Analýza 02/2025 - Analýza dostupnosti vzdelávania v materinskom jazyku v národnostne zmiešaných okresoch Slovenska
Vzdelávanie v materinskom jazyku je kľúčové pre zachovanie kultúrnej identity a úspech žiakov. Na Slovensku je toto právo garantované Ústavou aj medzinárodnými záväzkami. Analýza hodnotí dostupnosť vzdelávania v materinskom jazyku v 16 národnostne zmiešaných okresoch.
Väčšina žiakov s materinským jazykom slovenským (96 %) a maďarským (79 %) sa vzdeláva vo svojom jazyku, no len polovica rómskych žiakov má túto možnosť, keďže školy s vyučovacím jazykom rómskym neexistujú. V niektorých obciach chýbajú školy alebo kapacity na vzdelávanie v materinskom jazyku, a školy s vyučovacím jazykom maďarským bývajú vzdialenejšie. Sú tiež menšie, navštevuje ich výrazne viac žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a čelia nedostatku kvalifikovaných učiteľov, najmä občianskej náuky a geografie. Žiaci v školách s vyučovacím jazykom maďarským dosahujú na niektorých testovaniach čím ďalej, tým slabšie výsledky, čo taktiež poukazuje na nerovnosti medzi majoritným a národnostným školstvom.
Dostupnosť škôl ovplyvňuje dopravná infraštruktúra, kapacity a vnímaná kvalita škôl. Rodičia niekedy uprednostňujú slovenské školy pre lepšie uplatnenie detí, kým dopyt po maďarskom vzdelávaní súvisí so socioekonomickým prostredím, dotáciami aj snahou zachovať kultúrnu identitu.