Bolonský proces
Slovenská republika sa v roku 1999 stala signatárom Bolonskej deklarácie a pripojila sa tak k Bolonskému procesu založeného na spoločných princípoch, cieľoch a východiskách členských krajín v oblasti vysokoškolského vzdelania. Vytvoril sa tak Európsky priestor vysokoškolského vzdelávania (European Higher Education Area - EHEA), ktorého hlavnými prvkami sú:
- systém zrozumiteľných a vzájomne porovnateľných diplomov
- systém trojstupňového štúdia v rámci VŠ vzdelania (bakalárskeho, magisterského a doktorandského)
- systém kreditov (ECTS)
- podpora mobility predovšetkým vo veci štúdia, výučby a výskumu
- spolupráca medzi zapojenými krajinami v oblasti zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelania
- podpora európskeho vysokoškolského vzdelania
V súlade s hlavnými cieľmi EHEA boli v Parížskom komuniké z roku 2018 naformulované aj tri kľúčové záväzky:
- implementovať trojstupňový vzdelávací systém, založený na výsledkoch učenia a na Európskom systéme prenosu a zhromažďovania kreditov (ECTS), kompatibilný s rámcom kvalifikácií EHEA (QF-EHEA)
- podporovať uznávanie kvalifikácií v celom EHEA implementovaním Dohody o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne (Lisabonská dohoda o uznávaní) a jej princípov, pričom sa pracuje na automatickom uznávaní v EHEA
- podporovať kultúru kvality vo vysokoškolskom vzdelávaní, posilňovanú procesmi zabezpečovania kvality prispôsobenými konkrétnym účelom, v súlade so Štandardmi a usmerneniami pre zabezpečovanie kvality v európskom priestore vysokoškolského vzdelávania (ESG)
Bolonský proces počas svojho trvania viedol prostredníctvom dobrovoľnej konvergencie a využívania medzivládneho prístupu k vytvoreniu silného európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania, ktorý reflektuje aktuálne témy, navrhuje ich implementáciu do národných legislatív a posúva terciárne vzdelanie stále vpred.