Navigácia

Aktuality o projekte

September 2025 

Od septembra sa spustilo 13 desegregačných projektov, ministerstvo školstva sleduje ich dopad 

Ministerstvo pokračuje v národnom projekte Príležitosť pre všetkých. Externá projektová komisia v auguste 2025 schválila 13 desegregačných projektov, ktoré sa od 1. septembra začnú realizovať v mestách a obciach naprieč celým Slovenskom: Bratislava – Podunajské Biskupice, Detva, Drahňov, Lučenec, Ostrovany, Rakúsy, Sady nad Torysou, Stará Ľubovňa, Terňa, Trebišov, Vyškovce nad Ipľom, Zlaté Klasy a Zvolen. Do projektu sa priamo zapojí 17 základných škôl a projekt bude mať priamy dopad na vyše 600 zamestnancov a zamestnankýň či viac než 6000 žiakov a žiačok. 

Ciele prispôsobené potrebám lokalít 
Ministerstvo v lokalitách realizovalo dôsledné mapovanie situácie, na základe ktorého si samosprávy stanovili konkrétne ciele a zvolili výber nástrojov podporujúci proces desegregácie. V niektorých lokalitách je hlavným zámerom podpora rovnomernejšieho rozdelenia žiakov a žiačok, zmena školských obvodov, podpora spolupráce medzi jednotlivými aktérmi alebo zmeny na úrovni škôl, ktoré zabezpečia, aby sa každému dieťaťu zaručila príležitosť na úspech. 

36 nástrojov  
Každá lokalita si v rámci projektu vybrala vlastnú kombináciu aktivít z katalógu nástrojov, ktoré ministerstvo spracovalo v internom manuáli pre tvorbu desegregačných projektov. Spolu ide o 36 rôznych riešení – od posilnenia spolupráce škôl a samospráv s rodičmi a komunitou, rovnomernejšie rozdelenie žiakov a žiačok v triedach až po podporu používania materinského jazyka detí z rómskych komunít. Viaceré školy sa rozhodli zaviesť aj programy na rozvoj školskej kultúry a inkluzívne prístupy vo vyučovaní. 

Podpora pedagogického a odborného personálu 
Dôležitou súčasťou projektov je podpora pedagogického a odborného personálu . Pre personál škôl, ale aj samospráv sa pripravuje vzdelávanie zamerané na rozvoj interkultúrnych kompetencií, komunikačných zručností či posilňovanie postojov a hodnôt v problematike. V lokalitách sa zároveň budú financovať pozície pedagogických a odborných zamestnancov či zamestnankýň. Tieto osoby budú priamo vplývať a podporovať dopad desegregačných projektov na školách. 

Mapovanie konfliktov a hodnotenie dopadu 
Ministerstvo školstva bude priebeh projektov systematicky monitorovať. Vytvorilo na to hodnotiaci rámec, ktorý sleduje konkrétne indikátory dopadu – napríklad, či sa zlepšuje školská klíma, spolupráca rodičov so školou alebo výsledky detí. V regiónoch zároveň prebieha mapovanie potenciálnych konfliktov, aby bolo možné včas nastaviť preventívne opatrenia a podporiť hladký priebeh zmien. 

Dlhodobý cieľ – systémové riešenia 
„Našim cieľom nie je len pilotne overiť jednotlivé opatrenia, ale vytvoriť základ pre trvalé zmeny v školách. Chceme, aby každé dieťa na Slovensku malo prístup k vzdelávaniu bez bariér a obmedzení,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker. 

Výsledky projektov budú po vyhodnotení využité pri tvorbe dlhodobej stratégie a budú verejne dostupné všetkým školám a zriaďovateľom. Od septembra sa tak do praxe dostáva najväčší balík desegregačných opatrení, aký bol doteraz na Slovensku spustený. Ich úspešnosť rozhodne o tom, ako sa bude téma inklúzie a spoločného vzdelávania detí rozvíjať v nasledujúcich rokoch. 

Október 2024 

MŠVVaM SR predstavilo bližšie detaily národného projektu a zároveň zoznam samospráv, ktoré sa zapoja do pilotného overovania. Bližšie informácie sú v tlačovej správe: https://www.minedu.sk/narodny-projekt-prilezitost-pre-vsetkych-pomoze-riesit-segregaciu-vo-vzdelavani/

Júl 2024 

Rezort školstva spúšťa národný projekt s cieľom odstránenia segregácie vo vzdelávaní, ktorý má priniesť pozitívne zmeny pre deti a žiakov z marginalizovaných rómskych komunít. Bližšie informácie sú dostupné v tlačovej správe: https://www.minedu.sk/prilezitost-pre-vsetkych-rezort-skolstva-spusta-narodny-projekt-s-cielom-odstranenia-segregacie-vo-vzdelavani/.  

Skočiť na začiatok stránky