 25 výstupov, ktoré predkladáme do hodnotenia. Moja otázka znie: Pokiaľ máme (ako fakulta, za danú oblasť vedy a výskumu) viac ako 1/25 „prázdnych miest“, môžeme stále vybrať a predložiť 25 výstupov? Napríklad, máme 50 pracovníkov, čiže by sme mali do úvodnej množiny zaradiť 250 výstupov. Povedzme, že niektorí majú „prázdne miesta“ (nemajú 5 publikácií za sledované obdobie) a teda vieme zaradiť do úvodnej množiny len 235 výstupov. Musíme túto množinu po zoradení podľa zvolených kritérií rozdeliť na 25 častí (v tomto prípade po 10 výstupov) a následne tak môžeme predložiť do hodnotenia len 24 výstupov (lebo posledná, 25. časť bude prázdna)? Alebo je možné ju rozdeliť len na 5 častí (v tomto prípade po 50 výstupov) a vieme tak predložiť plný počet 25 výstupov do hodnotenia?
Vo VER 2026, v prípade výstupov, budú pravidlá takzvaných „nulových“ výstupov nezmenené. A teda:

  • Za každé 4% prázdnych políčok (keď zamestnanec nemá výstupy) sa v systéme vygeneruje 0 a umožní predložiť o jeden výstup menej.
  • 50 zamestnancov má predložiť v prvom kole po 5 výstupov (50*5=250).
  • Ak vo Vašom prípade predložíte 235 liniek, systém Vám umožní predložiť celkom 24 výstupov a vygeneruje sa Vám jedna 0, pretože 235 z 250 je 94%. Keby ste napríklad predložili len 230 liniek na výstupy, tak by Vám systém umožnil predložiť len 23 výstupov a vygenerovali by sa Vám dve 0, keďže 230 z 250 je 92%.

Zmenou oproti predchádzajúcemu hodnoteniu VER je, že sa ruší princíp reprezentatívnosti, a teda nebude potrebné výstupy nijakým spôsobom zoraďovať a deliť na skupiny. Čiže, z 235 liniek vyberiete 24 bez vytvárania skupín a jediné, na čo je potrebné dávať si pozor, je dodržanie princípu rovnomernosti.

Bude možné v rámci oblasti „Performatívne umenie a príslušné vedy o umení“ vykázať výstupy umelcov spolu s vedcami, číže napr. koncerty spolu s vedeckými publikáciami alebo umelecké výstupy, napr. troch umelcov (koncerty) doplnené o vedecké výstupy dvoch muzikológov (knihy, články)?
Áno, je možné kombinovať umelecké výstupy registrované v CREUČ s vedeckými výstupmi registrovanými v CREPČ. Môžete si pozrieť výsledky VER 2022 – vyberte si žiadosti v performatívnych vedách. Po kliknutí na „zobraziť výstupy“ uvidíte, že vo väčšine žiadostí podaných vysokými školami, ide o kombináciu vedeckých aj umeleckých výstupov.

Tvorivý pracovník bol u nás na fakulte zamestnaný na ustanovený týždenný pracovný čas od januára 2020 do decembra 2023. V marci 2024 mu vyšla publikácia, na ktorej pracoval ešte v čase, keď bol zamestnaný na fakulte. Môžeme túto publikáciu zaradiť do hodnotenia, ak je registrovaná v CREPČ? Ak áno, je potrebné, aby bola v CREPČ registrovaná ešte pod naším pracoviskom alebo môže byť registrovaná v CREPČ aj napríklad pod novým pracoviskom tohto pracovníka?
To, kde daný zamestnanec v danom čase, keď publikácia vyšla práve bol, nebude predmetom posudzovania. Podstatné je, aby zamestnanec spĺňal podmienky zaradenia a daná publikácia vyšla v hodnotenom období. Na to, aby iné pracovisko malo už len hypotetickú možnosť zaradiť danú publikáciu do svojej žiadosti, musel by daný zamestnanec splniť podmienku zaradenia na ich pracovisku.

Pri výstupoch tvorivej činnosti je dôležitý rok vydania alebo rok registrácie v CREPČ?
Dôležitý je rok vydania výstupu. Registre sa vo VER používajú na verifikačné údaje o výstupoch. Kľúčové je, aby výstup vznikol v období hodnotenia 2020-2024. Kedy bol výstup registrovaný nie je relevantné.

Čo je to "zhrnutie obsahu" v kontexte VER 2026?
Podobne ako v prípade VER 2022, aj vo VER 2026 sa pri finálnych 25 výstupoch, ktoré budú predložené do hodnotenia budú nahrávať zhrnutia obsahu v anglickom jazyku. Pri výstupoch, ktoré nie sú v anglickom jazyku bude nahratie zhrnutia obsahu povinné.

Platí, že ku všetkým výstupom v inom ako anglickom jazyku (teda nielen v slovenskom, ale napríklad aj v nemeckom, francúzskom) sa prikladá abstrakt v angličtine?
Áno, ku každému výstupu, ktorý nie je v anglickom jazyku je povinnosť nahrať zhrnutie obsahu v anglickom jazyku.

Je odporúčaný rozsah abstraktu 200 – 300 slov?
Povolený rozsah zhrnutia obsahu je do 500 slov, aby hodnotitelia mali dostatok informácií na hodnotenie daného výstupu. Template nájdete na nasledujúcom odkaze: Výstupy tvorivej činnosti: Zhrnutie obsahu | Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky

Platí, že ak je abstrakt v angličtine (kratší než 200 slov) už súčasťou predkladaného výstupu, ďalší abstrakt sa nepredkladá?
Ďalší abstrakt už nemusíte v takomto prípade predkladať, no je to na zvážení žiadateľa – môžete predložiť zhrnutie obsahu aj v takomto prípade.

Môžu doktorandi predkladať výstupy?
Nie, doktorandi nemôžu predkladať výstupy, pretože ide o študentov, doktorandi nemajú pracovno-právny vzťah sa danou inštitúciou.

Ako postupovať v prípade, že pri umeleckom výstupe nie je možné uviesť hypertextový odkaz z CREUČ (umelecké výstupy pred rokom 2022)?
Rovnako ako v predošlom periodickom hodnotení VER 2022, uveďte namiesto hypertextového odkazu EUCA ID.

Aké hypertextové odkazy na tvorivú činnosť v okruhu hodnotenia výstupov predkladajú žiadatelia z verejnej výskumnej inštitúcie?
Podľa Smernice č. 03/2025 o periodickom hodnotení výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti, čl. 2 písmeno e) je výstupom výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti (ďalej len „výstup“) výstup zapísaný v centrálnom registri evidencie publikačnej činnosti alebo v centrálnom registri evidencie umeleckej činnosti, ak je žiadateľom vysoká škola, alebo v evidencii publikačnej činnosti a ohlasov Slovenskej akadémie vied alebo v inom verejne prístupnom registri, ak je žiadateľom verejná výskumná inštitúcia, alebo výstup podľa článku 16.

Pre viac informácií nájdete smernicu na nasledujúcom odkaze: Smernica č. 03/2025 o periodickom hodnotení.

Môže sa publikácia vydaná ako online first (early access) v roku 2024, ktorá nemá odkaz na CREPČ, ale má pridelené DOI a bude zaradená do čísla časopisu v roku 2025, vykazovať v rámci hodnotenia VER 2026?
Ak bola publikácii pridelená DOI v roku 2024, môžete ju uviesť aj v prípade, že bude zaradená do čísla časopisu v roku 2025. V ďalšom kole hodnotenia VER sa overí, aby tieto publikácie neboli predložené na hodnotenie opätovne.

Pri evidencii umeleckých výstupov dochádza k určitým disproporciám, a preto by som poprosil o radu. Keď napríklad sa uskutoční koncert (napríklad jeden interpret má viac sólových skladieb v rámci koncertu), pri evidencií v CREUČ sa eviduje síce koncert, ale  v systéme to rozbijú na drobné - každá skladba samostatne, na ktorú priradia linky. Chceli by sme sa opýtať, je možné to nejakým spôsobom spojiť, aby pre daného účastníka sme mohli popísať daný koncert, ktorý pozostáva napr. 5 samostatných skladieb (link je na jednu skladbu, nie na celý koncert) alebo viac liniek k jednej skladbe?
Áno, systém CREUČ rozdrobuje umelecké výstupy na miniatúrne časti. Stačí, ak dáte linku na jednu skladbu, no v rámci zhrnutia obsahu umeleckého výstupu môžete nahrať viac odkazov na viaceré skladby a opísať koncert v jeho komplexnosti.

Ak máme zamestnancov, ktorí napríklad aj boli na MD/RD viac ako 2 roky, ale majú 5 výstupov, môžeme ich do žiadosti zaradiť a neoznačiť pri nich príznak, že nepredkladajú žiadne výstupy?
Prosím rešpektujte pravidlá zaradenia zamestnancov do žiadosti a uveďte informácie pravdivo podľa skutočnosti.

Chcel som sa spýtať, či pre zamestnancov SAV, ktorí majú nižší ako 100% úväzok vykazujeme tiež 5 publikácií.
V prípade SAV všetci zamestnanci, ktorí spĺňajú podmienky zaradenia do žiadosti a nevzťahuje sa na nich výnimka nepredkladania výstupov alebo predkladania zníženého počtu výstupov, predkladajú 5 výstupov za zamestnanca/zamestnankyňu.

K iným dôvodom (okrem PN) výnimky kedy zamestnanec predkladá minimálne 1 výstup môžeme radiť aj OČR (starostlivosť o choré dieťa)?
Informácie k dôvodom predkladania zníženého počtu výstupov nájdete vo výzve na podávanie žiadostí o periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti s označením VER 2026 podľa § 26aa odseku 1 zákona, strana 3. Jedným z dôvodov je starostlivosť o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom. Výzva v znení dodatku je dostupná na nasledujúcom odkaze: 
Výzva na podávanie žiadostí o periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti (VER 2026) v znení dodatku.

Chcem sa spýtať, či publikačné výstupy mladého zamestnanca ešte z obdobia doktorandského štúdia možno vykazovať, keďže spadajú do vykazovacieho obdobia 2020-2024, ale zamestnankyňou je až od 1. 9. 2022.
Ak zamestnanec/zamestnankyňa spĺňa podmienky zaradenia do žiadosti, tak si ich môže vykázať.

Čo, prosím, prakticky znamená začiarknutie možnosti "Interdisciplinárny výstup" pri výstupoch? Bude hodnotený príslušnými hodnotiteľmi?
Výstup bude hodnotený hodnotiteľskými komisiami z príslušných vedných oblastí, ktoré pri interdisciplinárnom výstupe uvediete.

Ak ide o zamestnanca, ktorý je v zozname, ale nepredkladá výstupy (RD, OČR, PN viac ako 2r.), počíta sa do počtu zamestnancov, alebo vôbec nie a výpočet percentuálneho podielu nulových výstupov ho vôbec nezohľadňuje?
Počíta sa do celkového počtu zaradených zamestnancov do žiadosti, od ktorých je odvodený počet predkladaných prípadových štúdií spoločenského dosahu, no do výpočtu nulových výstupov nie je zarátaný.

Z 5 výstupov má podávať každý zamestnanec jedinečný výstup? Výstupy sa nemôžu opakovať?
Jeden a ten istý výstup môže byť zaradený do rôznych žiadostí najviac dvakrát. V rámci jednej žiadosti musia byť všetky výstupy jedinečné v predbežnom zozname výstupov všetkých zamestnancov, ako aj vo finálnom výbere 25 výstupov.

Koľko publikácií môžeme zaradiť ako interdisciplinárne?
Z celkového počtu 25 jedinečných výstupov pracoviska v príslušnej oblasti výskumu možno označiť najviac 12 výstupov ako interdisciplinárne výstupy.

Pri časopiseckých výstupoch sa ma zadávať ich DOI? Čo pri monografiách?
Pri časopiseckých publikáciách sa čaká na zaradenie v zahraničných databázach. Pri monografiách, ktoré už vyšli — odporúčame ich zaregistrovať. Na dátume registrácie nezáleží.

Kam je možné vkladať "Zhrnutie obsahu" v súvislosti s jednotlivými publikáciami?
To bude možné až v druhej fáze, po verifikácii údajov.

Môže byť odkaz na publikáciu ktorej autorom je doktorand?
V prípadovej štúdii spoločenského dosahu áno. V okruhu hodnotenia výstupov nie. Za doktoranda sa nepredkladajú výstupy.

Ak uvedieme interdisciplinárny výstup, musíme podať žiadosť vo všetkých uvedených oblastiach výskumu?
Nie, nemusíte.

Máte ošetrené autorské práva? Môžeme nahrávať celé súbory výstupov bez toho, aby sme žiadali súhlas autorov?
Áno, je to v poriadku, výstupy nebudú zverejnené, len poskytnuté na hodnotenie v uzavretom a chránenom systéme IS VER a po hodnotení budú odstránené.

Ako v prípade verejnej výskumnej inštitúcie predložiť odkaz na softvér (prípadne aplikáciu), ktorý nie je možné registrovať v evidencii publikačnej činnosti a ohlasov Slovenskej akadémie vied?
V prípade verejných výskumných inštitúcií bude možné predložiť odkaz priamo na príslušný softvér či aplikáciu.

 

Rovnomernosť

Uveďte prosím nejaké príklady rovnomerného výberu výstupov.

Ak žiadosť má:

  • 8 zamestnancov: sedem zamestnancov predkladá po tri výstupy a jeden predloží štyri výstupy.
  • 22 zamestnancov: devätnásť zamestnancov predkladá po jednom výstupe a traja zamestnanci po dva výstupy.
  • 25 zamestnancov: každý predloží jeden výstup.
  • 38 zamestnancov: predložíte 25 výstupov za 25 rôznych zamestnancov, 13 zamestnancov nepredloží žiadny výstup.

Tvorivá pracovníčka po rodičovskej dovolenke má nárok na znížený počet publikácií (pravdepodobne bude vedieť vykázať 4). Otázka je, ako sa to odrazí vo finálnom výbere 25 publikácií za oblasť, ak je v danej skupine 11 pracovníkov.

V prípade 11 zamestnancov sa systém vo finálnom výbere bude snažiť o docielenie alebo aspoň priblíženie k rovnomernosti 2-3 výstupov za zamestnanca.

  • Ak za danú zamestnankyňu predložíte 1 výstup, systém ho od Vás bude požadovať do finálneho výberu a zvyšní zamestnanci budú predkladať po 2-3 výstupy.
  • Ak za danú zamestnankyňu predložíte 2 výstupy, systém bude vyžadovať do finálneho výberu oba výstupy a zvyšní zamestnanci budú predkladať po 2-3 výstupy.
  • Ak za danú zamestnankyňu predložíte 3 výstupy, systém bude požadovať vybrať 2-3 výstupy a zvyšní zamestnanci budú predkladať tiež po 2-3 výstupy.
  • Ak za danú zamestnankyňu predložíte 4 výstupy, systém bude vyžadovať do finálneho výberu 2-3 výstupy a zvyšní zamestnanci budú predkladať tiež po 2-3 výstupy.
  • Ak za danú zamestnankyňu predložíte 5 výstupov, systém bude požadovať vybrať 2-3 výstupy a zvyšní zamestnanci budú predkladať tiež po 2-3 výstupy.

Inými slovami, systém neumožní predložiť žiadny výstup za danú zamestnankyňu, systém bude vyžadovať predložiť aspoň jeden výstup. A zároveň, systém neumožní inému zamestnancovi predložiť 4 výstupy.
 

Spoločenský dosah:

Čo sa rozumie pod pojmom spoločenský dosah a čo bude v rámci neho hodnotené?
Pod spoločenským dosahom sa rozumie pozitívna zmena, prospech alebo odstránenie či zmiernenie negatívnych dosahov na jedinca, skupiny, organizácie, spoločnosť, životné prostredie, faunu, flóru a iné, mimo akademickej pôdy žiadateľa. Žiadatelia musia pripraviť prípadovú štúdiu (alebo štúdie – podľa počtu zamestnancov), v ktorej opíšu, ako výskum na ich pracovisku alebo tvorivá činnosť ich zamestnancov prispeli k deklarovanému spoločenskému dosahu.

Súčasťou prípadovej štúdie musia byť okrem odkazov na spomínaný výskum alebo tvorivú činnosť aj podrobnosti o deklarovanom spoločenskom dosahu a externé zdroje, ktoré daný dosah potvrdzujú. V rámci hodnotenia spoločenského dosahu sa budú hodnotitelia sústreďovať na aplikačný potenciál východiskového výskumu, kvalitu alebo hĺbku spoločenského dosahu, prepojenosť východiskového výskumu so spoločenským dosahom a kvalitu dokumentácie spoločenského dosahu. 

Koľko prípadových štúdií musí obsahovať každá žiadosť?
Súčasťou každej žiadosti musí byť minimálne 1 prípadová štúdia spoločenského dosahu. Výnimka nastáva len v prípade, že sa žiadosť podáva za menej ako 5 zamestnancov – vtedy sa žiadosť predloží, ale nepredkladajú sa žiadne podklady. Ak má dané pracovisko 5 – 49 zamestnancov, predkladá sa 1 prípadová štúdia. Ak má pracovisko 50 – 99 zamestnancov, predkladajú sa 2 prípadové štúdie a pokiaľ má pracovisko 100 a viac zamestnancov, musí predložiť 3 prípadové štúdie.

Ak sa počet prípadových štúdií spoločenského dosahu odvíja od počtu zamestnancov, rátajú sa tam aj zamestnanci na materskej dovolenke? 
Áno, počet zamestnancov v tomto prípade znamená počet vykázaných zamestnancov v žiadosti, inými slovami počet zamestnancov, ktorí spĺňajú podmienky zaradenia. Čiže aj takí zamestnanci, ktorí sa vykážu a nepredkladajú výstupy, alebo aj zamestnanci, ktorí môžu predložiť menej ako päť výstupov. To znamená, že ak má žiadosť 51 zamestnancov, ktorí spĺňajú podmienky zaradenia, ale 6 z nich je mladých zamestnancov a 4 boli na rodičovskej dovolenke, v takom prípade žiadateľ predkladá 2 prípadové štúdie spoločenského dosahu, pretože žiadosť s 50-99 zamestnancami predkladá dve prípadové štúdie spoločenského dosahu. 

Akým spôsobom budú prebiehať hodnotenia spoločenského dosahu?
Ide o peer-review hodnotenie prebiehajúce v hodnotiteľských komisiách. Tá istá komisia, ktorá bude hodnotiť prvý modul (výstupy tvorivej činnosti), bude hodnotiť aj spoločenský dosah a tvorivé (výskumné / umelecké) prostredie.

Musí byť aj východiskový výskum z obdobia 2020 2024?
Nie, výskum môže byť starší alebo kontinuálne prebiehajúci. Pre hodnotenie VER 2026 je dôležité, aby samotný spoločenský dosah bol realizovaný v období 2020 – 2024.

Keď spolupracujú dve pracoviská, môžu podať tú istú prípadovú štúdiu na deklarovanie spoločenského dosahu?
Pokiaľ spolupracujúce pracoviská podávajú dve rôzne žiadosti, každé pracovisko v rámci svojej žiadosti zdôvodní, ako ich zamestnanci prispeli k deklarovanému spoločenskému dosahu. Obe pracoviská môžu mať spoločný východiskový výskum, ale nemôže byť použitá tá istá celá prípadová štúdia a každé pracovisko musí špecifikovať, ako práve jeho špecializácia a zamestnanci prispeli k danému spoločenskému dosahu. 

Ako postupovať v prípade, že spoločenský dosah vyplýva z utajovaného výskumu?
Existuje možnosť špeciálneho ustanovenia, podľa ktorého sa v takomto prípade podpíše špecifická zmluva medzi ministerstvom, hodnotiteľmi a žiadateľom, aby bol rešpektovaný režim utajenia.

Aké zdroje potvrdenia dosahu je možné použiť pri výstupoch z oblasti umenia a teológie?
Za zdroj môže byť považovaný aj odkaz na videozáznam zverejnenej kázne, inšpirovanej činnosťou zamestnancov vysokých škôl, alebo odkaz na zverejnený videozáznam umeleckej činnosti, ktorý dosah dokumentuje.

Aký je limit počtu zdrojov na potvrdenie spoločenského dosahu?
Je možné predložiť maximálne 10 odkazov.

Máme prekladať zdroje na potvrdenie spoločenského dosahu do angličtiny?
Nie, preklad zdrojov na potvrdenie spoločenského dosahu sa nevyžaduje. Podstatné je vystihnúť obsah, podstatu, alebo relevanciu zdroja v texte formuláru, v časti 4 Podrobnosti o spoločenskom dosahu.

Môžu byť svedectvá jediným zdrojom potvrdenia spoločenského dosahu?
Osobné svedectvá, môžu, i keď nemusia byť uvádzané ako zdroje na potvrdenie dosahu, no nesmú byť jediným uvádzaným zdrojom. Osobné svedectvá alebo referencie musia byť doložené minimálne ešte jedným verifikačným zdrojom, ktorý nie je osobným svedectvom.

Je možné za zdroje spoločenského dosahu považovať výstupy v oblasti architektúry či reštaurovania, ktorých realizácia ešte nebola ukončená?
Začatá realizácia je v takýchto prípadoch postačujúca, keďže jej zavádzanie je často časovo náročné a priebežné. Nie je však možné vykázať iba plánovanú realizáciu (aj keby bola objednaná a uhradená). Realizácia musí minimálne skutočne začať.

Je možné uviesť spoločenský dosah, ktorému nepredchádzal žiadny výskum, napríklad v prípade poskytovania expertných analýz?
Nemusí existovať cielený špeciálny výskum k spoločenskému dosahu. Stačí doložiť dokumentáciu dôvodu, na základe ktorého boli príslušní experti vybraní – t.j. relevantnú výskumnú produkciu a expertízu ľudí, ktorí takúto analýzu vypracovávali, ak mala reálny zdokumentovaný dosah. Nie je potrebné dokumentovať, že pre účely spoločenského dosahu sa vykonal cielený výskum.

Ako dokazovať, že vypracovaná štúdia na základe objednávky k istému výrobnému problému bola pre žiadateľa dôležitá alebo zaujímavá?
Je potrebné, aby to žiadateľ objednávky potvrdil a opísal príslušný prínos. V takomto prípade je potrebné predložiť dva typy zdrojov dokladovania spoločenského dosahu. Jeden typ by dokumentoval zadanie štúdie, objednávku, zmluvu alebo dohodu vrátane preberacieho protokolu, spolu s vypracovanou správou (štúdiou). Druhý typ by bolo potvrdenie od žiadateľa, konateľa či príslušných expertov v danej spoločnosti, ako výsledky reálne uplatnili, zaviedli alebo ako to zlepšilo ich postupy. Potvrdenie môže byť aj formou emailu. Expertízu je možné dokladovať nielen pre súkromné spoločnosti, ale aj verejné a štátne inštitúcie, pokiaľ mala reálny dosah mimo akademického prostredia inštitúcie podávajúcej žiadosť o hodnotenie. Nestačí dokladovať iba dodanie produktu a uhradenie faktúry.

Môžu sa zaradiť do spoločenského dosahu aj popularizačné vzdelávacie aktivity pre základné alebo stredné školy?
Je to možné, ak má hodnotená inštitúcia k takýmto aktivitám systematický prístup, nie jednorazový. Je však potrebné zdokumentovať nielen to, že aktivita sa odohrala, ale aj jej dosah. Napríklad, riaditelia základných a stredných škôl alebo ich učitelia potvrdia, že sa takéto aktivity pravidelne konajú a vzbudzujú u detí záujem o daný predmet, sú zakomponované do výučby a podnecujú diskusie na príslušných predmetoch a pod. Podieľanie sa na popularizácii vedy na stredných a základných školách, prípadne spolupráca na olympiádach a súťažiach ako aktivitách pre deti mimo akademickej sféry, je možné predložiť ako spoločenský dosah. Išlo by o sociálny typ dosahu, vo vzdelávacej sfére.

Možno do žiadosti uviesť prípady, keď sa spoločenský dosah prejavil na akademickej pôde mimo pracoviska žiadateľa? Napríklad, ak učebné texty žiadateľa, ktoré sú výstupom projektu, sa používajú na iných vysokých školách na Slovensku alebo v Čechách, čo je dokumentované v infolistoch konkrétnych predmetov daných škôl?
Nie, za spoločenský dosah nie je možné považovať dosah na akademickej pôde inej vysokej školy, napríklad používanie vysokoškolskej učebnice. Je však možné za spoločenský dosah považovať neakademický prínos na inej vysokej škole: napríklad, vysoká škola poskytne inej vysokej škole expertízu pri nastavovaní procesov, špecializované poradenstvo atď. Spoločenský dosah je principiálne dosahom mimo akademickej sféry, a môže to byť aj neakademická sféra inej vysokej školy. Akademický dosah (teda používanie vysokoškolskej učebnice na inej vysokej škole) nie je spoločenským dosahom mimo akademickej sféry.

Môže sa ako dosah uvádzať pilotné testovanie alebo návrhy, napriek tomu, že realizácia projektu sa pozastavuje?
Plán či projekt alebo návrh, aj keď veľmi kvalitný a zdôvodnený, nie je sám o sebe spoločenským dosahom. Malo by sa reálne minimálne začať s nejakým uplatnením, aj keď realizácia projektu nemusí byť ešte ukončená. Inak by išlo o potenciálny dosah, nie reálny.

Je mediálny ohlas výsledkov nášho výskumu príkladom spoločenského dosahu?
Nie, mediálny ohlas nie je príkladom spoločenského dosahu. V prípadovej štúdii spoločenského dosahu je potrebné uviesť, k čomu spomínaný mediálny ohlas viedol, k čomu ďalej inšpiroval.

Ako sa po technickej stránke budú predkladať zdroje na potvrdenie spoločenského dosahu?
Zdroje na potvrdenie spoločenského dosahu bude možné predkložiť dvomi spôsobomi: a) žiadateľ môže nahrať súbor, b) žiadateľ môže vložiť hypertextový odkaz na zdroj.  

V žiadosti mám údaje o 52 zamestnancom a systém mi ukazuje, že obe prípadové štúdie sú "dobrovoľné". Prečo, keď na školeniach bolo povedané, že v žiadostiach s 50-99 zamestnancami žiadateľ predkladá 2 prípadové štúdie?
Stále platí, že počet predkladaných prípadových štúdií závisí od počtu zaradených zamestnancov v žiadosti. Žiadateľ má však právo nevyplniť formulár(e) prípadových štúdií. Následkom nevyplnenia príslušného počtu prípadových štúdií bude najhoršie hodnotenie vo všetkých aspektoch hodnotenia spoločenského dosahu.

Musím dokazovať/dokladovať, v ktorých štátoch bol spoločenský dosah?
Uvedenie štátu, v ktorom sa spoločenský dosah prejavil, je jedným z možných dobrovoľných údajov prípadovej štúdie spoločenského dosahu. Je určený na analytické účely, tento údaj nevstupuje do hodnotenia.

Vo formulári Spoločenského dopadu bola doplnená časť "Zamestnanci, ktorí sa podieľali na výskume" - toto vo formulári nebolo. Je to nevyhnutné vyplňovať?
Áno, táto časť bola doplnená, o čom sme informovali v rámci spätnej väzby k prijatým konceptom prípadových štúdií spoločenského dosahu.

Nie je možné označiť viac dopadov? Napr. technologický a ekonomický?
Väčšina prípadov štúdii spoločenského dosahu má viac ako jeden typ dosahu. Vo VER 2026, typ dosahu je čisto administratívna záležitosť, ktorá nevstupuje do hodnotenia. Vyberte prosím 1 dominantný typ dosahu.

Môže spoločenský dosah vychádzať z viacero výskumov? Ak áno, ako to uviesť.
Áno, môžete to popísať v textovom poli časti A „Výskum, z ktorého spoločenský dosah vychádza“.

 

Tvorivé (vedecké / umelecké) prostredie:

Ako bude posudzované doktorandské štúdium v prípade doktorandov na VVI?
Keďže VVI zabezpečujú vedeckú časť doktorandského štúdia zo zákona, takýchto doktorandov si môžu vykázať, aj keď je daný absolvent absolventom vysokej školy. V registri absolventov vysokých škôl má ministerstvo možnosť takto pôsobiacich doktorandov vyhľadať a verifikovať. Vysoké školy si týchto doktorandov vykázať nemôžu.

Čo sa bude hodnotiť pri doktorandskom štúdiu?
Hodnotitelia, ktorí budú posudzovať výskumné prostredie, sa budú zameriavať aj na relevantnosť obsahu doktorandských prác s oblasťou výskumu na danej inštitúcii a jej stratégiou. Za každú žiadosť predloží žiadateľ 0 – 5 odkazov (minimálne 0, maximálne 5) na doktorandské práce v Centrálnom registri záverečných prác podľa vlastného uváženia. Výnimkou sú odbory, na ktoré sa akreditácia pre doktorandské programy neudeľuje. Ak vysoká škola doktorandské programy napriek možnosti akreditácie v danej oblasti žiadosti neposkytuje, uvedie zdôvodnenie v žiadosti. Vybrané doktorandské práce musia byť obhájené v hodnotenom období 1.1.2020 – 31.12.2024.

Je možné, aby bol školiteľ všetkých piatich predložených doktorandských prác totožný?
Áno, môžu sa uviesť doktorandské práce s totožným školiteľom. V rámci modulu hodnotenia – tvorivé (vedecké / umelecké) prostredie – sa neposudzuje výkon doktorandov alebo školiteľov. Predmetom hodnotenia je posúdenie, či téma záverečnej práce vrátane druhu výskumu a jeho metodológie korešpondujú s profiláciou pracoviska.

Môžeme dizertačné práce (v odbore učiteľstva a pedagogických vied) zaradiť do žiadosti v oblasti pedagogických vied, aj v prípade, že väčšina školiteľov bude zaradených do žiadosti v oblasti filológie?
Nezáleží na tom, v ktorej žiadosti je zaradený školiteľ dizertačnej práce. Podstatné je vybrať také dizertačné práce, ktoré tematicky zapadajú do celkového strategického rámca, ktorý v tvorivom prostredí opisujete.

Bude sa hodnotiť kvalita doktorandských prác?
Nie, nebude sa hodnotiť kvalita doktorandských prác. V hodnotení bude relvantné, ako obsahovo témy doktorandských prác korešpondujú s celkovou profiláciou pracoviska žiadateľa v danej oblasti oblasti výskumu.

Aké sú kritériá hodnotenia tvorivého prostredia?
Kritériami hodnotenia tvorivého prostredia sú: strategické smerovanie a vedecká profilácia pracoviska, podmienky pracoviska v oblasti personálneho zabezpečenia tvorivého prostredia, miera spoluprác a ich prínos pre príslušnú oblasť výskumu a pracovisko a celková udržateľnosť pracoviska žiadateľa s prihliadnutím na jeho strategické smerovanie, vedeckú profiláciu, spoluprácu a personálne podmienky tvorivej činnosti.

Môžeme pri písaní časti Stratégia vo formulári k tvorivému prostrediu uviesť stratégiu fakulty z dlhodobého zámeru fakulty.
Áno, môžete. Treba však strategické ciele dlhodobého zámeru kontextualizovať na tvorivé prostredie v oblasti výskumu, za ktorú podávate žiadosť. Inými slovami, neodporúčame uvádzať všeobecné strategické ciele fakulty. Odporúčame zamerať sa na stratégiu, ako sa chcete zlepšiť v danej oblasti výskumu.

Pri doktorandských prácach - môžu sa predkladať doktorandské práce , ktoré sa obhájili na príslušnom pracovisku, ale v inom študijnom programe ako je vedná oblasť pracoviska pre VER?
Rozumieme, že otázka sa týka doktorandských prác v okruhu hodnotenia tvorivé prostredie. Kľúčová je oblasť, v ktorej podávate žiadosť. Ak doktorandská práca zapadá do celkovej stratégie a profilácie pracoviska a obsahovo to súvisí, je to v poriadku.

Ako získať odkazy na doktorandské práce – požiadať vysoké školy o odkaz (verejná výskumná inštitúcia)?
Odkazy na doktorandské práce je možné nájsť v CRZP, prípadne požiadať vysokú školu.
 

Školenia, používanie IS VER a pomoc s prekladom prípadových štúdií do angličtiny:

Bude, vzhľadom na dva nové moduly hodnotenia, aj možnosť konzultácií pred podaním žiadosti?
Áno, oddelenie hodnotenia tvorivých činností bude organizovať školenia a poskytovať konzultácie od septembra 2024, na ktorých bude možné konzultovať konkrétne príklady spoločenského dosahu a jeho dokladovania.

Bude možné, zo strany MŠVVaM, zabezpečiť preklad textov prípadových štúdií do anglického jazyka?
Všetky prípadové štúdie spoločenského dosahu sa budú hodnotiteľom predkladať v anglickom jazyku. Žiadatelia majú možnosť predložiť prípadové štúdie v anglickom jazyku. Ak tak neurobia, MŠVVaM zabezpečí strojový preklad predložených prípadových štúdií do anglického jazyka a tento preklad zašle žiadateľovi na autorizáciu.

Poskytuje MŠVVaM možnosť prekladu výstupov?
Nie, strojový preklad výstupov MŠVVaM neposkytuje. Možno však požiadať o preklad formuláru spoločenského dosahu a formuláru k tvorivému prostrediu.

Ako máme postupovať, ak potrebujeme strojový preklad formuláru k tvorivému prostrediu? 
Pošlite email na ver@minedu.sk s požiadavkou o strojový preklad. Text, ktorý si želáte preložiť, vložte ako prílohu k emailu.

Kedy budú vytvorené kontá žiadateľov do informačného systému VER?
Kontá do IS VER budú vytvorené príslušným osobám na verejných vysokých školách a verejných výskumných inštitúciách medzi 29.-31.1.2025.

Ako je možné pridať ďalšieho pracovníka, ktorý má právo editovať dotazník VER okrem riaditeľa?
Systém umožňuje editovať žiadosť len užívateľovi, ktorý príslušnú žiadosť vytvoril. Ak Vašou otázkou myslíte, že potrebujete pridať do systému za Vašu inštitúciu ďalšie osoby, prosím kontaktujte nás na adrese ver@minedu.sk.

Za ústav bol prístup do systému VER zriadený dvom zamestnancom. Znamená to, že jeden z prístupov bude v podstate zbytočný?
Za ústav môžu jednotlivé žiadosti podať aj viacerí užívatelia. Nebude však možné spoločné editovanie jednej žiadosti. Možnosť editovania má len užívateľ, ktorý žiadosť vytvoril.

Je možné zmeniť heslo na prístup do informačného systému VER?
Áno, po aktivácii účtu je možné heslo resetovať pomocou tlačidla „Zabudnuté heslo“.

Dá sa prerušiť zadávanie zamestnancov a výstupov?
Žiadosť je možné v ktoromkoľvek kroku uložiť a vrátiť sa k rozpracovaným častiam neskôr.

Bude ministerstvo organizovať ďalšie školenia?
Áno, zamestnanci príslušného oddelenia budú organizovať osobitné školenia k nahrávaniu žiadostí do IS VER2026.

V priebehu marca 2025 tiež prebehnú workshopy na jednotlivých VVŠ a na oddeleniach SAV k podávaniu žiadostí. Hlavným cieľom bude diskusia k rozpracovaným žiadostiam, follow-up k prípadovým štúdiám spoločenského dosahu a k formulárom k tvorivému prostrediu, vyjasnenie prípadných nezrovnalostí a celkovo hlbšia diskusia k už rozpracovaným materiálom.
 

Výsledky:

Kedy budú zverejnené výsledky hodnotenia?
Výsledky hodnotenia budú zverejnené 15. júna 2026.

Ako bude vyzerať výsledný profil kvality?
Výsledkom hodnotenia budú čiastkové profily kvality za jednotlivé okruhy hodnotenia a jeden celkový profil kvality (3+1). Úroveň kvality spoločenského dosahu bude posudzovaná na 5-stupňovej škále (excelentný, veľmi dobrý, dobrý, uspokojivý, neuspokojivý). V prípade predkladania viacerých prípadových štúdií bude mať každá z nich rovnakú váhu a výsledkom bude jeden profil kvality spoločenského dosahu.

Skočiť na začiatok stránky