Navigácia

AI v školách: Ministerstvo školstva spúšťa plán pre bezpečné a férové využívanie technológií

AI už dnes mení spôsob, akým sa žiaci a študenti učia. Ministerstvo školstva preto predstavilo plán, ktorý zaradí AI do výučby a zabezpečí, aby sa stala pomocníkom, nie hrozbou. Súčasťou pánu je podpora učiteľom aj iniciatívy, ktoré zabezpečia rovný prístup k technológiám pre všetky školy, žiakov a študentov.

Minister školstva Tomáš Drucker dnes predstavil Plán zodpovedného využívania umelej inteligencie vo vzdelávaní 2025 – 2027. Jeho cieľom je pripraviť školy na digitálnu transformáciu a dať žiakom, študentom aj školám praktické nástroje, ako s AI pracovať bezpečne, rozumne a so skutočným úžitkom.

„Umelá inteligencia nie je len nástroj. Je to zlomový moment vo vývoji spoločnosti. Ak ju dokážeme správne využiť, naši ľudia budú výkonnejší, tvorivejší a konkurencieschopní. Ak ju necháme bez kontroly, oslabí naše schopnosti a prehĺbi rozdiely,“ uviedol minister.

Plán stojí na štyroch zásadách – dostupnosť, rovnosť, kvalita a bezpečnosť – a prináša päť hlavných iniciatív. Od školského roka 2026/2027 sa umelá inteligencia stane súčasťou vyučovania na základných a stredných školách. Žiaci sa naučia nielen princípy fungovania AI, ale aj to, ako ju používať efektívne a zodpovedne.

„AI dokáže žiakov posunúť dopredu. Ale ak sa ju naučia používať nesprávne, môže to v skutočnosti uškodiť ich výsledkom v škole. To je dôkaz, že nestačí deti len chrániť. Musíme ich učiť, ako AI používať múdro a bezpečne,“ zdôraznil Drucker.

Dôležitou súčasťou pánu je podpora pedagogických a odborných zamestnancov. Počíta s prípravou nových metodík, školení a využitím AI nástrojov, ktoré uľahčia prácu pedagógom a umožnia personalizované učenie. „Dnes je rozdiel jasný: 80 % žiakov AI používa, len štvrtina učiteľov s ňou pracuje. To je priepasť, ktorá ohrozuje celé vzdelávanie. Ak učitelia nebudú pripravení, deti ich technologicky obehnú – a školy stratia autoritu aj funkciu,“ povedal minister.

Plán je rozdelený do piatich iniciatív, ktoré sa navzájom dopĺňajú a nadväzujú na existujúce

stratégie digitalizácie a kurikulárnu reformu na základných školách:

  • AI v škole: pripraviť žiakov a študentov na život s AI prostredníctvom vzdelávania na základných a stredných školách a budovania kapacít na vysokých školách.
  • AI pre všetkých: zabezpečiť rovnaký prístup ku kvalitným nástrojom AI pre všetkých žiakov, študentov a pedagógov, aby každá škola zvládla túto transformačnú výzvu.
  • Podpora učiteľov, učenie na mieru: využiť AI na zníženie administratívnej záťaže, podporu adaptívneho učenia, inovatívnu výučbu a poskytovanie inteligentnej spätnej väzby, aby sa zlepšila motivácia a výsledky žiakov.
  • Lepšie riadenie vzdelávania: využiť AI na modernizáciu riadenia školstva, automatizáciu procesov a efektívnejšie využívanie dát s cieľom podporiť tvorbu politík, presnejšiu alokáciu zdrojov a lepšiu podporu.
  • AI inovácie: vytvoriť podporné prostredie pre rozvoj vzdelávania, výskumu a vývoja nástrojov AI, aby bol vzdelávací systém udržateľný, inovatívny a pripravený reagovať na technologické zmeny.

Ministerstvo zdôrazňuje, že cieľom nie je nahradiť učiteľov, ale posilniť ich úlohu. „AI nikdy nenahradí dobrého učiteľa. Ale môže mu pomôcť. Ak s ňou žiakov a študentov naučíme pracovať rozumne a bezpečne, dáme im do života nástroj, ktorý im otvorí dvere k budúcnosti,“ uzavrel Drucker.

Všetky dôležité informácie o umelej inteligencii vo vzdelávaní nájdete na stránke: https://ai.iedu.sk

 

Súbory na stiahnutie


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky