Navigácia

AI mení svet detí aj školy: Globálne fórum OECD po prvýkrát na Slovensku

Umelá inteligencia mení školstvo rýchlejšie, než na to stíhajú reagovať systémy. Zástupcovia OECD a odborníci vo vzdelávaní z celého sveta diskutovali v Bratislave o tom, ako tomu prispôsobiť kurikulum aj postavenie učiteľov. Na Slovensku sa konal 8. ročník OECD Global Forum on the Future of Education and Skills 2040. Slovensko sa tak zaradilo medzi krajiny, ktoré zohrávajú aktívnu úlohu v diskusii o budúcnosti vzdelávania.

Umelá inteligencia mení svet rýchlejšie, než na to dokážu reagovať tradičné školské systémy. Preto je nevyhnutné urýchliť modernizáciu kurikula aj pedagogických prístupov, zhodujú sa minister školstva Tomáš Drucker a riaditeľ pre vzdelávanie a zručnosti OECD Andreas Schleicher.

Umelá inteligencia je dnes dva kroky pred systémami a jeden krok pred študentmi. Našou úlohou nie je technológie spomaľovať, ale dobehnúť ich – férovo, bezpečne a tak, aby učiteľ zostal lídrom zmeny,“ uviedol A. Schleicher. Kľúčovým posolstvom OECD je, že zodpovedná a etická integrácia umelej inteligencie si vyžaduje nielen moderné nástroje, ale aj schopnosť vzdelávacích systémov vytvárať prostredie dôvery, odbornosti a spoločnej zodpovednosti.

Počas troch dní sa na Slovensku v rámci Globálneho fóra OECD stretli ministri školstva, experti, výskumníci, učitelia aj študenti z viac ako 40 krajín sveta, aby spoločne diskutovali o tom, ako pripraviť vzdelávacie systémy na rýchlo sa meniacu éru umelej inteligencie. Fórum sa zameralo na transformáciu kurikula a modernizáciu výučby v čase, keď technologický pokrok zásadne mení spôsoby vyučovania aj samotné učenie sa.

Ak to chceme zvládnuť, musíme mať na svojej strane dôveru ľudí, že to dokážeme viesť a zavádzať správnym spôsobom. Každá veľká zmena totiž prináša neistotu. Preto musíme byť veľmi opatrní v tom, ako komunikujeme – ako dokážeme rodičom a spoločnosti ukázať, že to, čo robíme, nie je nejaký experiment na ľuďoch,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.

OECD na podujatí predstavila nový analytický nástroj AI Analyser Tool, ktorý poskytuje efektívne usmernenia týkajúce sa národného vzdelávacieho programu. Pomáha učiteľom a tvorcom učebných osnov nájsť interdisciplinárne prepojenia a identifikovať rozvoj kompetencií, zručností alebo medzipredmetových gramotností vo vzdelávacích štandardoch. „Spoliehame sa na dáta, odborníkov a na tých, ktorí sú pripravení ísť dopredu – bez nich žiadna transformácia nie je možná,“ doplnil T. Drucker.

Súčasťou fóra boli tematické návštevy slovenských škôl, ktoré prezentovali príklady moderného vzdelávania v praxi. Účastníci navštívili Fakultu informatiky a informačných technológií STU, Základnú školu Ľudovíta Štúra v Modre s Regionálnym centrom podpory učiteľov, Strednú priemyselnú školu elektrotechnickú Hálova a bratislavskú Strednú odbornú školu pedagogickú na Bullovej ulici, kde účastníci absolvovali seminár Akadémie veľkých diel.

Všetky tieto školy zosobňujú inovácie, ktoré odrážajú aktuálne priority OECD – od rozvoja AI gramotnosti cez zmeny v rolách učiteľov, až po prehlbovanie spolupráce medzi školami, univerzitami, komunitami a technologickými firmami.

Ďalšie dni konferencie boli venované odborným panelom, workshopom a diskusiám o tom, ako pripraviť kurikulum na nové požiadavky digitálnej doby a ako podporiť učiteľov, aby zostali oporou žiakom v čase rýchlej technologickej zmeny. Témy zahŕňajú gramotnosť v oblasti umelej inteligencie, vplyv technológií na motiváciu žiakov, premeny pedagogických prístupov, ako aj budovanie silných vzdelávacích ekosystémov, ktoré prepájajú školy, rodičov, akademickú obec, verejné inštitúcie a technologický sektor.

Záverečné plenárne stretnutie fóra prinieslo zhrnutie hlavných zistení a odporúčaní pre ďalšie kroky. Slovenská republika týmto podujatím posilňuje svoju ambíciu byť lídrom v zodpovednom využívaní umelej inteligencie vo vzdelávaní a v podpore moderných, inkluzívnych a spravodlivých prístupov, ktoré zlepšujú pripravenosť žiakov na budúcnosť a zároveň posilňujú postavenie učiteľov v meniacom sa svete.


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky