Navigácia

Analýza 02/2025 - Analýza dostupnosti vzdelávania v materinskom jazyku v národnostne zmiešaných okresoch Slovenska

Vzdelávanie v materinskom jazyku je kľúčové pre zachovanie kultúrnej identity a úspech žiakov. Na Slovensku je toto právo garantované Ústavou aj medzinárodnými záväzkami. Analýza hodnotí dostupnosť vzdelávania v materinskom jazyku v 16 národnostne zmiešaných okresoch.

Väčšina žiakov s materinským jazykom slovenským (96 %) a maďarským (79 %) sa vzdeláva vo svojom jazyku, no len polovica rómskych žiakov má túto možnosť, keďže školy s vyučovacím jazykom rómskym neexistujú. V niektorých obciach chýbajú školy alebo kapacity na vzdelávanie v materinskom jazyku, a školy s vyučovacím jazykom maďarským bývajú vzdialenejšie. Sú tiež menšie, navštevuje ich výrazne viac žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a čelia nedostatku kvalifikovaných učiteľov, najmä občianskej náuky a geografie. Žiaci v školách s vyučovacím jazykom maďarským dosahujú na niektorých testovaniach čím ďalej, tým slabšie výsledky, čo taktiež poukazuje na nerovnosti medzi majoritným a národnostným školstvom.

Dostupnosť škôl ovplyvňuje dopravná infraštruktúra, kapacity a vnímaná kvalita škôl. Rodičia niekedy uprednostňujú slovenské školy pre lepšie uplatnenie detí, kým dopyt po maďarskom vzdelávaní súvisí so socioekonomickým prostredím, dotáciami aj snahou zachovať kultúrnu identitu.

Súbory na stiahnutie

Skočiť na začiatok stránky