Navigácia

Aby matematika nebola strašiakom – školstvo čaká kľúčová zmena

Slovensko čelí vážnej výzve, ktorú nemožno odkladať. Výsledky žiakov v oblasti matematickej gramotnosti sú na kriticky nízkej úrovni. Ministerstvo školstva preto spúšťa zásadnú zmenu spôsobu vyučovania matematiky. Cieľom je, aby matematika prestala byť strašiakom a stala sa zrozumiteľným nástrojom pre život a kariéru žiakov. Zavedie sa nový spôsob výučby spojený s výraznou podporou učiteľov a dvojúrovňová maturita z matematiky.

Podľa ministra školstva Tomáša Druckera nejde o abstraktný problém. Ak mladí ľudia nebudú rozumieť základom logického myslenia, dát a počtov, nebudú pripravení na svet, ktorý sa opiera o technológie, umelú inteligenciu a dátovú ekonomiku.

Musíme sa postarať o to, aby matematika nebola strašiakom, ale užitočným nástrojom. Takým nástrojom, ktorému žiaci a študenti rozumejú a dokážu ho použiť. Preto dnes ministerstvo predstavilo jednu z najzásadnejších zmien v obsahu, ale najmä forme vzdelávania v matematike za posledné desaťročia,” povedal Tomáš Drucker.

Matematika sa na Slovensku učí ako súbor pravidiel a vzorcov, ktoré treba bez porozumenia opakovať. Žiaci nerozumejú, na čo im to bude. Výsledkom je strach, odpor a neschopnosť použiť matematiku v reálnom živote. Tento prístup sa zásadne mení.

Matematika sa bude chápať ako jazyk odbornej komunikácie. Tak ako materinský alebo cudzí jazyk slúži na sociálnu komunikáciu, matematika nám pomáha porozumieť svetu technológií, dát, financií a vedy. Nie je to len vedomostný predmet. Je to spôsob myslenia, nástroj na riešenie problémov a rozvoja schopnosti vyjadrovať sa presne a logicky.

Základná myšlienka reformy je jednoduchá: matematika sa má zažiť, nielen učiť. Žiaci sa majú stať aktívnymi objaviteľmi, nie pasívnymi prijímateľmi poznatkov. Vzdelávanie bude stáť na bádateľských prístupoch, motivácii vychádzajúcej z reálneho života a hodnotení, ktorá podporuje proces učenia, nielen jeho výsledok,“ zdôraznil splnomocnenec ministra pre koordináciu regionálneho školstva Slavomír Partila.

Zásadnou zmenou bude zavedenie dvojúrovňovej maturity z matematiky: základnej a vyššej. Základná úroveň bude povinná pre všetkých žiakov gymnázií, stredných priemyselných škôl a vybrané druhy stredných odborných škôl. Pilotné overovanie sa začne v septembri 2026 na gymnáziách so zameraním na informatiku a stredných priemyselných školách. Od septembra 2027 začne platiť povinná maturita z matematiky pre všetkých nových prvákov.

Možnosť vybrať si úroveň maturity z matematiky je bežnou praxou v mnohých európskych krajinách. Vyššia úroveň je podmienkou pre štúdium na technických a vedeckých odboroch. Napríklad v Poľsku musia študenti, ktorí chcú študovať inžinierstvo, informatiku alebo medicínu, absolvovať rozšírenú úroveň matematiky. V Nemecku, Rakúsku aj Fínsku platia podobné pravidlá.

Reforma prináša aj rozsiahlu podporu učiteľom. V priebehu troch rokov budú všetci učitelia matematiky preškolení v rozsahu minimálne 50 hodín. Rezort školstva bude vychádzať zo skúseností Klubu učiteľov matematiky ako profesijnej komunity, prebehne séria školení, metodických dní, individuálnych konzultácií a online kurzov.

Ministerstvo zároveň aktualizuje štátne aj školské vzdelávacie programy, vrátane cieľových požiadaviek na maturitu. Vyvíja sa flexibilný systém metodík a učebných materiálov, ktoré budú vychádzať z inovatívnych prístupov a nadväzovať na úspešné projekty ako IT Akadémia a DiTEdu.

Maturita z matematiky sa stane súčasťou systému prijímania na vysoké školy. V technických odboroch vyššia úroveň maturity môže nahradiť prijímaciu skúšku. V iných odboroch bude zvýhodnená. Cieľom je motivovať žiakov k ambicióznejšiemu, ale zároveň hodnotnejšiemu štúdiu.

„Zmena spôsobu výučby matematiky je nevyhnutným predpokladom úspechu žiakov v ich ďalšej kariére. Rovnako je však podmienkou toho, aby Slovensko dokázalo držať krok s technologickým vývojom a obstáť v medzinárodnej konkurencii,“ dodal minister Drucker.

Súbory na stiahnutie


Facebook Zdieľať
Skočiť na začiatok stránky